سلامت نیوز :مددکاران اجتماعی در بحرانهای ناشی از حوادث، مداخلات روانی اجتماعی را در مراحل گوناگون بحران برعهده دارند و با شناخت شاخص های رفتاراجتماعی افراد و آگاهی از واکنش های روانی افراد آسیب دیده در زمان بروز بحران به ارائه خدمات مددکاری می پردازند.

دكتر غنچه راهب دبیركمیته نخستین سمپوزیوم نقش مددكاری اجتماعی در بلایای طبیعی در گفت وگو با ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: انسان ها همواره با حوادث مختلف روبرو بوده اند که  به طور طبیعی و یا به وسیله بشر بوجود آمده است و وقوع آن به طور ناگهانی بوده و سختی و مشقت  بسیاری را به جامعه انسانی تحمیل كرده است .

وی با اشاره به این كه بحرانها غالبا منجر به قطع و انفصال روند طبیعی زندگی بشر می شوند افزود: برای برطرف کردن دشواری های ناشی از بحرانها و بلایای طبیعی نیاز به اقدامات اساسی و فوق العاده است. بحرانها بسیار سخت و ناگهانی بوده، قابل پیش بینی نمی باشند و آثار ناگوار انسانی مانند فوت ،آسیب دیدگی، مشقت و بیماری را به همراه دارند وآثار مخربی بر تشکیلات اجتماعی وارد می سازند.

دكتر راهب هر یك از بحرانها را به سه دوره اضطراری ،انتقالی و بازسازی تقسیم كرد و گفت: برای ارائه خدمات روانی اجتماعی موثر در هریک از این مراحل، نیازبه حضور و فعالیت مددکاران اجتماعی است که به ویژگی های بحران در هریک از این مراحل آشنایی دارند.

به گفته وی، باتوجه به این که در شرایط بحرانی با وضعیت ناپایدار، نامتعادل و غیر قابل پیش بینی روبرو هستیم می بایست قادر به تشخیص موقعیت و پاسخگویی مناسب باشیم تا با حل بحران به بهبود عملکرد اجتماعی افراد درگیر در بحران کمک كنیم.

عضوهیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح كرد: با استفاده از الگوی رابرت 2005 (ACT) به چگونگی مداخله در بحران در مراحل اضطراری و انتقالی، چگونگی ارزیابی از موقعیت بحرانی و شناخت عواملی که منجربه تشدید ضربه های وارده به افرادپرداخته می شود و سپس با ارائه برنامه ای جامع که در برگیرنده روشی مرحله به مرحله در حل مشکل است به سازگاری افراد با شرایط ، غلبه بر مشکلات ، بهبود عملکرد اجتماعی فرد و تغییر سبک زندگی آنها  کمک می کنیم.

دكتر راهب خاطرنشان كرد: این الگو در برگیرنده خدمات پس از حادثه است که مددکاران اجتماعی را در حل مشکلات پس از حادثه کمک می کند وخدماتی که در برگیرنده مدیریت استرس برای پیشگیری از فرسودگی های مزمن در افراد حادثه دیده هستند را به دنبال دارد. این الگو در مرحله بازسازی، با به کارگیری الگوهای کار جامعه ای درحیطه های توسعه محلی، توانمند سازی و برنامه ریزی اجتماعی، سعی در بازسازی ساختار روانی اجتماعی افراد جامعه می پردازد./203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha