رئیس جامعه دامپزشکان اعلام کرد که تبلیغات منفی که از سوی برخی مسئولان رده بالا علیه لبنیات به بهانه مصرف پالم در آنها صورت گرفت، عاملی برای بیشتر شدن اقبال مردم به مصرف لبنیات سنتی و گسترش شیوع تب مالت در کشور شد که باید فکری به حال سنتی فروشان در کوچه و خیابان‌ها کرد.

شیوع تب‌مالت به دلیل تبلیغات منفی/ باغ پرندگان بمب ساعتی پایتخت است

سلامت نیوز:رئیس جامعه دامپزشکان اعلام کرد که تبلیغات منفی که از سوی برخی مسئولان رده بالا علیه لبنیات به بهانه مصرف پالم در آنها صورت گرفت، عاملی برای بیشتر شدن اقبال مردم به مصرف لبنیات سنتی و گسترش شیوع تب مالت در کشور شد که باید فکری به حال سنتی فروشان در کوچه و خیابان‌ها کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، پیام محبی که در نشست خبری امروز درباره مسائل مختلفی اظهار نظر کرد، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه لبنیات سنتی هیچ سامانی ندارد و چه کاری باید برای ساماندهی آنها انجام داد، گفت: شیوع و گسترش بیماری‌هایی مانند تب مالت به دلیل اشتباهات و ابهاماتی بود که از سوی برخی مسئولان رده بالای دولتی مانند وزیر بهداشت در گذشته درباره مصرف پالم در شیر و لبنیات مطرح شد و حتی با وجود اینکه بعد از آن این ابهامات توسط همان مقامات کنار گذاشته شد و آنها سعی کردند تا اذهان عمومی را به نفع افزایش مصرف شیر و لبنیات تغییر دهند، این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: در پی این تبلیغات منفی مردم تمایل بیشتری به سمت مصرف لبنیات سنتی و فروشنده‌هایی که هیچ شناسنامه‌ای برای محصولات خود نداشتند، پیدا کردند و همین مسئله سبب شد تا تبعات و عوارض آن در جامعه که بیماری تب مالت نیز شامل آن می‌شود، افزایش یابد اما این مسئله را باید مدنظر قرار داد که هیچ گاه از مصرف لبنیات و شیر فرار نکنیم حتما از برندهای مشخص و معتبر استفاده کنیم چرا که اگر مشکلی در این محصولات به وجود بیاید، حداقل مصرف کنندگان می‌دانند باید از چه کسی به کدام برند شکایت کنند اما اگر یک کیسه شیر از لبنیات سنتی خریداری کنند، هیچ مدرک و استدلالی برای پیگیری حقوق شهروندی‌شان ندارند.

خمیر مرغ و غیرمجازها که با هم سوختند

رئیس جامعه دامپزشکان همچنین در خصوص وضعیت و حواشی که برای تولید خمیر مرغ در کشور به وجود آمد، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از حواشی که برای محصولات پروتئینی به وجود آمده بود، ممنوعیت تولید و مصرف خمیر مرغ در کشور بود که باید گفت در همه دنیا خمیر مرغ تولید می‌شود و اساسا مرغ مادری که از سن مولد گذشته است، به صورت کامل و بهداشتی به خمیر مرغ تبدیل می‌شود اما در ایران از آنجا که برخی تولیدکنندگان غیرمجاز زیرزمینی اقدام به تولید خمیر مرغ از ضایعات این محصول به جای مرغ مادر کردند، خمیر مرغ تولید و مصرفش در کشور ممنوع شد.

محبی ادامه داد: البته در این زمینه باید گفت که تر و خشک با هم سوختند و تولیدکنندگان مجاز خمیر مرغ هم نتوانستند دیگر این محصول را تولید و عرضه کنند که البته در ادامه شاهد تغییراتی در سیاستگذاری‌های مسئولان بودیم.

نگهداری حیوانات خانگی نیاز جامعه است، نه مار پیتون

وی در پاسخ به اینکه چرا فرهنگ‌سازی مناسبی در زمینه نگهداری حیوانات خانگی صورت نگرفته و شاهد رفتارهای غیرمعقول از سوی مردم و نگهداری حیوانات عجیب و غریب مانند مار پیتون و غیره هستیم، این گونه توضیح داد که داشتن حیوانات خانگی یک مد نیست بلکه نیاز ضروری انسان‌ها برای همزیستی با طبیعت است چرا که از زمانی که انسان وارد زندگی شهری و ماشینی شده است، روز به روز خلأ عاطفی‌اش در این زمینه بیشتر شده و نیاز داریم این همزیستی طبیعی با نگهداری گیاهان آپارتمانی و نگهداری حیوانات معمول و مرسوم مانند سگ، گربه و حتی ماهی برای شب عید بیشتر شود اما اگر متولی آن به این نیاز به صورت منطقی توجه نکرده و مقاومت کنند، شاهد افزایش رفتارهای غیرمنطقی از سوی جامعه و نگهداری حیوانات عجیب و غریبی مانند ایگوانا، تمساح، مار پیتون و ... در خانه‌ها خواهیم بود.

رئیس جامعه دامپزشکان اضافه کرد: از سوی دیگر تخلفاتی از سوی برخی سودجویان صورت می‌گیرد که می‌توان به عرضه خیابانی و کاملا غیربهداشتی حیوانات خانگی مانند سگ و گربه در ماشین‌های مختلف اشاره کرد که متاسفانه نیروی انتظامی نیز در این زمینه به وظایف خود آگاه نیست و با آنها برخوردی نمی‌کند.

محبی با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی باید در زمینه نیروی انسانی و تخلفات زیست محیطی آموزش ببیند، گفت: جامعه دامپزشکان آماده است تا دوره‌های آموزشی برای همه نیروهای نظامی و انتظامی در این زمینه برگزار کند که آنها به وظایفشان در این زمینه آگاه‌تر شوند چرا که به عنوان مثال وقتی که ماشین غیرمجازی در حال حمل ضایعات گوشت قرمز و گوشت مرغ است، باید نیروی انتظامی جلوی آن ماشین را شبانه‌روز در حال تردد در سطح شهر است، بگیرد تا شاهد استفاده غیربهداشتی و غیرقانونی آن در بخش‌ها و صنایع مختلف، شیوع بیماری‌ها و افزایش تبعات بهداشتی در جامعه نباشیم.

باغ پرندگان یا بمب ساعتی خطرناک در پایتخت!

وی همچنین درباره وضعیت نگهداری حیوانات اهلی و حتی مدیریت در باغ‌های وحش اینگونه توضیح داد که در زمینه مدیریت باغ‌های وحش هیچ قانون جامعی در کشور وجود ندارد. بدون آنکه معضلات و پیامدهای منفی آن را در نظر بگیریم، به احداث این گونه مراکز می‌پردازیم و روز به روز مخاطرات آن را برای خودمان افزایش می‌دهیم. به عنوان مثال باغ پرندگان تهران یک فاجعه زیست محیطی و بمب ساعتی است که می‌رود پیامدهای منفی و تبعات خطرناکش دامن جامعه را بگیرد.

رئیس جامعه دامپزشکان ادامه داد: در دنیا باغ‌های حیات وحش را اینگونه مدیریت نمی‌کنند و حتی بلیت‌های ورودی آن را با قیمت‌های بالا به مردم می‌فروشند تا هزینه‌های نگهداری این حیوانات و آرندی‌های مجهز و آزمایشگاه‌های مدرن خود را بتوانند حفظ کنند. از سوی دیگر نیز این گونه راه‌اندازی باغ‌های پرندگان که در تهران انجام شده، خود می‌تواند تهدید جدی برای مردمی باشد که از آن باغ‌ها بازدید می‌کند، چرا که اگر به عنوان مثال بیماری مانند آنفلوآنزا در آنجا شیوع پیدا کند، مشخص نیست چند نفر از مردم درگیر آن می‌شوند.

محبی همچنین در خصوص وضعیت اقتصاد روستایی و بالا بودن سن بهره‌برداران به عنوان یک مخاطره و تهدید برای روستاییان اظهار کرد: دامپروری‌ در روستاها با مخاطره جدی روبرو شده و آن بالا بودن سن دامپروران خود روستایی است. چرا که جوانان روستایی علاقه‌ای به ادامه دادن شغل آبا و اجدادی‌شان ندارند و به شهره‌ها آمده‌اند و هر چه جلوتر می‌رویم، این خطر احساس می‌شود که دامپروری، اشتغال و اقتصاد در روستاها از بین خواهد رفت و دیگر کسی نمی‌تواند آنجا زندگی کند. بنابراین باید فکری به حال این معضل اساسی کرد و به اقتصاد روستا کمک کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha