سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴
کد خبر: 246302

زلزله زده‌های کرمانشاه این روز‌ها را در بیم و امید رویارویی با بحران بی آبی و بی برقی در تابستان می‌گذرانند.

زلزله‌زده‌ها در بیم بحران بی‌آبی و بی‌برقی

سلامت نیوز:زلزله زده‌های کرمانشاه این روز‌ها را در بیم و امید رویارویی با بحران بی آبی و بی برقی در تابستان می‌گذرانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، خسارت یک هزار و ۲۴۱ میلیارد تومانی به زیرساخت‌های عمرانی مناطق غربی استان کرمانشاه در جریان زلزله بزرگ ۷.۳ ریشتری سال گذشته یک فاجعه بود که این روز‌ها عمق آن بیشتر احساس می‌شود.

از مشکلاتی که شهروندان شهر‌ها و روستا‌های مناطق زلزله زده را بابت تخریب شبکه‌های آب و فاضلاب به دردسر انداخته بگیرید تا معضل برق و ارتباط و مخابرات و اینترنت و... همه و همه هنوز بعد از گذشت هفت ماه به قوت خود باقی است.

رفع برخی از این مشکلات زمان می‌برد و ممکن است به این زودی‌ها آن هم با این روند کند کار رفع نشود، اما برخی مشکلات به خاطر عدم وجود ظرفیت‌ها در این مناطق در حال تبدیل شدن به بحران است.

مثل همین مشکلات مصرف آب در این مناطق که با شروع بازسازی مصرف آب شرب به خاطر استفاده در ساخت و ساز‌ها به شدت افزایش یافته است و زیرساخت‌های تامین آب شرب در این مناطق در ماه‌های آینده با شروع گرمای طاقت فرسا قطعا جوابگوی نیاز‌ها نخواهد بود.

یا مصرف برق که مسئولان هشدار داده اند با این روندی که پیش می‌رود قطعا در تابستان یعنی زمان اوج گرما در مناطق زلزله زده با خاموشی اجباری روبرو می‌شویم؛ و یا مشکلات تخریب شبکه‌های فاضلاب این مناطق که به شدت سلامت مردم را با مخاطرات اساسی روبرو کرده است؛ پساب و روان آب‌هایی که در محلات و خیابان‌ها رها می‌شوند و با خودشان انواع بیماری‌ها را منتشر می‌کنند.

افزایش ۱.۵ برابری مصرف آب در مناطق زلزله زده

علیرضا تخت شاهی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر از افزایش ۱.۵ برابری حد معمول مصرف آب در مناطق زلزله زده طی اردیبهشت ماه امسال خبر داد.

وی استفاده از آب شرب برای مصارف غیرشرب مثل ساخت و ساز را مهمترین عامل در این افزایش مصرف دانست و گفت: اگر مصارف شرب و غیرشرب از هم تفکیک نشود و مدیریت آب در این زمینه صورت نگیرد قطعا در تابستان به مشکل کم آبی بر می‌خوریم.

تخت شاهی با تصریح محدودیت منابع تولید و توزیع آب در این مناطق گفت: برای اطلاع رسانی در این زمینه با مدیریت بحران و استاندار مکاتباتی انجام داده ایم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت تأمین آب در شهر‌های زلزله زده از نظر کمی و کیفی در حد مطلوب است، افزود: مراکز بهداشت این مناطق هم وضعیت آب را بصورت مستمر رصد می‌کنند.

وی در مورد کیفیت آب شرب این مناطق هم اظهار داشت: شرکت آبفا دارای پیشرفته‌ترین آزمایشگاه غرب کشور است و دائماً وضعیت کیفی آب مناطق زلزله زده را با انجام آزمایشات مختلف تست کلر، تست کدورت و آزمایش‌های میکروبیولوژی پایش می‌کند که خوشبختانه تاکنون هیچ مشکلی مشاهده نشده است.

تخت شاهی در مورد نحوه آبرسانی به این مناطق نیز خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ کیلومتر شبکه را زمینی و بالغ بر ۸ هزار مورد شیر برداشت انشعاب در مناطق مذکور تعبیه کرده ایم.

تابستان به خاموشی برمی‌خوریم

همچنین علی مراد مرادی مجد، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه نیز  اظهار داشت: با توجه به آسیب وارد شده به شبکه‌های برق مناطق زلزله زده و اینکه این شبکه‌ها هنوز بازسازی نشده اند، نگران آسیب بیشتر به این شبکه‌ها هستیم.

وی بیان داشت: ما از این نگرانیم که با افزایش مصرف شبکه‌های آسیب دیده بیشتر آسیب ببینند و خاموشی اتفاق بیفتد که خاموشی آن هم در فصل گرما مشکل آفرین است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه همچنین از افزایش ۵۰ درصدی مصرف برق مردم در مناطق زلزله زده نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: در مناطق زلزله زده هیچ گونه مشکل برقی نداریم و عملا خدمات به صورت گسترده و شبانه روزی برای مردم برقرار است.

ابراز گلایه مندی مردم زلزله زده از آبرسانی

اما این روز‌ها که گرمای هوا در مناطق زلزله زده حتی از ۴۰ درجه هم فراتر می‌رود برخی از روستاییان با مشکلات کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنند و معیشتشان با مشکل مواجه شده است.

برخی از روستاییان در تماس‌های تلفنی مکرر با خبرنگار مهر از این مشکلات ابراز گلایه مندی می‌کنند و از سختی و مشقتی که کم آبی و فاضلاب‌ها برای آن‌ها ایجاد کرده صحبت می‌کنند.

آن‌ها می‌گویند در برخی از روستا‌ها تامین آب شرب به سختی صورت می‌کیرد و با وجود گرمای بالا و نیاز ضروری، تانکر‌های آبرسانی دو روز یک بار آب شرب مردم را تامین می‌کنند.

 تداوم این وضعیت برای زلزله زده‌ها یعنی رویارویی با بحران بی آبی، بی برقی و بیماری‌های مختلف، لذا برای عدم مواجه با این بحران‌ها لازم است که هر چه سریعتر تدابیر لازم اندیشیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha