یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
کد خبر: 246661

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان اظهار کرد: به هیچ عنوان از شیرینی و شکلات، پیتزا و سایر فست‌فودها به عنوان پاداش و جایزه برای کودکان و نوجوانان استفاده نکنید، زیرا کودکان گمان می‌کنند این خوراکی‌ها بهتر از سایر غذاها است.

سلامت نیوز: کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان اظهار کرد: به هیچ عنوان از شیرینی و شکلات، پیتزا و سایر فست‌فودها به عنوان پاداش و جایزه برای کودکان و نوجوانان استفاده نکنید، زیرا کودکان گمان می‌کنند این خوراکی‌ها بهتر از سایر غذاها است.

به گزارش سلامت نیوز، عصمت عباسی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه امروز چاقی دوران کودکی و نوجوانی به صورت یک مشکل سلامت همگانی درآمده و به سرعت رو به افزایش است، گفت: چاقی در سنین کودکی می‌تواند منجر به چاقی در بزرگسالی شود، به طوری که 40 تا 90 درصد کودکان چاق در بزرگسالی از چاقی رنج می‌برند و با پیشگیری از چاقی در سنین کودکی و نوجوانی می‌توان از چاقی بزرگسالی و پیامدهای ناشی از آن جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: پیامدهای اضافه وزن و چاقی در کودکان می‌تواند دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته، اختلال عضلات اسکلتی و کبد چرب باشد.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان اظهار کرد: علت اصلی اضافه وزن و چاقی در دوران کودکی و نوجوانی، عدم تعادل انرژی بین کالری دریافتی و کالری مصرف شده است که به عواملی نظیر تغییر الگوی غذایی، بی‌تحرکی، بستگی دارد.

این مسئول افزود: الگوی غذایی کودکان و نوجوانان به سمت افزایش مصرف غذای پر انرژی و ناسالم که دارای چربی و قند بالا و ویتامین، مواد معدنی کم هستند تغییر یافته است، از جمله مصرف زیاد فست‌فودها، نوشابه‌های گازدار، مواد قندی و شیرین و مصرف کم و میوه و سبزی است.

عباسی افزود: با توجه به شهرنشینی و صنعتی شدن زندگی، میزان فعالیت بدنی کاهش یافته است. ساعات طولانی تماشای تلویزیون، بازی‌های کامپیوتری، استفاده از کامپیوتر و تبلت موجب می‌شود که میزان تحرک کودکان و نوجوانان به میزان قابل توجهی کاهش یابد. مصرف انواع تنقلاب چرب و شور و شیرین در این مواقع، خطر اضافه وزن و چاقی را بیشتر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: سعی کنید مقدار روغن و شکر موجود در غذای مصرفی خانواده باید کاهش یابد. همچنین خانواده‌ها باید تشویق به مصرف صبحانه شوند و میان وعده‌های سالم میوه و سبزی برای مصرف فرزندان در مدرسه تهیه شود. به هیچ عنوان از شیرینی و شکلات، پیتزا و سایر فست‌فودها به عنوان پاداش و جایزه برای کودکان و نوجوانان استفاده نکنید، زیرا کودکان گمان می‌کنند این خوراکی‌ها بهتر از سایر غذاها هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha