بسیاری از مردم با مشکلات مرتبط با خواب دست و پنجه نرم می‌کنند، حتی بسیاری با وجود استفاده از قرص‌ها و داروهای خواب آور، باز هم نمی‌توانند به راحتی بخوابند و یا در هنگام بیدار شدن با مشکل مواجه خواهند بود. در این مطلب به مواد غذایی مفید در این زمینه پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید...

بهترین مواد غذایی برای مبارزه با اختلالات خواب

سلامت نیوز: بسیاری از مردم با مشکلات مرتبط با خواب دست و پنجه نرم می‌کنند، حتی بسیاری با وجود استفاده از قرص‌ها و داروهای خواب آور، باز هم نمی‌توانند به راحتی بخوابند و یا در هنگام بیدار شدن با مشکل مواجه خواهند بود. در این مطلب به مواد غذایی مفید در این زمینه پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید...

دمنوش های خواب آور
به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، بارها و بارها تحقیقات نسبت به خطرات بدخوابی هشدار داده است، مطالعات صورت گرفته در بریتانیا نشان می‌دهد که 38 درصد از مردم این کشور از مشکلات خواب (کم‌خوابی، بدخوابی و...) رنج می‌برند. این مشکل در بانوانی که در محدوده‌ی سنی 35 الی 44 سالگی به سر می‌برند بیشتر دیده می‌شود. تحقیقات مؤسسات معتبر که بر روی عادت‌های خواب در کشورهای مختلف انجام گرفته نشان دهنده‌ی وجود این مشکل در بسیاری از کشورهای دنیا است. اما متخصصان علم تغذیه معتقدند که افراد می‌توانند با قرار دادن و استفاده از مواد غذایی سالم که در زیر به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهد شد، بر این مشکلات فائق آیند:

چای سبز، سیاه و سفید
تحقیقات نشان می‌دهد که آمینواسید ال-تیانین موجود در چای، می‌تواند به کاهش اضطراب کمک کرده و در نتیجه خوابیدن راحت‌تری تجربه خواهد شد. بررسی‌های مؤسسات معتبر علمی و علوم تغذیه که در سال‌های گذشته با تجزیه و تحلیل بر روی فعالیت‌های مغزی افراد سالم انجام شد، نشان می‌دهد که میزان ساطع شدن امواج آلفا در مغز بعد از استفاده از ال-تیانین افزایش می‌یابد. امواج آلفا نوعی از امواج مغزی هستند که سبب دستیابی به آرامش و تمدد اعصاب می‌شوند. تحقیق دیگری نشان داد که افزودن 400 میلی‌گرم ال-تیانین به مکمل رژیم غذایی در پسران مبتلا به بیش فعالی (ADHD) سبب خواب راحت‌تر و طولانی‌تر در این گروه از افراد خواهد شد.
دقت داشته باشید در این قسمت توصیه به نوشیدن مستقیم این چای‌ها نشده؛ چرا که کافئین موجود در برخی از آن‌ها ممکن است موجب بی‌خوابی در افراد حساس شود؛ اما مصرف موارد دکافئینه شده و یا ال-تیانین؛ مکمل تهیه شده از این چای‌ها، مفید خواهد بود.

بابونه
بابونه می‌تواند برای مبارزه با بیماری‌های التهابی، قلبی - عروقی، دیابت و سرماخوردگی بسیار مفید و مؤثر باشد. بابونه همچنین برای التیام جراحات و زخم‌ها بسیار مفید است، اما تأثیرگذاری آن برای هیچ‌کدام از این بیماری‌ها به اندازه‌ی تأثیر آن در کمک به داشتن خوابی راحت‌تر نیست. دلیل این امر هم وجود اپی ژنین در فلاونوئیدهای بابونه است؛ ماده‌ای که خود را به گیرنده‌های مغزی متصل می‌کند و سبب افزایش سطح GABA می‌شود. GABA یک انتقال دهنده‌ی عصبی با اثرات تسکین‌بخش و آرامش‌دهنده به شمار می‌آید. اثر جالبی که در مطالعه هرچند کوچک، اما شگفت‌انگیز بر روی 10 بیمار قلبی انجام گرفت نشان داد که آن‌ها پس از نوشیدن چای بابونه به راحتی توانستند یک خواب عمیق 90 دقیقه‌ای را تجربه کنند. تحقیق دیگری نیز نشان داد که بابونه اثرات هیپنوتیزمی (خواب آور) بر روی موش‌هایی که دارای مشکل محرومیت از خواب بوده‌اند، داشته است. دانشمندان معتقدند که حتی استنشاق اسانس بابونه قبل از رفتن به رختخواب می‌تواند اثرات آرامش‌بخش داشته باشد.

دارچین
محققان می‌گویند که دارچین می‌تواند سبب کمک‌رسانی به سیستم عصبی به وسیله‌ی تثبیت سطح قند خون شود. مطالعات مختلف نشان داده است که دارچین سبب کمک به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم می‌شود. این گیاه همچنین برای افرادی که از مشکل بیداری‌های موقت در طول خواب شبانه‌ی خود رنج می‌برند نیز می‌تواند مؤثر باشد. نوسانات سطح قند خون این افراد، در زمانی که سطح آن دچار کاهش و افت می‌شود سبب بروز چنین حالتی می‌شود. دانشمندان پیشنهاد می‌دهند که مصرف یک ظرف کوچک از فرنی با دارچین قبل از رفتن به رختخواب و یا استفاده از کمی دارچین در چای بابونه می‌تواند اثرات بسیار مفید و قابل توجهی به همراه داشته باشد.

زنجبیل
در کنار آرام کردن معده، عصاره‌ی شیمیایی جینگرول موجود در زنجبیل سبب آرامش و تسکین بدن و همچنین باعث تقویت دستگاه گردش خون خواهد شد. نتایج تحقیقات منتشر شده در مجلات معتبر علمی نشان می‌دهد که مکمل‌های حاوی زنجبیل به همراه سایر گیاهان و میوه‌ها سبب کاهش مدت زمان به خواب رفتن در افراد دارای مشکلات خواب می‌شود. تحقیق دیگری نیز نشان داده است که زنجبیل می‌تواند با اتصال به انتقال دهنده‌ی سروتونین مغز (عامل القاء حس آرامش در مغز) سبب فعال شدن آن و نتیجتاً غلبه بر اضطراب شود.

شیرین بیان
نتایج یکی از تحقیقات منتشر شده در نشریات علمی نشان می‌دهد که گابرول (gabrol) از فلاونوئیدهای موجود در شیرین بیان، می‌تواند سبب فعالسازی امواج آرامش‌بخش آلفای مغز شود که سبب خوابی عمیق‌تر و طولانی‌تر خواهد بود. دانشمندان می‌گویند شیرین بیان به عنوان یک شفادهنده‌ی طبیعی و مؤثر در درمان اضطراب و افسردگی به حساب می‌آید و همچنین به عنوان تقویت کننده‌ی آدرنالین برای تثبیت سیستم خنک کننده بدن نیز مفید خواهد بود.

پشن فروت (Passion fruit)
این میوه‌ی استوایی دارای اثرات تسکین دهنده و خواب آور می‌باشد که استفاده از آن سبب کاهش میزان اضطراب و بی‌خوابی خواهد شد. پیشن فروت همچنین سبب بهبود و افزایش میزان خواب عمیق در افراد می‌شود. پس اگر در جایی زندگی می‌کنید که به این میوه دسترسی دارید، از فواید شگفت انگیز آن غافل نشوید.

در واقع باید این‌طور گفت که شما مجبور به استفاده از داروهای خواب آور، برای به خواب رفتن و داشتن خوابی راحت نیستید. در واقع تمام چیزی که شما لازم دارید را می‌توان در استفاده از غذاهای طبیعی و یک محل خواب مناسب و دوست‌داشتنی که بتوانید در آن راحت‌تر و زودتر به خواب بروید و مدت زمان مناسبی را در آنجا سپری کنید خلاصه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha