شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸
کد خبر: 244258

محققان با استفاده از یک روش جدید ام آر آی مغزی علاوه بر تعیین زمان دقیق سکته می توانند اثربخشی داروهای ضد انعقادی را برای بازیابی حداکثر توان مغز ارزیابی کنند.

تعیین زمان دقیق سکته مغزی با ام آر آی جدی

سلامت نیوز: محققان با استفاده از یک روش جدید ام آر آی مغزی علاوه بر تعیین زمان دقیق سکته می توانند اثربخشی داروهای ضد انعقادی را برای بازیابی حداکثر توان مغز ارزیابی کنند.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایرنا،  این روش در بهبود عملکرد مغز افرادی که در خواب سکته کرده اند بسیار موثر است. نتایج این مطالعه که به همت محققان دانشگاه هامبورگ آلمان صورت گرفته نشان می دهد بهبود بیماران با استفاده از این رویکرد و در بازه زمانی 90 روز پس از سکته مغزی، حدود 60 درصد بهتر است و اغلب این افراد با حداقل علایم عصبی دیده می شوند.


به گزارش پایگاه خبری مدیکال ساینس،معمولا افرادی که با حالت عادی به رختخواب می روند و هنگام برخاستن از خواب علایم سکته مغزی را دارند، از نشانه های بیماری مطلع نیستند و حدود 20 درصد از این افراد علایم را تشخیص می دهند.


محققان در این روش از دو نوع ام آر آی برای بررسی حالات 503 بیمار استفاده کرده اند. نوع اول تصویربرداری diffusion-weighted نامیده می شود که کوچکترین تغییرات مغز به محض بروز سکته را نشان می دهد. نوع دوم FLAIR نام دارد و آسیب های وارد شده به مغز را نشان می دهد.


مقایسه این دو روش به پزشکان نشان می دهد که آیا استفاده از داروهای رقیق کننده کارایی لازم را دارند و چه درمانی مناسب است. این روش برای درمان لخته های شدید پس از سکته بسیار موثر است.


محققان معتقدند این روش گزینه های درمانی را تغییر می دهد و قادر است حداکثر کارایی را برای بازیابی توان مغز داشته باشد.


سکته مغزی به دلیل وقفه ای کوچک در جریان خون مغز یا انسداد رگ ها بوجود می آید. در این حالت جریان اکسیژن و مواد غذایی به مغز محدود می شود و بخشی از بافت مغز آسیب می بیند. فشار خون، استعمال دخانیات، چاقی و عدم فعالیت بدنی از جمله مهمترین دلایل سکته مغزی محسوب می شوند.
نتایج این مطالعه در نشریه New England Journal of Medicine منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha