هنوز لباس‌های سیاهشان را از تن در نیاورده‌اند و غم در چهره‌شان موج می‌زند. هنوز هم بعد از گذشت 3‌ماه از حادثه سقوط هواپیما در نزدیکی یاسوج وقتی از روز حادثه حرف می‌زنند، صدایشان می‌لرزد و اشک در چشم‌هایشان موج می‌زند. انگار تا پیکر عزیزانشان را در آغوش نگیرند، این ناآرامی هیچ‌گاه تمام نمی‌شود.

چشم‌انتظار پیکر عزیزان

سلامت نیوز: هنوز لباس‌های سیاهشان را از تن در نیاورده‌اند و غم در چهره‌شان موج می‌زند. هنوز هم بعد از گذشت 3‌ماه از حادثه سقوط هواپیما در نزدیکی یاسوج وقتی از روز حادثه حرف می‌زنند، صدایشان می‌لرزد و اشک در چشم‌هایشان موج می‌زند. انگار تا پیکر عزیزانشان را در آغوش نگیرند، این ناآرامی هیچ‌گاه تمام نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، تصاویر جانباختگان حادثه در دست بازماندگان نشان از غم بی‌انتهای آنها دارد. در دستنوشته‌هایی که در دست‌هایشان دیده می‌شود تنها یک خواسته دارند؛ جست‌وجو و پیداکردن هرچه سریع‌تر پیکر جانباختگان.

روز گذشته خانواده قربانیان سانحه هواپیمایی آسمان در مقابل سازمان مدیریت بحران کشور تجمع کردند تا پیگیر وضعیت تفحص اجساد عزیزانشان باشند. این تجمع اعتراض‌آمیز برای چهارمین بار از زمان وقوع حادثه، برگزار می‌شود. خیابان لطیفی و روبه‌روی سازمان مدیریت بحران کشور مملو از بازماندگان حادثه هواپیمایی یاسوج است و ترافیک آن به خیابان‌های اطراف نیز کشیده شده. زن سیاهپوش در فراق برادر جوانش آرام و قرارش را از دست داده؛ عکس مهدی قرلی، مدیر فروش شرکت ایران اطلس کیش که برای یک ماموریت کاری به یاسوج می‌رفته، در دست خواهر خودنمایی می‌کند. زن باگریه از ناخوش‌احوالی پدرش می‌گوید: پدرم بعد از شنیدن حادثه سقوط هواپیما بیمار شد و کم‌کم کلیه‌هایش از کار افتاد و چندی قبل هم قلبش را عمل کردند. الان تنها دلخوشی پدرم به شنیدن خبری از پیداشدن پیکر جوانش است، کاش مسئولان کمی به فکر ما خانواده‌ها بودند. زن روی عکس برادر جوانمرگ‌شده‌اش دست می‌کشد و می‌گوید: قرار بود مهدی شب به تهران برگردد و جشن تولدش را بگیریم اما الان نزدیک 3‌ماه است که منتظر بازگشت پیکرش چشم به در مانده‌ایم.

گلایه از برخی ناملایمات از سوی برخی مسئولان در صحبت تک‌تک بازماندگان به گوش می‌رسد. مسئولانی که گفته‌اند منتظر بازگشت پیکر عزیزانتان نباشید. یا مسئول دیگری که گفته اینها افراد مرفهی بودند که با هواپیما به یاسوج رفته‌اند و.... این حرف‌ها در کنار طولانی‌شدن پیداشدن پیکر جانباختگان درد مضاعفی به دل خانواده‌ها گذاشته است.

علی دالوندی، دختر 21ساله خود را در این حادثه از دست داده است. دخترش دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه یاسوج بوده است. او با بیان اینکه اعتراض خانواده‌ها به روند کند پیگیری‌ها برای کشف پیکر عزیزانشان است، گفت: مدیریت بحران در این حادثه غیرمتمرکز عمل کرده و اطلاعات میدانی که خانواده‌ها با حضور در محل حادثه دارند، بسیار بیشتر از مدیران بحران است. او گفت: بومی‌های منطقه کمک زیادی به پیدا کردن اجساد کردند اما مهندس نجار، رئیس مدیریت بحران کشور هم باید در صحنه حضور داشته باشد و از توان نیروهای ارتش و سپاه و بسیج در کنار هلال احمر استفاده کند تا بتوان کار را زودتر به سرانجام رساند.

دالوندی با بیان اینکه مسئولان از زمان‌بربودن کار صحبت می‌کنند، گفت: اگر قرار است اینقدر صبر کنند تا برف‌ها آب شود، جنازه‌ها یا در اثر تغییرات آب و هوا از بین می‌روند و یا ممکن است حیوانات وحشی منطقه آنها را از بین ببرند. او با اشاره به اینکه گاهی وقت‌ها و از گوشه و کنار شنیده می‌شود که ممکن است عملیات جست‌وجو متوقف شود، گفت: الان هر ثانیه برای خانواده‌ها به اندازه یک سال می‌گذرد و تا پیدا شدن پیکر عزیزانمان هیچ کدام آرامش پیدا نمی‌کنیم.

بقایای پیکرها را پیدا کنید

میلاد علی‌پور، یکی دیگر از جانباختگان این حادثه است که پدرش در تجمع روز گذشته حضور داشت. او با اشاره به اینکه میلاد مدیر شرکت بوده و برای ماموریت به یاسوج می‌رفته، گفت: میلاد 6‌ماه بود که نامزد کرده بود و فقط حدود 30درصد از پیکرش را به من تحویل دادند. حتی نگذاشتند من جنازه پسرم را ببینم. بغض در گلوی پدر میلاد اجازه صحبت به وی را نمی‌دهد، با این حال به سختی می‌گوید: حق من این نیست که برای پیدا کردن بقایای پیکر پسرم با این سن و سال دوره راه بیفتم و التماس مسئولان را بکنم. عموی حامد امیری یکی دیگر از جانباختگان سانحه که پیگیر کارهایش شده است، می‌گوید: برادرزاده‌ام کارشناس ارشد و مسئول تجهیزات پزشکی بیمارستان امام سجاد یاسوج بود.حامد تک پسر خانواده بود و هنوز سالگرد فوت پدرش نشده بود که او را هم از دست دادیم. او با بیان اینکه تنها خواسته خانواده‌ها تحویل پیکر عزیزانشان است، گفت: ما حاضر نیستیم به‌خاطر پیدا شدن پیکر عزیزانمان یک نفر از امدادگران آنجا مشکلی پیدا کند اما مسئله ما این است که دائم به ما وعده و وعید می‌دهند و هر آن ممکن است با تغییر شرایط جوی و گرم‌شدن هوا، پیکرها از بین برود.

نشست بازماندگان حادثه با مسئولان

 بعد از گذشت مدتی از تجمع خانواده‌ها در مقابل ساختمان مدیریت بحران کشور، تعدادی از بازماندگان به نمایندگی از بقیه خانواده‌ها در جلسه‌ای با حضور مرتضی اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور و  مسعود خواست خدایی، نماینده هواپیمایی آسمان مشکلات را بررسی کردند. در این نشست مسعود خواست خدایی، نمایندگی هواپیمایی آسمان، نخستین فردی که لاشه هواپیما را در ارتفاعات دنا مشاهده کرد به تشریح حادثه پرداخت و گفت: من یک سال و نیم رئیس ایستگاه یاسوج بودم و چون اهل این منطقه هستم به شرایط منطقه به خوبی آشنایی دارم. به گفته وی بعد از سقوط هواپیما یکی از چوپانان منطقه عنوان کرد که هواپیما را در مسیر دیده اما در ادامه دیگر قادر به مشاهده آن نبوده که صحبت‌های وی مبنی بر سقوط هواپیما ثبت شد تا با مشخصات مسیرهای قبلی پروازی تطبیق داده شود و به محل سقوط هواپیما دست پیدا کنیم. خواست خدایی با بیان اینکه ارتفاعات پازن پیر 4هزار و 100متر است اما هلی‌کوپترهای ما تا 13هزار پا را می‌توانند پوشش دهند، ‌گفت: برای اینکه بتوانیم به محل سقوط هواپیما دسترسی پیدا کنیم خلبان عباس گودرزی به‌رغم محدودیت ارتفاع هلی‌کوپترهایی که در اختیار داریم تا 14هزار پا پرواز کرد که در همین پرواز توانستیم لاشه هواپیما را مشاهده کنیم.

خواست خدایی درخصوص علت تکه‌تکه‌شدن پیکرها نیز گفت: تمام مسافران هواپیما کمربند بسته بودند و به‌دلیل فشار بالای هوا که به آنها وارد شده، اکثر آنها بعد از اصابت هواپیما به کوه و با نخستین ضربه اعضای بدنشان به‌شدت آسیب دیده و متلاشی شده بود و پیکرها در مسافت‌های زیادی دور از هواپیما پراکنده شده‌اند. نماینده شرکت هواپیمایی آسمان گفت: از همان ابتدا به دوستان عملیات نجات پیشنهاد دادیم که عملیات باید از سمت سی‌سخت به سمت دنگزلو برده شود چرا که مسیر دسترسی این منطقه به محلی که هواپیما سقوط کرده سهل‌تر است. حالا هم می‌توان با استفاده از تجهیزات ارتش و سپاه سایت پروازی و هلی‌کوپتری و یک گردان تکاور در کنار نیروهای هلال احمر در منطقه دنگزلو مستقر شد و با دوربین‌های نظامی پیشرفته تمام منطقه سقوط و بقایای اجساد را جست‌وجو کرد. به گفته وی، پیکر محمدحسین فرش‌سنگی، سرمهماندار هواپیما نیز شناسایی شده که امروز با حضور خانواده وی به تهران انتقال داده می‌شود. در پایان این نشست با تماس‌هایی که مرتضی اکبر پور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر داشت صورتجلسه‌ای به امضای حاضران رسید که براساس آن مقرر شد قرارداد جدیدی برای جست‌وجوی پیکرهای جان باختگان با 75نفر از نیروهای بومی و محلی منعقد شود که براساس آن برای یک‌ماه جست‌وجو مبلغ 4میلیون تومان دستمزد به این افراد پرداخت شود. نماینده شرکت هواپیمایی آسمان نیز اعلام کرد که این سازمان تمامی عملیات لجستیک و تدارکات و تجهیزات مدنظر امدادگران در این عملیات را به‌عهده می‌گیرد و معاون عمرانی استان نیز بعد از گفت‌وگو با اکبرپور متعهد شدکه هماهنگی تیم‌های جست‌وجوی هلال احمر را به‌عهده بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha