میوه‌های تازه‌ی سرد و میوه‌های قطعه‌قطعه‌شده‌ی یخ‌زده. انگور یا قطعات هلوی یخ‌زده، سیب سرد و یک مشت توت سرد برای امتحان‌کردن مناسب هستند.

۹ غذای کم‌سدیم و ضدتشنگی

سلامت نیوز: میوه‌های تازه‌ی سرد و میوه‌های قطعه‌قطعه‌شده‌ی یخ‌زده. انگور یا قطعات هلوی یخ‌زده، سیب سرد و یک مشت توت سرد برای امتحان‌کردن مناسب هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری فردا، گرمای تابستان به‌معنای تشنگی بیشتر است، و این برای کسانی که به‌خاطر مشکل کلیه باید از رژیم کم‌آب پیروی کنند خبر خوبی نیست. اگر شما نیاز به دیالیز دارید یا دچار بیماری مزمن کلیوی (CKD) هستید و مجبورید مصرف مایعات را محدود کنید، بهتر است تابستان را در جاهای خنک بگذرانید. اما اگر مجبورید در گرمای تابستان بیرون بروید، بهتر است به رژیم خود غذاهای کم‌سدیم و ضدتشنگی اضافه کنید و از متخصصین تغذیه‌ی بیماران کلیوی چند ترفند بیاموزید.

۱. میوه‌های تازه‌ی سرد و میوه‌های قطعه‌قطعه‌شده‌ی یخ‌زده. انگور یا قطعات هلوی یخ‌زده، سیب سرد و یک مشت توت سرد برای امتحان‌کردن مناسب هستند.

۲. قطعات لیمو، چه به‌صورت یخ‌زده و چه همراه آب و یخ. مزه‌ی ترش لیمو باعث می‌شود آب دهان راه بیفتد و از خشکی دهان جلوگیری می‌کند.

۳. سبزیجات سرد و ترد. قطعات خردشده و سرد خیار را امتحان کنید. همین‌طور هویج، کرفس و تربچه خوراکی‌هایی هستند که پتاسیم کمی دارند و تشنگی را رفع می‌کنند.

۴. نعناع تازه: طعم نعناعی که به سالاد و نوشیدنی و دیگر خوراکی‌ها اضافه می‌کنید باعث می‌شود دهان شما خنک و تازه شود، درست مثل آدامس نعنایی.

۵. نوشابه‌های بدون کافئین (مثل سون‌آپ)، شربت آبلیموی دست‌ساز، و چای بدون کافئین. کافئین ادرارآور است و در کسانی که کلیه‌شان عملکرد نامناسبی داشته باشد حجم ادرار را زیاد می‌کند. با مصرف کافئین تشنگی نیز افزایش می‌یابد.

۶. ژلاتین. با قاشقی کوچک قاشق‌قاشق ژلاتین طعم‌دار بخورید، چون مدت خوردن هر قاشق ژلاتین بیش از نوشیدن چند جرعه آب طول می‌کشد.

۷. سوپ سرد کم‌سدیم. یک ظرف سوپ سردِ کم‌سدیم و کم‌پتاسیم درست کنید تا هم مواد مورد نیاز بدن‌تان تامین شود و هم از داخل خنک شوید.

۸. آب‌نبات شور. همه از آن خوش‌شان نمی‌آید، اما خوردن یک دانه از آن باعث تحریک غدد بزاق می‌شود و دهان خشک را فوراً آب می‌اندازد.

۹. یخ طعم‌دار. شربت آبلیمو، چای و یا هر نوشیدنی دیگری را که می‌پسندید در قالب‌های یخ بریزید و در فریزر بگذارید. قطعه‌های یخ را بمکید یا بجوید و اندک‌اندک و بدون نوشیدن آب تشنگی خود را رفع کنید.

نکاتی برای کنترل تشنگی

مایعات را قبل از نوشیدن با فنجان اندازه بگیرید. هربار که چیزی می‌نوشید یا غذایی می‌خورید که در دمای اتاق مایع است، میزان آن را ثبت کنید.

• غذاهای نمک‌دار باعث تشنگی می‌شوند، بنابراین برای کنترل تشنگی، مصرف سدیم را محدود کنید.

• نوشیدنی‌ها را سرد، در حد یخ‌زدن، بنوشید. نوشیدنی‌ها در این حالت بیشتر سرحال‌تان می‌آورند و تشنگی را بیشتر رفع می‌کنند.

• حواستان به خوردنی‌هایی که یواشکی مایع هستند باشد، مثل ژلاتین، یخ، سوپ، و هندوانه. یادتان نرود که غذاهایی را که در دمای اتاق مایع هستند جزو مصرف روزانه‌ی مایعات خود ثبت کنید.

• از میوه‌های دوست‌دار کلیه به‌صورت یخ‌‌زده بین وعده‌های غذایی خود استفاده کنید.

• وقت‌هایی که دهان‌تان خشک می‌شود، دهان‌تان را با دهان‌شویه یا آب سرد بشویید (یادتان باشد که نباید فرو بدهید.)

• اگر می‌توانید، گرم‌ترین بخش روز را در اتاق دارای سیستم تهویه بگذرانید. وقتی بدن‌تان خنک باشد، تشنگی‌تان هم کم می‌شود. اگر مجبورید که در گرما بیرون بروید، دور گردن یا سرتان دستمالی مرطوب ببندید.

• داروهایتان را همراه با مایعاتی که موقع ناهار و شام می‌خورید مصرف کنید. بعضی از قرص‌ها را به‌راحتی می‌توان همراه با یک قاشق پوره‌ی سیب یا خوراکی‌هایی شبیه به آن پایین داد.

• نوشیدنی‌ها را جرعه‌به‌جرعه و یواش‌یواش بنوشید تا مزه‌ی آن را بیشتر احساس کنید. لیوان کوچک‌تری به کار ببرید.

• اگر دیابت دارید، قند خون را به‌دقت کنترل کنید. قند خون بالا باعث تشنگی بیشتر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha