اگر بخواهیم مهمترین اتفاقات سال 96 در ایران را نام ببریم، بی شک زلزله‌های مکرر در نقاط مختلف کشور یکی از آن‌ها است. زلزله‌هایی که کشته و زخمی بسیاری برجای گذاشت و اثرات آن همچنان داغی است بر دل مردم زلزله زده. با توجه به این موضوع که دولتمردان تاکنون نتوانسته اند، پیامدهای پس از زلزله را آنچنان که باید و شاید مهار کنند، هنوز آسیب هایی متوجه مردم زلزله زده کشورمان است.

زلزله بهداشتی!

سلامت نیوز: اگر بخواهیم مهمترین اتفاقات سال 96 در ایران را نام ببریم، بی شک زلزله‌های مکرر در نقاط مختلف کشور یکی از آن‌ها است. زلزله‌هایی که کشته و زخمی بسیاری برجای گذاشت و اثرات آن همچنان داغی است بر دل مردم زلزله زده. با توجه به این موضوع که دولتمردان تاکنون نتوانسته اند، پیامدهای پس از زلزله را آنچنان که باید و شاید مهار کنند، هنوز آسیب هایی متوجه مردم زلزله زده کشورمان است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ابتکار در ادامه می نویسد: یکی از پیامدهای زلزله بیماری هایی است که به دلیل عدم مدیریت وضعیت زلزله زدگان متوجه آن‌ها می شود. با آغاز فصل گرما برشمار این بیماری ها افزوده خواهد شد و سوالی که باید مطرح کرد این است که مسئولان آمادگی کافی برای مواجه به این بیماری ها دارند؟


6 ماه بعد
6 ماه از زلزله بزرگ استان کرمانشاه می‌گذرد. زلزله‌ای 7.3 ریشتری در نزدیکی مرز مشترک ایران و عراق که ۶۲۰ کشته، ۹۳۸۸ زخمی و بیش ۷۰۰۰۰ بی‌خانمان برجای گذاشت. بسیاری از خانه‌ها تخریب شد و راه‌های ارتباطی روستا ها قطع. مردم این مناطق پاییز و زمستانی سرد را پشت سر گذاشتند و کمک‌های مردمی و دولتی برای آن‌ها ارسال شد. کمک‌هایی که هرچقدر زیاد بود باز هم کم بود!
پس از 6 ماه وضعیت زندگی مردم زلزله‌زده فرقی اساسی نکرده است. مشکلات تغذیه و آب آشامیدنی از یک طرف و زندگی در کانکس از طرف دیگر باعث شده است که زندگی در این مناطق معنی خود را از دست بدهد.
حال اینکه به گفته مسئولان تلاش‌ها برای عادی سازی زندگی در این مناطق ادامه دارد و بسیاری از سازمان‌ها دست به دست داده‌اند تا آسیب‌های ناشی از زلزله را کاهش دهند.
با این حال پس از گذار از نیم فصل دوم سال و سرمای شدید در این مناطق، هوا رو به گرمی می‌رود. گرمایی که با خود بیماری را می‌آورد و اگر مهار نشود، در چشم به‌هم‌زدنی سرما از راه می‌رسد و نمی توان پیش بینی کرد که چه مشکلات جدیدی برای مردم زلزله زده پدید خواهد آمد.
زندگی در کانکس‌ها و استفاده از سرویس بهداشتی‌های صحرایی، کمبود غذای مناسب خانگی، مشکلات در آب آشامیدنی و بسیاری دیگر باعث شده است که جسم و روح مردم ضعیف شود و در مقابل کوچکترین مشکلات و کمبودها توان رویارویی نداشته باشند. این در حالی است که بیماری های بسیاری آن‌ها را تهدید می کند و حتی ممکن است جان آن‌ها را بگیرد!


سالک، شایع‌ترین بیماری منطقه زلزله زده
زلزله آبان ماه سال گذشته در کرمانشاه بیشتر متوجه منطقه سرپل ذهاب بود. مردم این منطقه همچنان در کانکس و یا در خانه‌های نیمه ویران خود زندگی می کنند. اینکه وضعیت زندگی در این منطقه مطلوب نیست را بارها از طریق رسانه‌ها شنیده اید، با این حال عدم وجود بیمارستان در این منطقه زخم ناشی از زلزله را عمیق‌تر می‌کند.
با وجود تمام این کمبودها وزیر بهداشت و درمان کشور روز گذشته نسبت به اپیدمی بیماری «سالک» در مناطق زلزله‌زده ابراز نگرانی کرده است.
سالَک یا شایع‌ترین نوع بیماری پوستی لیشمانیاز است که بر اثر گزش جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود. عامل این بیماری انگلی به نام لیشمانیاز است. سالک بیشتر در کشورهای خاورمیانه دیده شده است و براساس آمار ارائه شده سالانه 19 هزار نفر در ایران به این بیماری دچار می شود. حال استان کرمانشاه و در صدر آن شهرهای زلزله زده در معرض آن قرار دارند.
هاشمی، وزیر بهداشت در آخرین اظهارات خود در این باره گفته است: «مسئولان مربوطه باید هرچه سریعتر در خصوص جمع آوری نخاله‌ها اقدام کرده و اقدامات لازم پیشگیرانه را انجام دهند. شایعترین بیماری منطقه بروز سالک همین منطقه است و همه باید هوشیار باشند و اقدامات مراقبتی را انجام دهند.»
گفتنی است براساس آخرین آمار ازمناطق زلزله زده، دو نفر به بیماری سالک دچار شده اند که اگر مسئولان اقدامات لازم را انجام ندهند ممکن است برشمار مبتلایان افزوده شود.
همچنین تا اواسط فروردین ماه امسال 1100 چشمه سرویس بهداشتی در شهرهای استان و 700 چشمه نیز در مناطق روستایی زلزله زده تعبیه شد و باید 250 چشمه روستایی و 150 چشمه شهری دیگر احداث شود.
این در حالی است که با شروع فصل گرما اگر وضعیت بهداشتی مردم زلزله زده کنترل نشود، بیماری‌های انگلی و پوستی برای مردم این مناطق کمین کرده اند. خوردن آب آلوده و غیربهداشتی، غذاهای مانده و فاسد شدنی، نبود امکانات بهداشتی چون چشمه های سرویس بهداشتی می تواند زمینه را برای همه گیر شدن بیماری های فصل گرما فراهم کند.


وعده وزیر بهداشت برای بهره‌برداری یک بیمارستان در سرپل ذهاب
گفتنی است براساس اظهارات وزیر بهداشت مقاوم سازی و بهره برداری از بیمارستان شهدای سرپل ذهاب شهریور ماه صورت می گیرد. با این وضع اگر این وعده به تعویق بیفتد با آغاز فصل سرما در کرمانشاه و منطقه سرپل ذهاب مشکلات مردم این منطقه دوچندان خواهد شد. باید منتظر بود و دید آیا وعده ساخت یک بیمارستان برای مردم زلزله زده برآورده خواهد شد یا مانند بسیاری از پروژه های عمرانی زمان بهره برداری آن تمدید و تمدید می شود.
گفتنی است بیمارستان دیگر در منطقه اسلام آبادغرب در زلزله آبان ماه دچار آسیب شد و مردم این منطقه نیز با مشکل کمبود خدمات سلامت مواجه هستند. حال اینکه به گفته شخص وزیر بهداشت و درمان دولت دوازدهم: «مهندسین این پروژه کارنامه سیاهی از خود به جا گذاشتند و این برای ما تجربه شده و تقاضا داریم از این پس سرخود عمل نکرده و طبق نقشه های مقام سازی کار پیش رود.»
امید می‌رود پروژه بیمارستانی سرپل ذهاب عاقبتی اینچنین در پیش نداشته باشد.


سقفی برای زندگی
تمام مشکلات مردم زلزله زده کرمانشاه وعده مسئولان برای ساخت بیمارستان و از همه مهمتر ساخت سقفی برای زندگی آن ها همچنان پر رنگ است که این موضوع خود جای امیدواری دارد؛ چرا که مردم زلزله زده هنوز فراموش نشده اند. این در حالی است که چشم مردم زلزله زده به وعده حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان مبنی بر ساکن شدن مردم در خانه های خود پیش از آغاز فصل سرما، دوخته شده است. وعده ای که اگر تحقق نیابد، معلوم نیست چه تبعاتی را برای مردم کرمانشاه در پیش خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha