یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 243747

اگرچه صندل های پاشنه بلند ولاانگشتی زیباترازبقیه به نظرمی رسد، ولی این صندل های غیر استاندارد می تواند سلامت فرد را قربانی زیبایی کند.

سلامت نیوز: اگرچه صندل های پاشنه بلند ولاانگشتی زیباترازبقیه به نظرمی رسد، ولی این صندل های غیر استاندارد می تواند سلامت فرد را قربانی زیبایی کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، درهوای گرم ،بازارفروش صندل وکفش های روبازداغ می شود؛ صندل هایی که هرکدام زیبایی خاصی دارد. اگر فقط گه گاهی از این صندل ها استفاده شود، مشکلی پیش نمی آید ولی اگر یک جفت صندل لاانگشتی زیبا و پُرنگین خریده اید و با خودتان عهد کرده اید که تا پایان تابستان آن را از پایتان بیرون نیاورید، بدانید که زنگ خطر برای شما به صدا درآمده است.


قدیمی‌ترین پای‌پوشی که کشف شده مربوط به ۷ هزار سال پیش است که در منطقه کنوگی آراگون در آمریکای امروزی به دست آمده است. اما به صورت رسمی از حدود 5 هزار سال پیش مردم مصر از پای‌پوش به صورت متداول استفاده می‌کردند.
کفش‌هایی که ما امروز به پا می‌کنیم از قرن 14 شکل گرفته و درطول قرن‌ها در شکل و ساختار آن، تغییراتی ایجاد شده است. نخستین کفش‌های راحتی نیز در سال 1914 و در خلال جنگ اول جهانی وارد بازارشد.
استفاده از کفش در ایران به دوران ماد‌ها باز می‌گردد و کشور ما تنوع فراوانی در تولید انواع کفش براساس اقلیم‌های مختلف دارد.
 
   بعضی از صندل ها به پا آسیب می زند
پژوهش های پزشکی نشان می دهد استفاده ازصندل نامناسب می تواند مشکلات جدی در پا ایجاد کند.


   نوار یا بند روی کفش
این بند یا محافظ، سست است و نمی تواند حرکت پا را همراهی و از پا محافظت کند. یکی از آسیب های  این بندها، تحریک وبرجسته شدن استخوان کناری برجستگی کف پا، بعد ازانگشت هاست.
تمام فشار پا و وزن بدن برای حفظ تعادل وجلوگیری از درآمدن صندل از پا، به انگشت ها وارد می شود. به همین دلیل بعد ازمدتی استفاده از این صندل ها، با مشکلاتی مانند برجستگی غیرعادی استخوان های انگشتان پا، کشش و آسیب دیدگی تاندون ها واعصاب انگشت ها، کمردرد و گردن درد رو به رو خواهید شد.


   بدون محافظ و همراه
بخش جلویی پا به ویژه برجستگی استخوانی بین قوس کف پا وانگشت ها، نیازبه محافظ دارد. این محافظ باید درکفی کفش در نظرگرفته شود اما درصندل ها، این بخش وجود ندارد وبا هرقدم، احساس می شود که این بخش با زمین درارتباط است. بنابراین به این نقطه ازپا آسیب وارد خواهد شد.


   راه رفتن
ازآن جا که پوشیدن صندل بدون محافظ باعث قدم برداشتن نامناسب و نامطمئن می شود، مشکلاتی مانند آسیب دیدگی مچ، کف پا، زانو و تاندون آشیل را دروهله اول ایجاد می کند. درصورتی که استفاده از این نوع کفش ها ادامه پیدا کند، آسیب ها فراگیرتر می شود و بخش هایی مانند کمر، لگن و درموارد حاد، گردن را درگیر می کند.


   مچ پا
صندل های بدون بند، به دلیل این که بند حمایتی برای محکم نگه داشتن مچ پا ندارد باعث آسیب دیدگی مچ می شود. رگ به رگ شدن، پیچ خوردن و شکستن مچ از شایع ترین آسیب های ناشی از پوشیدن این نوع صندل هاست.


   پاشنه پا
با بلند شدن بیش ازاندازه و نامناسب پاشنه پا، کششی غیرعادی بین بافت ها، اعصاب پا و تاندون های بین پاشنه تا انگشتان پا ایجاد می شود. این مشکل معمولا با احساس سوزش در پاشنه و کف پا و کشش غیرعادی در ناحیه پاشنه، آشکار می شود.


   قوس کف پا
لایه نازک کف این نوع صندل ها معمولا صاف است وهیچ گونه قوسی ندارد. به همین دلیل قوس کف پا، خالی می ماند و پر نمی شود. بنابراین هنگام بلند شدن ونشستن، قوس کف پا هربار با فضای خالی برخورد می کند. این مسئله باعث آسیب دیدگی تاندون های کف پا خواهدشد.


   تخته کفش سالم چه ویژگی هایی دارد؟
ثبات: پاشنه پا دراین بخش قرار می گیرد ونباید به آن فشار وارد شود.
این بخش هم باید حالت اسفنجی داشته باشد اما به لحاظ ساختاری باید کمی مقاوم تر از دو بخش دیگر باشد.
حامی: این قسمت ضمن پرکردن گودی کف پا، باید حالت اسفنجی داشته باشد و به حرکت بیشترو بهتر پا کمک کند.
متحرک: این قسمت نباید به پا بچسبد و قدرت حرکت را ازآن بگیرد. حالت اسفنجی این بخش، مهم ترین ویژگی آن است.


نکات لازم
    اگر صندلی که می پوشید از نظرکیفی مناسب نیست و درزمان راه رفتن کاملا به پا نمی چسبد، باعث بروز آسیب هایی مانند درد در ناحیه بالشتکی پا، آسیب دیدگی قوس کف پا، کمر وپشت درد، انحراف زانو، زانودرد، آسیب و درد ساق پا، درد پاشنه، پینه و میخچه پا می شود. بنابراین پیش ازخریدن صندل کاملا دقت کنید که کاملا به پایتان محکم شود و پا داخل صندل سر نخورد.
   اگر صندل شما بند محافظ در پشت پا ندارد، صندل هایی را انتخاب کنید که بندهای روی کفش، پهن ومحکم باشد. به این ترتیب از انحراف پا به سمت راست و چپ جلوگیری خواهدشد.
    از صندل هایتان برای مدت طولانی استفاده نکنید. به این معنی که نباید برای راه رفتن طولانی مدت آن ها را بپوشید. این کفش ها برای قدم زدن روی سطوح نرم مانند کنار ساحل، راه رفتن کنار استخر، در خانه، اتاق هتل و راه رفتن در مسافت کم است.
    در زمان انجام ورزش و حتی پیاده روی کوتاه مدت هم نباید از آن استفاده کرد. در زمان رانندگی از صندل تخت استفاده نکنید. به این دلیل که به پا، به ویژه روی پا و تاندون بین پاشنه تا انگشت، فشار وآسیب جدی وارد می شود.
    با صندل، مدت طولانی پیاده روی نکنید. صندل لاانگشتی، می تواند به انگشت شست وانگشت کناری آسیب وارد کند. تعرق و تجمع آلودگی بین این بخش می تواند باعث ایجاد قارچ شود. بنابراین حتما صندل لاانگشتی را بشویید.
    از کرم ضدآفتاب برای حفظ سلامت پوست پا در زمان استفاده از صندل زیر نور آفتاب استفاده کنید. اگر صندل شما گران قیمت نیست، بعد ازشش ماه استفاده، آن را دور بیندازید. صندل های پلاستیکی را هر چهار ماه یک بار باید دور انداخت.


   چند نکته درباره صندل
- از پوشیدن صندل هنگام انجام تمرین های جسمی، دوچرخه ‌سواری یا انجام بازی‌های ورزشی خودداری کنید.
- هنگامی‌که صندل یا دمپایی می‌خرید، حواستان باشد که اندازه درستی را انتخاب کنید، به‌ طوری‌که پاشنه و پنجه پا از لبه‌های آن‌ها بیرون نزند.
- هنگامی که به صندل ازدوانتها فشار می‌آورید تا خم شود، خم‌شدگی باید در محل بخش نرم جلویی پنجه پا صورت گیرد، نه در محل قوس پا.
- صندل‌های طبی را که به تأیید سازمان‌های بهداشتی رسیده‌اند، انتخاب کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha