ما هرگونه تخلفات را بررسی کرده و در یکی از موارد واردات میز و صندلی و تلویزیون به جای تجهیزات پزشکی را به وزیر مربوطه اعلام کردیم و موضوع را به اطلاع دولت هم رسانده‌ایم.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا: واردات میز و تلویزیون به جای تجهیزات پزشکی!

سلامت نیوز: ما هرگونه تخلفات را بررسی کرده و در یکی از موارد واردات میز و صندلی و تلویزیون به جای تجهیزات پزشکی را به وزیر مربوطه اعلام کردیم و موضوع را به اطلاع دولت هم رسانده‌ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با انتقاد از واردات برخی اقلام کالایی به جای کالاهای ضروری که ارز دولتی به آنها تخصیص داده شده، از تذکر به وزیر مربوطه که به جای واردات تجهیزات پزشکی، اقدام به ورادات میز، صندلی و تلویزیون کرده بودند، خبر داد.

 علی مویدی در نشست خبری صبح امروز خود با اشاره به تلاش دشمن برای گسترش قاچاق در کشورمان در راستای اهداف خود در جنگ اقتصادی اخیر اظهار کرد: ما معتقدیم که قاچاق و قاچاقچیان مصداق بارز ستون پنجم دشمن در این جنگ اقتصادی هستند.

* انتقاد از مسابقه برای ارائه آمارهای سرسام آور بدون بررسی‌های دقیق

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه با اشاره به آمارها و ارقامی که اخیراً از سوی برخی افراد در خصوص برخی تخلفات ارائه می‌شود با انتقاد از مشوش کردن ذهن مردم در این شرایط و در حالی که این پرونده‌ها هنوز در دست بررسی بوده و به سرانجام نرسیده‌اند، افزود: متاسفانه در 2-3 ماه گذشته شاهد رقابت و مسابقه در ارائه آمارها و گزارش‌ها تحت هر عنوان هستیم و برخی از افراد سعی دارند با ارائه چنین آمارهایی، برای لحظه‌ای در رسانه‌ها مطرح شوند غافل از آنکه با این اقدامشان، غیرآگاهانه یا خدای ناکرده آگاهانه، شرایط روانی جامعه و مردم را مخدوش می‌کنند.

وی ادامه داد: ما امروز باید به دنبال آرام کردن جامعه و امنیت روانی مردم باشیم و از اضطراب و نگرانی‌های آن‌ها بکاهیم نه اینکه در جهتی عکس عمل کنیم.

مویدی خاطرنشان کرد: من نمی‌گویم هیچ نگرانی در اقتصاد و کشور وجود ندارد ولی این نگرانی قطعاً به این اندازه نبوده و این در حالی است که هنوز هیچ عملیات خاصی از سوی دشمن صورت نگرفته است. لذا به نظر می‌رسد باید با طمأنینه و صبر، تا مشخص نشدن نتیجه بررسی‌ها و اقدامات، از ارائه آمارهای سرسام آور که موجبات نگرانی مردم را فراهم می‌کند اجتناب کنیم.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: علاوه بر آن اخلاق هم به ما اجازه نمی‌دهد که تا وقتی جرمی محرز نشده و به صدور حکم نرسیده، به آن بپردازیم و متاسفانه من نمی‌دانم چرا چنین مسابقه‌ای در کشور به راه افتاده است؟

وی ادامه داد: واقعیت آن است که پرونده‌های زیادی تشکیل می‌شود ولی بخش زیادی از آن‌ها هم محرز نمی‌شود و سخن گفتن از آن‌ها در حالی که هنوز به نتیجه‌ای قطعی نرسیده‌ایم، صرفاً باعث ایجاد هزینه‌های روانی و روحی برای مردم می‌شود و این یک خطر است که امروز با آن مواجهیم.

* پرونده خودروهای قاچاق هنوز تکمیل نشده/ کمتر از یک سوم ادعا درست است

مویدی افزود: به عنوان مثال درخصوص خودروهای قاچاق، گفته شد 6000 خودرو به صورت قاچاق وارد شده‌اند در حالی که بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد، این عدد به صورت فیزیکی کمتر از 2000 دستگاه بوده است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص هک سایت وزارت صنعت و معدن در این ماجرا گفت: به هر حال از نظر فنی حفره‌ای وجود داشته و عده‌ای از آن سوءاستفاده کرده‌اند ولی اینکه دقیقا چه میزان سوء استفاده شده و یا چه افرادی این اقدام را انجام داده‌اند هنوز مشخص نیست و من همین جا به شما قول می‌دهم به محض به نتیجه رسیدن این پرونده‌، حتماً اطلاع‌رسانی کامل نسبت به آن انجام خواهد شد و با همه متخلفان آن نیز برخورد شود.

* تقدیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از طرح رجیستری/ چرا واردکنندگان چمدانی موبایل شناسایی نمی‌شوند؟

وی در ادامه اظهاراتش با اشاره به رویکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال 97 گفت: رویکرد ما در سال جاری، تمرکز بر پیشگیری، مقابله با قاچاق و کاهش آسیب‌های مبارزه در این بخش است و برای امسال 10 برنامه فوق العاده را پیگیری خواهیم کرد که مهمترین آن تکمیل و استقرار سامانه‌های الکترونیکی هوشمند است.

مویدی با تاکید بر اثرات موثر روشن شدن فرایندها با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال اجرای طرح رجیستری موبایل یک اقدام شایسته تقدیر و شاهکار بزرگ در این بخش بود که در دولت یازدهم رقم خورد و نتایج موثر آن نشان می‌دهد که اگر به سمت حاکمیت الکترونیک در فرایندهای مالی، اقتصادی و تجاری حرکت کنیم قطعاً در دستیابی به اهداف خود موفق خواهیم شد.

وی در ادامه در خصوص برخی نواقص در طرح رجیستری از جمله واردات موبایل در قالب مسافری گفت: ما معتقدیم چرا نباید مسافران کثیرالسفر شناسنامه دار شوند؟ چرا نباید کسانی که در پوشش مسافر، صدها گوشی تلفن همراه را چمدانی وارد کشور می‌کنند شناسایی شوند؟ به هر حال ما موافق این موضوع نیستیم و به دستگاه‌های مسئول هم اعلام کرده‌ایم که مقابل افرادی که برخلاف حقوق مردم رفتار می‌کنند باید گرفته شود.

به گفته رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تا امروز حدود 50 درصد اقدامات در این بخش انجام شده و نزدیک به 700 میلیارد تومان برای این بخش هزینه شده است.

وی در ادامه با انتقاد از برخی مقاومت‌ها در برابر سامانه‌های الکترونیکی از سوی برخی افراد و دستگاه‌ها گفت: در این میان البته قطعاً افرادی نیز متضرر می‌شوند و چه بسا سعی دارند با نفوذ به رده‌های پایین برخی دستگاه‌ها، مقاومت این دستگاه‌ها در برابر این فرایند را بالا ببرند که قطعاً ما از فعالیت این افراد و دستگاه‌های مربوطه مطلع هستیم و تذکرات لازم را نیز به آنها داده‌ایم تا هرچه سریعتر خود را با برنامه و سیاست‌های اتخاذ شده در این بخش وفق دهند.

* تشکیل 400 پرونده قاچاق ارز با ارزش 250 میلیون دلار

مویدی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به تغییر آرایش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همزمان با نوسانات اخیر ارزی و با دستور رئیس جمهور گفت: در 3 ماه گذشته بالغ بر 400 پرونده قاچاق ارز در کشور تشکیل شده که ارزش این پرونده‌ها بیش از 250 میلیون دلار بوده که این اقدام توسط وزارت اطلاعات و نیروهای انتظامی انجام گرفته است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: همچنین دبیرخانه‌ای به این منظور و برای پیگیری پرونده‌های ویژه در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شده و تا امروز نیز بیش از 2 میلیون دلار اسکناس از این پرونده‌ها کشف و ضبط شده است.

به گفته وی از میان پرونده‌های تشکیل شده، حدود 15 پرونده مهم ارزی توسط وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی در حال بررسی و رسیدگی است.

* واکنش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به انتشار لیست واردکنندگان ارزبگیر دولتی

وی درباره ورود این ستاد به ماجرای انتشار لیست‌ شرکت‌های واردکننده که ارز دولتی برای واردات موبایل دریافت کرده و مرتکب تخلفات متعددی شده‌اند گفت: اینکه ما می‌توانیم به لحاظ سامانه‌ای تشخیص دهیم که چه موبایلی،‌ با چه قیمتی وارد شده از سوی این ستاد کلید خورد و وزیر ارتباطات نیز با هوشمندی خود به این موضوع ورود کرد که خوشبختانه شاهد نتایج موثر آن نیز بودیم.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه قطعاً برخی از شرکت‌های واردکننده این لیست تخلفاتی را مرتکب شده‌اند افزود: این شرکت‌ها تصور هم نمی‌کردند که به صورت سیستماتیک و سامانه‌ای بتوانیم یقه آنها را بگیریم که البته باید تاکید کنم که موضع ما به هیچ وجه موضع مچگیرانه نبوده و معتقدیم باید بسترهای تخلف را از میان برداریم.

مویدی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص چرایی ارائه اسکناس به جای حواله به برخی از شرکـت‌های واردکننده موبایل و فراهم شدن بستر سوء استفاده و فروش ارز دولتی در بازار آزاد گفت: عمده ارز ارائه شده به صورت حواله‌ای بوده ولی ما باید از وضعیت سنتی و دستی و سلیقه‌ای عبور کنیم و تا از این مسیر عبور نکنیم، این آسیب‌ها ادامه دارد و البته باید بپذیریم که عبور از فرایندهای سنتی و سلیقه‌ای، کار سختی است. لذا باید با حرکت به سمت حاکمیت الکترونیک، زمینه سوء‌استفاده را حذف کنیم.

* تذکر ستاد مبارزه با مواد مخدر به وزیر برای واردات میز و تلویزیون به جای تجهیزات پزشکی

وی در ادامه در واکنش به اقدام برخی دستگاه‌ها و وزارتخانه در واردات برخی اقلام دیگر به غیر از اقلام مورد هدف و ضروری که برای آن‌ها ارز دولتی اختصاص داده شده بود گفت: ما در بحث واردات خودرو، موبایل، ارز و سایر کالاها به صورت تخصصی ورود کرده و با هیچکس هم تعارف نداریم.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: ما هرگونه تخلفات را بررسی کرده و در یکی از موارد واردات میز و صندلی و تلویزیون به جای تجهیزات پزشکی را به وزیر مربوطه اعلام کردیم و موضوع را به اطلاع دولت هم رسانده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha