سلامت نیوز :دبیر ششمین كنگره بین‌المللی سرطان سینه گفت: زنان كشور ما بیشتر بین 40 تا 45 سالگی به سرطان سینه مبتلا می‌شوند؛ عدم انجام غربالگری سراسری سرطان سینه در كشور، یكی از عواملی است كه توسط آن سرطان سینه در مراحل پیشرفته‌ تشخیص داده می‌شود.

به گزارش فارس ، حمیدرضا میرزایی امروز در حاشیه برگزاری ششمین كنگره بین‌المللی سرطان سینه در جمع خبرنگاران با بیان اینكه سرطان سینه عوارض زیادی را به همراه دارد، اظهار داشت: از دست دادن توانایی‌های اجتماعی بیمار و ضرورت مراقبت افراد خانواده از بیمار، از جمله مشكلات بیماران سرطانی به شمار می‌رود.

وی تدوین راهنمای درمان در سراسر كشور، غربالگری و ایجاد تیم مناسب درمان در همه شهرها را از جمله نكاتی دانست كه باید در برنامه‌ریزی كشوری برای درمان بیماران مبتلا به سرطان سینه مورد توجه قرار گیرد.

این متخصص كلینیكال آنكولوژی ادامه داد: عدم راهنمایی كامل درمان سرطان سینه و نبود زمینه مناسب برای درمان تیمی مبتلایان به این نوع از سرطان از عوامل سردرگمی مبتلایان به این بیماری به شمار می‌رود كه باید درمان مؤثرتر برای این دسته از بیماران در برنامه‌ریزی كشوری انجام شود.

میرزایی اضافه كرد: مبتلایان به سرطان سینه باید در تمامی مراحل درمان زیر نظر "اپاتولوژی آنكولوژی، رادیولوژی، پیدمیولوژی ژنتیك و جراحان تشخیصی و درمانی " مورد بررسی قرار گیرند البته بیماران مبتلا به سرطان سینه زمانی می‌توانند به خوبی درمان شوند كه این تخصص‌ها در كنار هم به درمان بیمار بپردازند اما در حال حاضر این گروه‌ها تنها در چند مركز درمانی محدود به صورت تیمی به درمان بیماران می‌پردازند.

دبیر ششمین كنگره سرطان سینه، سن ابتلا به این سرطان در كشور را 5 تا 10 سال كمتر از دیگر كشورها بیان كرد و ادامه داد: زنان كشور ما بیشتر بین 40 تا 45 سالگی به سرطان سینه مبتلا می‌شوند؛ عدم انجام غربالگری سراسری سرطان سینه در كشور، یكی از عواملی است كه توسط آن سرطان سینه در مراحل پیشرفته‌ تشخیص داده می‌شود؛ در حقیقت غربالگری سرطان سینه در كشورهای دیگر موجب شده است تا 80 درصد از این بیماری در مراحل ابتدایی تشخیص داده ‌شود.

وی افزود: در ایران بیماری 40 تا 50 درصد از مبتلایان به سرطان سینه در مراحل ابتدایی تشخیص داده می‌شود و صرف هزینه‌های زیاد برای شیمی درمانی، رادیوتراپی و درمان‌های مهاجم مشكلات زیادی را برای بیماران به وجود می‌آورد؛ برای درمان بیماران در مراحل ابتدایی به شیمی درمانی نیاز نیست اما در مراحل پیشرفته این نوع درمان‌ها باید انجام شود؛ این در حالی است كه شیمی درمانی هزینه‌های زیاد و عوارض بسیاری را برای بیمار به همراه دارد.

این متخصص كلینیكال آنكولوژی افزود: داروهای جدید ساخته شده برای شیمی درمانی باعث شده است تا بیماران پس از استفاده از این داروها، حالت تهوع و استفراغ نداشته باشند یا این حالات را بسیار كمتر تجربه كنند؛ البته بیمارانی كه به علت سرایت بیماری به غدد لنفاوی، شیمی درمانی می‌كنند، دچار ریزش مو می‌شوند.

میرزایی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت پوشش بیمه‌ای مبتلایان به سرطان سینه خاطرنشان كرد: نبود راهنمای درمانی مناسب و هزینه‌های بالای داروهای شیمی‌درمانی از مشكلات بیماران سرطانی به شمار می‌رود؛ بیشتر داروهای مبتلایان به سرطان سینه را بیمه‌ها به خوبی پوشش می‌دهند اما برخی داروها پوشش بیمه‌ای مناسبی را ندارند؛ از این رو متولیان سلامت كشور باید تمهیداتی بیندیشند كه این داروها نیز تحت پوشش بیمه قرار گیرند تا همه بیماران سرطانی از عدالت درمانی برخوردار شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha