نماینده مردم ماهشهر و امیدیه گفت: سوء مدیریت در زمینه مدیریت آب ملموس و محسوس است و این مسئله خوزستان را با مشکل مواجه کرده است.

سوء مدیریت ها مشکل آب خوزستان را تشدید کرد

سلامت نیوز:نماینده مردم ماهشهر و امیدیه گفت: سوء مدیریت در زمینه مدیریت آب ملموس و محسوس است و این مسئله خوزستان را با مشکل مواجه کرده است.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ،علی گلمرادی  درباره مشکل آب خوزستان، عوامل متعددی دخیل است که یکی از این عوامل؛ کاهش نزولات آسمانی و بارندگی ها در سطح کشور به ویژه مناطق جنوب است و این مسئله به شدت بر روی مخازن آب و سفره های زیرزمینی و آب پشت سدها اثر بسیار منفی به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: علاوه بر آن شرایط اقلیمی و افزایش گرمای هوا هم باعث شدت تبخیر آب شده است، یکی از مشکلات سدها و در واقع پیامدهای منفی آن نیز همین است زیرا باعث می شود بخش قابل توجهی از ذخایر آب تبخیر شود. از سوی دیگر در سنوات گذشته و تاکنون با سوء مدیریت در زمینه مدیریت آب کشور روبرو بوده ایم و این مسئله کاملا ملموس و محسوس است.

وی با اشاره به نداشتن طرح جامع مدیریت آب گفت: این مسئله از دیگری عواملی است که مصرف غیراصولی، بی برنامه و توزیع نامناسب را که اساس آن سوء مدیریت است به دنبال داشته و سبب شده است امروز با این مشکلات جدی در خوزستان مواجه باشیم.

نماینده مردم ماهشهر و امیدیه ادامه داد: براساس تاکید و توصیه مقام معظم رهبری 20 هزار میلیارد در سال گذشته برای حل مشکلات خوزستان تخصیص داده شد و حدود 11 هزار و 800 میلیارد برای بحث مشکل آب و فاضلاب به ویژه آب شرب استان خوزستان درنظر گرفته شد که از محل کارون 3 و کوثر بیشتر نقاط استان از آب پایدار و سالم برخوردار شوند.

گلمرادی بیان کرد: بخش عمده ای از مصوبات این حوزه که در شورای اقتصادی هم مصوب شده، در حال پیگیری است و تقریبا این مصوبات یا انجام شده است و یا در شرف انجام است بنابراین با توجه به مسائل یاد شده مشکل شرب تا حدود زیادی می تواند حل شود اما تا اجرایی شدن این پروژه نزدیک به 5 تا 6 سال زمان نیاز هست.

وی افزود: بعد از مطالعات و قراردادهایی که باید انجام شود و باتوجه به بعد مسافتی که در سطح استان برای توزیع و انتقال آب وجود دارد، زمان زیادی طول می کشد تا این پروژه اجرایی شود، اما اگر اجرایی شود، کار اساسی و بزرگی است و باید از حسن توجه مقام معظم رهبری به خاطر توجه ویژه به استان خوزستان به ویژ آب این منطقه و تخصیص اعتبار تشکر کرد.

نماینده مردم ماهشهر و امیدیه عنوان کرد: این اعتبار از صندوق توسعه ملی هم باید تامین شود و برای اجرای پروژه، پیگیری های مستمر نیاز هست، تا متوقف نشود.

گلمرادی با اشاره به شوری آب عنوان کرد: اگر بخواهیم درباره این مسئله به صورت کارشناسی و تخصصی صحبت کنیم باید به این مسئله اشاره داشت که در سالهای گذشته، آب پشت سدها مانع ورود آب دریا به رودخانه اروند و کارون می شد اما بعد از وقوع خشکسالی و یا تشدید خشکسالی این اتفاق را شاهد نبوده ایم و همین مسئله شوری آب در رودخانه اروند و کارون را در پی داشته است.

وی تصریح کرد: در واقع آبی که از پشت سدها به رودخانه کارون می آید تا پیش از رسیدن به خرمشهر، مورد برداشت قرار می گیرد و طرح های توسعه نیشکر عامل اصلی این برداشت هاست و این موضوع سبب می شود کیفیت آب کاهش یافته و شور شده و حجم آن نیز کم شود. به عبارت دیگر حجم کم آب نمی‌تواند در مقابل آب شوری که از دریا وارد می‌شود، قرار بگیرد و به همین دلیل شاهد شوری آب هستیم.

وی تاکید کرد: برای وضع موجود هم باید چاره اندیشی کرد زیرا در حال حاضر یکی از موضوعاتی که می تواند کمک کند بحث آب شیرین کن هست.

نماینده مردم ماهشهر و امیدیه عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه هم این الزام را برای دولت تعریف کرده ایم که در استان های ساحلی و جنوبی کشور که در حاشیه خلیج فارس هستند، بسترهای لازم را فراهم کرده تا با بهره گیری از ظرفیت های بخش خصوصی بتوانند از آب دریا استفاده و به نوعی آب شیرین را تامین کنند، بی تردید این اقدام می تواند کارساز باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha