دبیر ستاد فناوریهای وزارت بهداشت با تاکید بر حذف عوامل بازدارنده داخلی در توسعه فناوریهای نوین گفت : زمانی که از فناوریهای نوین نام برده می شود فناوریهای پیچیده ای مد نظر است که توسعه و سرمایه گذاری در آنها به رقابت پذیری ملی و توسعه اقتصادی می انجامد. این فناوریها در علوم پزشکی تأثیر خود را به مراتب بهتر از سایر بخش ها نشان می دهد.

دکتر نادر مقصودی در گفتگو با مهر با اشاره به تهیه استاد توسعه نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی در کشور گفت: پس از تهیه این اسناد، کارگروه های متعددی تشکیل شدند و زیرساخت های لازم را برای آن تهیه کردند و پس از برای رفع مشکلات کشور قدم های ابتدایی در این بخش برداشته شد.

مقصودی یاد آور شد: امکان تشخیص مولکولی بیماری های پیش از تولد، کیت های ژنتیکی و ساخت میکروارگانیزم های دستکاری شده نمونه ای از فعالیت های بیوتکنولوژی است که در عرصه سلامت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با تأکید بر لزوم سرمایه گذاری بر روی تولید داروهای نوترکیب خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری فکری و نیروی انسانی از کلیدی ترین فعالیت های کشور در زمینه بیوتکنولوژی بوده و تولید این داروها به عنوان یک شاخص پیشرفت می تواند بسیار موثر باشد.

دبیر ستاد فناوری های نوین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هم اکنون با توجه به حجم، تنوع و تعداد تولیدات بیوتکنولوژی در منطقه بلامنازع هستیم اما هنوز فاصله زیادی تا تحقیقات کامل در این مقوله دارد.

وی با اشاره به مشکلاتی که در این بخش تحقیقات را تهدید می کند، یاد آور شد: صنایع پشتیبانی کننده و نیروی متخصص مورد نیاز برای توسعه تحقیقات در فناوری های نوین را باید گسترش داد و در این راه لازم است دانشگاه ها در این تحقیقات پیش رو باشند.

مقصودی اضافه کرد: علی رغم اینکه برخی از مشکلات در زمینه تحقیقات فناوری های جدید بیرونی است و به تحریم های تجهیزاتی که دنیا بر ما اعمال می کند، باز می گردد، اما بخش عمده ای از مشکلات درونی و به موانع داخلی باز می گردد. حمایت های محدود بانک ها از برنامه های فناوری های نوین، مشکلات بوروکراسی اداری در بخش ثبت شرکت ها و مالکیت معنوی و ثبت اختراع از عمده ترین مشکلات این بخش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha