رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور، جزئیات جلسه پرستاری در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را تشریح کرد.

وضعیت نیروی پرستاری در ایران مشابه ویتنام

سلامت نیوز:رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور، جزئیات جلسه پرستاری در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری، دکتر اصغر دالوندی، اظهارداشت: به دنبال نشست های اخیر سازمان نظام پرستاری با معاونت پرستاری وزارت بهداشت در خصوص بررسی کمبود نیروی پرستاری در کشور، عصر دوشنبه جلسه ای در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برگزار شد که در این نشست، راهکارهای لازم برای رفع این مشکل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به ظرفیت های پرستاری، افزود: برای حل کمبود نیروی پرستاری، می توان از حدود ۹ هزار نفر فارغ التحصیلان سالانه و ۱۵ هزار نفر نیروهای طرحی آماده به کار  وبیکار و همچنین، تعداد زیادی از پرستاران شرکتی که در وضعیت نامعلومی در مراکز خصوصی و همچنین دولتی کار می کنند، بهره مند شد.

دالوندی در ادامه به سایر موضوعات مطروحه در نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اشاره و کرد و گفت: اصلاح قانون تشکیل سازمان نظام پرستاری نیز در این نشست مطرح و خوشبختانه بند بند اصلاحاتی که مد نظر شورایعالی نظام پرستاری بود، مورد بررسی قرار گرفت و مواردی که باید اصلاح شود بیان گردید.و قرار شد پس ازتصویب در کمیسیون به صحن علنی برای اخذ یک فوریت بیاید که در ان مرحله باید ازظرفیت همه همکاران برای ارتباط با نمایندگان جهت حمایت استفاده کرد.

وی افزود: نکات مهم دیگری که در این نشست مطرح شد، پیگیری بند ج ماده ۶۵ قانون خدمات کشوری بود. زیرا این قانون در حال دائمی شدن است اما قانون ارتقا بهره وری در آن لحاظ نشده اما تاکید ما این بود  که  این اصلاحات  در قانون خدمات کشوری  لحاظ شود.

دالوندی گفت: موضوع دیگر در این جلسه در خصوص  پیگیری پرداخت فوق العاده ویژه مشاغل تخصصی است که در بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون خدمات کشوری به پرستاران بالینی اختصاص داشت که تاسی به این قانون از دوره ریاست جمهوری پیشین تا کنون بوده که برای نیروهای ستادی مطرح شد و مجددا برای کارکنان و پرسنل دستگاه های دولتی تسری پیدا کرد اما به دلیل مشکلات اعتباری در وزارت بهداشت، اجرا نشد. برای اعطای این امتیاز ویژه مطابق با بند ۱۰ ماده ۶۸، موارد خاصی مانند بازار داخلی و بین المللی، ریسک پذیری حرفه، تاثیر اقتصادی که فعالیت های آنان بر درآمد ملی دارد، به این پرسنل تعلق گیرد.که پرستاران حق استفاده از این قانون  را دارند.

وی افزود: ساماندهی مشکلات پرستاران شرکتی از مسائل عمده ای بوده که سازمان نظام پرستاری در اولویت کار خود قرار داده زیرا بسیاری از شرکت ها در حال حاضر از پرستاران سوءاستفاده کرده و بخش خصوصی نیز از این امر مستثنی نیست و باید نظارت صورت بگیرد.

دالوندی ادامه داد: به دنبال تذکرات اخیر رهبر معظم انقلاب به مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم اجرای قوانین تصویب شده که باید بندهای اجرایی در پس مصوبات قرار گیرد، با تاسی به این فرمایشات به عدم اجرای قوانین مجلس و عدم شمولیت پرستاران از این قوانین ابلاغی اشاره شد که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که قریب به ۱۱ سال از تصویب آن می گذرد، یکی از ام المطالبات جامعه پرستاری است که در این نشست بر اجرای آن تاکید شد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور، گفت: در خصوص قانون ارتقاء بهره وری نیز می توان گفت که هر سیستمی این قانون را به نحو دلخواه اجرایی می کنند و در بخش خصوصی نیز این قانون اجرا نمی شود و همچنین به عدم برخورداری گروه پرستاری از مزایای قانون مشاغل سخت و زیان آور نیز در این نشست اشاره شد.

وی افزود: در ادامه گزارشی جامع تحت عنوان سیمای نیروی انسانی پرستاری ایران و جهان را به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارائه دادم که مورد استقبال واقع شد.

دالوندی توضیح داد: در این گزارش عنوان شد که از سال ۲۰۰۴ تا٤ ۲۰۱ ضریب جمعیت به پرستاری ۱.۴ تا ۱.۶ بوده که این آمار نشان دهنده وضعیت پرستاری ایران با کشورهایی چون بنین و ویتنام نزدیکی داشته است که این آمار در کشورهای مترقی ۱۰ به بالا و کشورهای متوسط بین ۳ تا ۱۰ است و این نشان دهنده این است که ایران در کف استانداردها هم قرار ندارد.

وی گفت: در حال حاضر نیازمند ۱۰۰ هزار پرستار هستیم که از این میزان، در حدود ۴۰ هزار نفر نیروی آماده به کار طرحی، فارغ التحصیل و شرکتی داریم. البته، پیشنهاد ما این است که با  کمک کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ۵ سال متوالی از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی سالانه ۲۰ هزار نفر پرستار مجوز استخدامی  اخذ شود که آثاری همچون دلگرمی، ایجاد انگیزه، احساس اطمینان و رضایت شغلی را در بر خواهد داشت، می تواند فرصت مناسبی ارائه دهد.

دالوندی ادامه داد: اختلاف در بحث پرداختی ها یکی دیگر از موارد مورد طرح در این نشست بود، زیرا فاصله پرداختی در ایران و جهان بسیار زیاد است و متوسط جهانی اختلاف پرداختی پزشک و پرستار ۱ به ۳ است، در حالی که پس از طرح تحول سلامت در ایران، این پرداختی فاصله زیادی گرفته که نارضایتی هایی در پی داشته است.

وی به وضعیت بیمارستان های هیات عاملی اشاره و گفت: در خصوص بیمارستان های هیات عاملی باید گفت که در چارت این بیمارستان ها، پرستاری نه تنها صعود نکرده بلکه نسبت به باقی رده ها پرستاران در جای خود باقی مانده اند که پیشنهاد ما این بود که پرستاران به جای اینکه زیر گروه معاونت فنی قرار گیرند به عنوان یک معاونت مجزا تحت نظارت مستقیم مدیرعامل به کار خود ادامه دهند.

دالوندی به ایجاد معاونت پرستاری متناظر در تمامی دانشگاه های علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: این اقدام باعث خواهد شد جایگاه مدیریتی و مشارکتی پرستاران در تصمیم گیری ها و سیاستگذاری ها افزایش یابد و قدرت پرستاری بیشتر شود.

وی همچنین به معوقات یک ساله پرستاران در این نشست اشاره کرد و گفت: در این جلسه، موضوع جدا شدن اضافه کار پرستاران از کارانه ها را خواستار بودیم که در حال انجام است و در ادامه خواستار شفافیت سهم پرستاران از غیر پرستاران از کارانهها شدیم که طبق یک نرم افزار مشخصی در کشور نهادینه شود و سهم دقیق پرستاری مشخص گردد.

دالوندی ادامه داد: با توجه به اینکه معاونت پارلمانی و حقوقی سازمان نظام پرستاری تشکیل شده است، در این نشست خواستار جایگاهی برای معاون پارلمانی و حقوقی در کنار سایر معاونین پارلمانی و کارت تردد ایشان به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بودیم که مورد توجه قرار گرفت.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات جامعه پرستاری بحث جنسیتی نسبت پرستار زن به مرد است که حدود ۳ به ۱ است. ایران یک کشور مذهبی به شمار می رود و به شرع اهمیت داده می شود به این دلیل بیماران از ارائه خدمات ناراضی هستند و یکی از پیشنهادات ما ایجاد توازن جمعیت پرستاری مطابق با قانون انطباق این مشکل را رفع کرد.

دالوندی ادامه داد: مجلس وعده داده است که با سازمان نظام پرستاری در خصوص موارد مطروحه همکاری و مشارکت جدی داشته باشد و از این نشست اثربخش ، نتیجه گرا و رو به جلو و راهگشا برای پرستاری که با تعامل مثبت تر با وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی بتوان مطالبات پرستاری را پیش گرفت.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ایران، در پایان گفت: به دنبال اعطای مجوز صدور پروانه صلاحیت حرفه ای به سازمان نظام پرستاری، خدمات مراقبت پرستاری در منزل و خدمات مراقبت از بیماران مزمن تحت پوشش بیمه ای قرار گرفت که خبر خوبی برای جامعه پرستاری است و امیدواریم سازمان نظام پرستاری در زمان باقی مانده از دوره چهارم این اهداف را پیش ببرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha