چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 242356

یک کارشناس و پژوهشگر حوزه مبارزه با مواد مخدر گفت: کپسول های ترک اعتیاد دست ساز عطاری ها، قرص های «من درآوردی» است که حاوی مواد شیمیایی، قرص های مخدر و مواد اعتیاد آور از جمله «گرس و گل» و در مواردی «شیشه» است و هیچ ماده گیاهی در آنها وجود ندارد.

قرص های «من درآوردی» عطاری ها حاوی مواد مخدر است

سلامت نیوز:یک کارشناس و پژوهشگر حوزه مبارزه با مواد مخدر گفت: کپسول های ترک اعتیاد دست ساز عطاری ها، قرص های «من درآوردی» است که حاوی مواد شیمیایی، قرص های مخدر و مواد اعتیاد آور از جمله «گرس و گل» و در مواردی «شیشه» است و هیچ ماده گیاهی در آنها وجود ندارد. 

هومان نارنجی ها روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: کپسول های گیاهی عرضه شده در عطاری ها که برخی معتادان برای ترک اعتیاد از آن استفاده می کنند دارای ترکیبی ناشناخته از انواع داروهای اعتیادآور و مخدر است.
وی افزود: در طرح تحقیقاتی که با حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شد در هر یک از مناطق شهرداری تهران چهاار عطاری انتخاب کردیم و از آنها 300 کپسول ترک اعتیاد دست ساز و قرص خریداری شد و مشاهده شد 100 کپسول آنها با دیگر قرص ها مشابه نیستند بنابراین در نشستی کارشناسانه کپسول های نامشابه را به آزمایشگاه تخصصی ارجاع دادیم. 
وی ادامه داد: علاوه براین، پکیج دارویی ترک اعتیاد را که توسط کانال های ماهواره تبلیغ می شود و شامل شش نوع داروی مختلف بود خریداری و تحویل آزمایشگاه دادیم. 
نارنجی ها گفت: با اقدامات تحقیقاتی انجام شده مشخص شد که همه کپسول ها و قرص های تهیه شده دارای چند نوع داروی اعتیاد آور هستند و همچنین هیچ کپسول و قرص شناخته شده ای با منشاء گیاهی در میان آنها یافت نشد. 
مدیرکل سابق امور فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: نتیجه تحقیقات علمی ما نشان داد که قرص ها و کپسول های ترک اعتیاد شامل 90 درصد دیفنوکسیلات، 86 درصد ترامادول، 78 درصد ترکیبات مرفین دار، 69درصد استامینوفن ساده و 68 درصد استامینوفن کدئین، 23 درصد داروهای آرامبخش (بنزودیازپین ها)، 21 درصد داروی ضد تشنج (فنوباربیتال)، 18درصد شیشه (آمفتامین و متامفتامین)، 16درصد ترکیبات THC (حشیش و گل)، 13درصد داروهای ضد افسردگی و ضد جنون و هشت درصد متادون بودند.
این پژوهشگر حوزه مخدر ادامه داد: شایع‌ترین مواد موجود در پکیج ترک اعتیاد ماهواره‌ای هم به ترتیب شیوع شامل ترامادول، استامینوفن، داروهای ضد افسردگی و ضد جنون متادون بودند.
نارنجی ها گفت: از نظر تعداد مواد موجود در نمونه‌ها هم به طور میانگین در هر نمونه 5 ماده اعتیاد آور یا دارو وجود داشت و 63 درصد نمونه‌ها حاوی پنج ماده اصلی (شامل مورفین، کدئین، ترامادول، دیفنوکسیلات و استامینوفن) نیز 42 نمونه (41 درصد کل نمونه‌ها) حاوی هر پنج ماده بودند.
این درمانگر اعتیاد گفت: نتیجه تحقیقات انجام شده بیانگر آن است که عطاری ها ظاهرا تشت بزرگی را مهیا می کنند و انواع داروهای اعتیاد آور و آرامبخش را درکنار برخی مواد مخدر و محرک مانند شیشه و سوخته و گل با هم مخلوط می کنند. 
نارنجی ها افزود: متاسفانه مشاهده کردیم که در میان برخی کپسول ها ماده «گرس و گل» به نام پودر گیاهی ترک اعتیاد به رنگ سبز ارائه می شده است همچنین در برخی از محصولات رد پای شیشه و مواد محرک یافت کردیم که به صورت قرص در جای ناشناخته ای پرس شده بود.
مدیرکل سابق امور فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: تجویز برخی داروها در قالب قرص ترک اعتیاد با هم در فرد مصرف کننده، تداخل ایجاد می کند اما در بررسی کپسول های دست ساز ترک اعتیاد عطاری ها مشاهد شد که ظاهرا در نحوه تولید کپسول های ترک اعتیاد، چنین چیزی در نظر گرفته نشده است.

*متادون و قرص های «من درآوردی» در عطاری ها 
وی با ابراز تاسف از اینکه در اکثر عطاری های مورد تحقیق نیز قرص متادون و بوپره نورفین، آزاد بدون سقف از نظر تعداد نیز به فروش می رسید، گفت: نکته جالب آن است که مکانی که به عنوان عطاری و مرکز ارائه داروهای سنتی و گیاهی مجوز فعالیت دارد، قرص مخدر متادون می فروشد و در کپسول های دست ساز خود ترکیبی «من در آوردی» از انواع داروهای مختلف مخدر را وارد می کند و به فروش می رساند و کسی نیست تا جلوی این اتفاق را بگیرد.
وی با بیان این پرسش که آیا منطقی است که مراکز درمانی ترک اعتیاد، ماهانه مورد بازرسی کارشناسان وزارت بهداشت قرار بگیرند اما مرکزی به نام عطاری، به جای فروش گیاهان دارویی، قرص متادون و بوپره نورفین و کپسول پر از ترامادول و دیفنوکسیلات بفروشد؟ افزود: ظاهرا دیواری کوتاهتر از بیمار مصرف کننده مواد وجود ندارد که به ناچار در قبال دریافت پول، انواع مختلفی از داروهای مخدر و محرک را در داخل یک کپسول دست ساز در حلقش بریزند. 
نارنجی ها گفت: آیا زمان آن نرسیده است که وزارت بهداشت با همکاری سایر ارگان های مسئول، با موضوع فروش داروهای دست ساز ترک اعتیاد و فروش متادون و بوپره نورفین برخورد کند؟ 
به گزارش ایرنا، در اغلب عطاری های پایتخت داروهایی دست ساز (قرص و کپسول) به نام ترک اعتیاد بفروش می رسد که این داورها بدون مجوز وزارت بهداست و مراجع رسمی بوده و سبب اعتیاد بیشتر یا بروز عوارض جدی می شود.
علاوه بر این با وجود همه نظارت های انجام شده، عطاری ها اقدام به فروش قرص ها و مکمل های لاغری می کنند که مورد تایید وزارت بهداشت نیست. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha