یکشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴

حیات به آبادان و خرمشهر برگشت پس از چند هفته، بالاخره آب شیرین راهی خانه‌ها در خرمشهر و آبادان شد. مردم مظلوم این دو منطقه که مدتی است با مشکل آب مواجه هستند، از روز جمعه شاهد بهبود وضعیت آب بوده‌اند.

بازگشت حیات به لوله های آب

سلامت نیوز:حیات به آبادان و خرمشهر برگشت پس از چند هفته، بالاخره آب شیرین راهی خانه‌ها در خرمشهر و آبادان شد. مردم مظلوم این دو منطقه که مدتی است با مشکل آب مواجه هستند، از روز جمعه شاهد بهبود وضعیت آب بوده‌اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ،براساس مشاهدات عینی، مردم این مناطق این روزها کمی آسوده‌تر شیرهای آب منازل را باز می‌کنند. به گفته معاون عمرانی استاندار خوزستان اکنون با وضعیتی که به وجود آمده است همه آب مورد نیاز شهرهای آبادان و خرمشهر از طریق «خط یک و دو طرح غدیر» تامین خواهد شد و نیازی به برداشت آب از «رودخانه بهمنشیر و کارون» نیست.


گفتنی است پیش از این آب منطقه دچار شوری شده بود و همین موضوع باعث برپایی اعتراضات و به خیابان ریختن مردم در این مناطق شده بود. مردمی که تنها خواستار حل مشکل آب بودند و حاضر بودند برای به‌دست آوردن آب نه به صورت رایگان بلکه جان خود را نیز از دست دهند. مشکلات مردم در این مناطق تا حدی پیش‌رفت که تصفیه‌خانه‌ها با کمبود آب مواجه شده‌بودند و صف‌های طولانی برای دریافت آب شکل گرفته بود.حال دو روز است که مشکل آب در این مناطق رو به بهبود است.


فرامند هاشمی‌زاده، معاون امور عمرانی استاندار خوزستان در این باره به ایسنا گفته بود: «‌از روز شنبه آب از طریق طرح آبرسانی غدیر 2 وارد تصفیه‌خانه‌های آبادان و خرمشهر شده و اکنون وضعیت آب در این شهرها بسیار بهبود پیدا کرده است. در گذشته بخشی از آب مورد نیاز در آبادان و خرمشهر از طریق خط یک غدیر تامین می‌شد اما اکنون علاوه بر خط یک غدیر، خط دوم این پروژه نیز در حال آبرسانی به شهرهای آبادان و خرمشهر است.»


معاون امور عمرانی استاندار خوزستان گفته بود: «در حال حاضر آب رودخانه کرخه وارد تصفیه‌خانه‌های آبادان و خرمشهر می‌شود و پس از آن با تصفیه‌ای که در آن محل‌ها انجام می‌گیرد، آب در شهرها توزیع می‌شود. با توجه به ورود آب از طریق طرح غدیر 2، EC آب در شهرهای آبادان و خرمشهر کمتر از 2500 میکروموس بر سانتیمتر شده و به‌تدریج نیز این عدد کاهش پیدا می‌کند و کیفیت آب در این دو شهر بهبود پیدا می‌کند.»


امیدوارم مسئولان ما را هم ببینند
پس از تایید این خبر توسط مقامات استان به سراغ مردم دو شهرستان آبادان و خرمشهر رفتیم تا وضعیت آب این مناطق را جویا شویم. یکی از اهالی شهری آبادان در گفت‌وگو با «ابتکار» می‌گوید: «مشکل آب تقریبا حل شده است. خداروشکر. هرچند هنوز قابل شرب نیست و نمی‌توانیم آن را بنوشیم چون طعم شوری می‌دهد اما وضعیت آب خوب شده است.»


او ادامه می‌دهد: «برای تامین آب شرب هنوز به تصفیه‌خانه‌ها مراجعه می کنیم و یا آب را می‌خریم. وضعیت آب نسبت به هفته گذشته بهتر شده است اما هنوز نمی‌توان گفت خوب است؛ تنها فرقی که در حال حاضر ایجاد شده است این بوده که پس از حمام دیگر نیاز نیست مجدد روی خودمان آب شیرین بریزیم.»
یکی دیگر از اهالی ایستگاه 12 آبادان  «آب منطقه ما شیرین شده است اما هنوز اطمینان نداریم که از آن مصرف کنیم. تنها برای شست‌وشوی ظروف و حمام از آن استفاده می‌کنیم. خوشبختانه فشار آب خوب شده.

در تماسی که با خانواده خواهرم در خرمشهر داشتم نیز متوجه شدم آب منزل آن‌ها نیز بهبود یافته است. آب منزل ما در هفته‌های گذشته آبی مایل به قهوه‌ای داشت و بسیار شور بود اما در حال حاضر بی‌رنگ شده و امیدوارم مسئولان بیشتر به فکر مردم ما باشند. ما برای حفظ این خاک جان خود را کف دستمان گذاشتیم.» گویا وضعیت آب در شهرستان خرمشهر نیز بهبود یافته است.

یکی از اهالی خرمشهر نیز در این باره می‌گوید: «مشکل آب شرب حل شده اما ترجیح می‌دهم فعلا آب تصفیه شده مصرف کنم. شاید در روزها یا هفته آینده وضعیت آب بهتر شود اما در حال حاضر هنوز اطمینانی نداریم. آب شرب را همین امروز خریدم، هر بشکه 20 لیتری 1500 تومان. سال گذشته قیمت کمتر بود و اگر دقیق بگویم 500 تومان می‌خریدم اما الان سه برابر شده است.

آنطور که مسئولان می‌گویند قرار است وضعیت آب بهتر شود.» یکی از اهالی کوچه شیخ نیز در این باره می‌گوید: «چرا این کار را از قبل انجام ندادند؟ بودجه نبود یا نمی‌خواستند؟ وضعیت آب خوب شده. یعنی ما راضی هستیم. هفته پیش حمام هم نمی‌شد رفت اما حالا حداقل در این دمای 50 درجه یک دوش باخیال راحت می‌گیرم. زندگی برای زن و بچه‌هایم سخت شده بود؛ نه اینکه الان همه چیز عالی است، نه. اما بهتر شده. آب خوراکی را می‌شود خرید اما با آب گل‌آلود و شور که نمی‌شود زندگی کرد ، می‌شود؟»


او در پایان می‌گوید: «سمت محله پمپ‌بنزین که وضعیت آب خوب است. درد ما در حال حاضر آب است که خاک را نمی‌بینیم، برق را نمی بینیم. امیدوارم مسئولان ما را هم ببینند.»


زمین و زمان تشنه‌اند!
شوری آب در مناطقی از استان خوزستان در هفته‌های اخیر به عنوان یک بحران منطقه‌ای به این دلیل که رسانه‌ای شد، بیش از سایر مناطق دیده شد. خشکسالی‌ دو دهه اخیر در ایران نه تنها مشکلات آب شرب را در چند استان کشور به وجود آورده است، بلکه موجب شده تا در زمینه کشت نیز کشاورزان با مشکل روبه‌‌رو شوند؛ تا آنجا که مدیر اداره جهاد کشاورزی خرمشهر هشدار داده بود که اگر روند شوری آب در خرمشهر ادامه پیدا کند، کل محصولات خرمای شهرستان از بین می‌رود.

محمد مطرودی دراین‌باره به ایسنا گفته بود: «آب شور خسارت‌های بسیار جدی به نخیلات و کشت‌های سبزی و صیفی در خرمشهر وارد کرد. آب شور به کشت‌های سبزی و صیفی شهرستان حدود 70 درصد خسارت وارد کرد.

همچنین به کشت‌های یونجه نیز حدود 80 درصد خسارت وارد شده است. آب شور در خرمشهر به حدود 12 هزار اصله نخل که در یک یا دو سال گذشته کشت شده‌اند،

خسارت جدی وارد کرده است که از این تعداد 4500 اصله نخل برهی و 7500 اصله نیز استعمران بود.» با توجه به گفته‌های اخیر مسئولان در استان‌های جنوبی، موضوع خشکسالی، شوری و کمبود آب گریبان بسیاری از بخش‌های انسانی و زمینی را گرفته است و اگر پیشنهادهای درستی و البته مدیریتی صحیحی اندیشیده نشود ممکن است بسیاری از ساکنین رو به مهاجرت بیاوردند.


مهاجرتی از جنس آب که پیش‌بینی‌های جهانی بسیاری نیز دراین‌باره شده بود. امید است برای یک‌بار هم که شده تَر و خشک، دست در دست هم به مشکلاتی که کمبود مایه حیات برای ایران‌زمین و ساکنانش به وجود آورده، بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha