سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 24723
سلامت نیوز : رییس مركز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی گفت: سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان در زنان ایرانی است كه این میزان در حال رشد است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، دكتر محمد اسماعیل اكبری در ششمین كنگره بین‌المللی سرطان پستان افزود: 89 درصد از علت مرگ و میر در ایران به پنج عامل مربوط می‌شود كه سومین عامل سرطان است و پنجمین علت مرگ ناشی از ابتلا به سرطان پستان است.

وی افزود: هزار و 400 مورد مرگ در سال بر اثر این بیماری گزارش شده است این در حالی است كه در ایران سرطان معده كشنده‌ترین سرطان است در حالی كه كه این بیماری در كشورهای غربی به اندازه ایران شایع نیست. سرطان ریه نیز سومین علت مرگ و میر در ایران است و پس از آن سرطان‌هایی مانند كبد و پستان قرار دارند.

رییس ششمین كنگره بین‌المللی سرطان پستان در ادامه با اشاره به نسبت مرگ ناشی از سرطان در ایران اظهار كرد: میزان مبتلایان به سرطان معده و خون در ایران بیش از سایر كشورهاست. بنابراین در این زمینه باید فكری اساسی كرد. این در حالی است كه آمار شیوع سایر سرطان‌ها در ایران تا حدودی كمتر از كشورهای دیگر دنیاست.

وی با بیان اینكه بوعلی سینا نخستین كسی است كه سرطان پستان را به طور علمی تعریف كرد، گفت: او نخستین كسی است كه رابطه بین سرطان پستان و تخمدان را به طور علمی تعریف كرد، علاوه بر آن اولین فردی است كه جراحی را به همین شیوه توصیف كرد.

اكبری در ادامه اظهار كرد: در قانون ثبت، سرطان در سال 64 تصویب شد اما در سال 1375 برای نخستین بار دوره ثبت نام سرطان در كشور آغاز شد و در حال حاضر هر سال نسبت به سال قبل تفاوت‌هایی پیدا می‌كند.

رییس مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در ادامه گفت: بر اساس آمارهای موجود از سال 2004 تا 2008 آمار مبتلایان به سرطان پستان در ایران افزایش یافته و سالانه حدود 8 مورد در 100 هزار نفر به این آمار اضافه می‌شود.

وی در ادامه اظهار كرد: بر اساس پیش بینی‌های انجام شده در 15 سال آینده تعداد مرگ و میر ناشی از سرطان در كشورهای جهان سوم سه برابر افزایش می‌یابد. سن، 70 درصد علت افزایش تعداد سرطان است این در حالی است كه امید به زندگی در ایران به 74 سال رسیده است. عامل دوم ابتلا به سرطان ریسك فاكتورهاست كه شامل مواردی مانند استعمال دخانیات و تغذیه نامناسب می‌شود.

اكبری در پایان با اشاره به میزان ابتلای مردان به سرطان پستان اظهار كرد: یك درصد مردان دنیا به این بیماری مبتلا می‌شوند این در حالی است كه این آمار در ایران 8/2 درصد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha