سلامت نیوز : مردان شاداب و سلامت می‌توانند، شادابی در خانواده و جامعه را تقویت كنند اما افزایش سن ازدواج و افزایش طلاق در كشور از جمله عوامل اختلالات روانی مردان است.

به گزارش فارس، محمداسماعیل مطلق، مدیر كل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت امروز در نشست خبری "هفته ملی سلامت مردان " اظهار داشت: یكی از عمده‌ترین دلایل عدم مراجعه مردان به پزشك، موانع فرهنگی است.

وی گفت: عدم مراجعه به موقع مردان به مراكز درمانی موجب می‌شود تا بیماری آنها پیشرفت كند و پس از این مرحله به پزشك مراجعه می‌كنند؛ به همین دلیل، سن امید به زندگی در مردان 71،8 درصد و برای زنان 73 درصد است.

مدیر كل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی افزود: از سال 1385 با همت رئیس انجمن اورولوژی ایران هر ساله، نخستین پنجشنبه اسفند را روز "سلامت مردان " نامگذاری كرده‌اند، اما در سال‌های بعد با كمك سایر ارگان‌ها نظیر شهرداری، معاونت بهداشت و معاونت درمان وزارت بهداشت و انجمن‌های علمی، روز سلامت مردان به "هفته سلامت مردان " تبدیل شده است.

وی اضافه كرد: سلامت دهان و دندان، بیماری‌های شایع در كلیه و مجاری ادار، پروستات، بیماری‌های روانی، شغلی و سلامت روانی و فیزیكی از جمله عناوین‌های ایام هفته سلامت مردان است.

مطلق با اشاره به آمار سلامت مردان تصریح كرد: حوادث ترافیكی، 5 برابر و اعتیاد، در مردان 10 برابر زنان است همچنین خشونت و خودكشی در مردان 3 برابر نسبت به زنان بیشتر است.

وی با بیان اینكه 30 درصد از مردان فعالیت فیزیكی كمی دارند، ادامه داد: به همین دلیل، از سال 1385 یك روز در سال، به عنوان "سلامت مردان " در نظر گرفته شده است.

مطلق خاطرنشان كرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از 40.2 درصد مردان دارای اضافه وزن و عارضه چاقی هستند؛ همچنین 32 درصد مردان نیز دخانیات مصرف می‌كنند و 30 درصد آنها فعالیت فیزیكی و ورزشی اندكی دارند.

وی با بیان اینكه شعار امسال هفته سلامت مردان، "حركت برای سلامت مردان " است، اظهار داشت: اگر مردان بتوانند از 24ساعت، فقط 20 دقیقه را صرف سلامت خودشان كنند، بسیاری از امراض از آنها دور خواهد شد.

مطلق گفت: توجه ویژه به سلامت مردان به خاطر مسائل جنسیتی نیست، بلكه اگر زن و مرد را دو ركن خانواده تلقی كنیم، مردان شاداب و سالم می‌توانند شادابی در خانواده را تقویت كنند.

وی افزود: كشور ما از نظر ساختار جمعیت، جوان است و از طرفی به سمت سالمندی حركت می‌كند؛ توجه بیشتر در میانسالی باعث می‌شود كه سالمندان سلامتی بیشتری داشته باشند، از این رو باید به سمت سلامت مردان گام برداریم.

الهام میرزا محمدی، معاون مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت نیز در ادامه این نشست به بیماری‌های شغلی مردان اشاره كرد و گفت: مردان به خاطر وضعیت جسمانی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های شغلی قرار می‌گیرند و با توجه به اینكه مشاغل سخت و زیان آور بیشتر بر عهده مردان است، آسیب‌های بیشتری نیز متوجه آنها می‌شود.

همچنین، عباسعلی ناصحی، مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت در امور سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت نیز در این نشست با بیان اینكه افزایش آمار طلاق در كشور از عوامل اختلالات روانی مردان به شمار می‌رود، خاطرنشان كرد: این مسئله باعث افسردگی و اقدام به خودكشی در میان مردان می‌شود.

وی افزود: افزایش سن ازدواج در جامعه نیز یكی دیگر از عوامل خطرزای بروز اختلالات روانی در مردان است، البته این مسئله در مورد زنان نیز صدق می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha