استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران از راه‌اندازی کلینیک بازتوانی شناختی خبر داد و گفت: برخی برنامه‌های نرم‌افزاری همچون بازی‌های کامپیوتری می‌تواند روی حافظه اثر بگذارد یا توجه و تمرکز و ادراکات فرد را تقویت کند.

تقویت حافظه با بازی‌های رایانه‌ای

سلامت نیوز:استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران از راه‌اندازی کلینیک بازتوانی شناختی خبر داد و گفت: برخی برنامه‌های نرم‌افزاری همچون بازی‌های کامپیوتری می‌تواند روی حافظه اثر بگذارد یا توجه و تمرکز و ادراکات فرد را تقویت کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مهدی تهرانی دوست در ارتباط با سمپوزیوم  بازتوانی شناختی اظهار داشت: برخی از اختلالات حوزه مغز، اعصاب و روان می‌تواند بر روی حیطه شناختی افراد از جمله توجه، تمرکز، حافظه و ادراکات تاثیر گذارد لذا توجه به این مسئله حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه ممکن است درمان‌های اولیه این اختلالات، مستقیم روی این کارکردها تاثیر بهبودی نداشته باشد، گفت: طی سال‌های اخیر روش‌هایی معرفی شده که ضعف کارکرد شناختی بیماران را جبران کند.

 دبیر علمی سمپوزیوم بازتوانی شناختی در مورد تعریف بازتوانی شناختی گفت: این مسئله شامل روش‌هایی است که ضعف کارکرد شناختی بیماران را جبران می‌کند که شامل برخی از درمان‌های دارویی و غیر دارویی است. همچنین روش‌های غیردارویی شامل تمرین افراد، بهره‌مندی از برنامه‌های کامپیوتری و استفاده از وسایل خاص است.

 تهرانی دوست بیان داشت: برخی از نرم افزار ها شامل گیم‌ها و بازی‌ها می‌تواند تاثیرات مطلوبی بر روی کارکردها داشته باشند و به طور کلی برنامه‌های نرم‌افزاری می‌تواند روی حافظه اثر بگذارد و یا توجه و تمرکز و ادراکات فرد را تقویت کند البته برخی از این نرم افزارها در برخی از کشورهای جهان مورد استفاده قرار گرفته و در ایران نیز برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه در حال انجام است.

 وی خاطرنشان کرد: طیفی از بیماران همچون بیماران گرفتار سکته مغزی، پارکینسون، آلزایمر و ام اس می توانند از این بازتوانی شناختی بهره‌مند شوند. همچنین برخی از بیماران روانپزشکی همچون اختلال بیش فعالی و کم توجهی، اتیسم اسکیزوفرنی، سوء مصرف مواد مخدر و افسردگی نیز با استفاده از بازشناختی توانی می‌توان به آنها کمک کرد.

 این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با اشاره به اینکه روش‌های بازتوانی شناختی، همه تحقیقات علمی آن هنوز کامل نشده است، گفت: کلینیکی در تهران تحت عنوان «کلینیک مغز و شناخت» به همت دانشگاه علوم پزشکی ایران و پژوهشگده علوم شناختی راه اندازی شده است که تحقیق و برنامه های درمانی همزمان در این کلینیک در حال انجام است و بسیاری از بیماران می‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha