بالاخره بعد از ١٠ سال تلاش فعالان حقوق كودك و نوجوان، روز گذشته لایحه حمایت از كودكان و نوجوانان در مجلس رای آورد. نمایندگان مردم با كلیات لایحه حمایت از كودكان و نوجوانان موافقت كردند.

گام مثبتی كه ١٠ سال طول كشید

سلامت نیوز:بالاخره بعد از ١٠ سال تلاش فعالان حقوق كودك و نوجوان، روز گذشته لایحه حمایت از كودكان و نوجوانان در مجلس رای آورد. نمایندگان مردم با كلیات لایحه حمایت از كودكان و نوجوانان موافقت كردند.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ،طرحی برای حمایت از كودكان و نوجوانان بی‌دفاع در برابر انواع خشونت‌ها كه با ١٥٨ رای موافق ١٨ رای مخالف و ١٠ رای ممتنع از مجموع ٢٢٢ نماینده حاضر در صحن مجلس رای آورد و تصویب شد. این اولین گام مثبت در حوزه حمایت از كودكان است. در حال حاضر كلیات این لایحه در مجلس رای آورده است و جزییات آن باید بعدا دوباره در مجلس به اشتراك گذاشته و درمورد آنها رای‌گیری شود.

اما همین گام هم شادی عمیقی را به دل كسانی كه امیدوار بودند، دنیای تیره برخی كودكان كشور با تصویب این لایحه كمی رنگی شود و حمایت از حقوق آنها بیش از پیش ممكن شود، آورد.

این لایحه در ٥١ ماده و سه فصل تهیه و تدوین شده است. در فصل‌های مختلف این لایحه به كلیات و تعاریف حمایت از كودكان و نوجوانان، تحقیق و رسیدگی و همچنین تدابیر حمایتی از این قشر پرداخته شده است.

فاطمه حسینی، نماینده مجلس و عضو كمیسیون اقتصادی هم بلافاصله بعد از رای آوری این طرح در صحن مجلس در حساب توییتری‌اش نوشت: «هم‌اكنون كلیات لایحه حمایت از حقوق كودكان و نوجوانان با رای نمایندگان مجلس دهم به تصویب رسید. گامی موثر در راستای تامین امنیت آینده‌سازان ایران، كه با حمایت دولت، تلاش بی‌وقفه اعضای كمیسیون قضایی و همه نمایندگانی كه دلسوزانه این مطالبه عمومی را پیگیری كردند، عملی شد.»

همچنین محمدرضا بادامچی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و نایب‌رییس كمیسیون اجتماعی هم درباره این لایجه در حساب توییتری‌اش نوشت: «سرانجام پس از یك‌دهه تاخیر، كلیات لایحه حمایت از كودكان و نوجوانان تصویب شد. این اولین گام است.

این لایحه همه مسائل مربوط به حقوق كودكان را تضمین نمی‌كند. پس از بررسی و تصویب جزییات این لایحه، باید طرح‌ها و لوایح دیگری نیز درباره حقوق كودكان به صحن مجلس بیاید.

از مدت‌ها پیش، در جلسات متوالی با پژوهشگران و فعالان حوزه كودكان به دنبال بررسی و رفع كاستی‌های لایحه حمایت از كودكان و نوجوانان هستیم تا به بهترین نحو ممكن به تصویب رسیده و بیشترین نفع را برای كودكان داشته باشد. با تصویب كلیات، در جزییات لایحه، نظرات كارشناسان اعمال خواهد شد.»

طیبه سیاوشی، نماینده‌ مجلس دهم شورای اسلامی درباره مهم‌ترین تاثیر رای امروز نمایندگان به لایحه حمایت از كودكان به «اعتماد» گفت: «اینكه به خواست بخش مهمی از جامعه مدنی، مجلس بله گفت و بحث دیگر اینكه با تصویب كلیات این لایحه ما نشان دادیم كه درباره بحث كودكان، كودك آزاری و مسائل دیگری كه در حوزه كودكان وجود دارد، حداقل در بخش حاكمیتی به درك مشتركی رسیده‌ایم.

چون می‌دانید كه معمولا این معیارها خیلی راحت از یك دستگاه به دستگاهی دیگر و در جامعه از یك خانواده به خانواده‌ای دیگر تغییر می‌كند و معیار واحدی برای اینكه تا كجا این حقوق رعایت شده وجود ندارد. حتی برخی افراد بعضی از خشونت‌ها را اعمال خشونت نمی‌دانند. این لایحه یك اجماعی در بخش حاكمیتی بود برپایه اینكه ما به درك مشتركی در حوزه حقوق كودك و نوجوان رسیدیم.»

این عضو كمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به مهم‌ترین تغییری كه با این قانون انتظار می‌رود اتفاق بیفتد، ادامه داد: «قاعدتا من نمی‌توانم بگویم این قانون بسیار بسیار موثر خواهد بود اما به این لحاظ بسیار موثر و مهم است كه ما درحوزه كودكان و نوجوانان سند بالادستی كه در این حد و اندازه باشد، نداشتیم.

ما صرفا ١٠ ماده كه سال ٨١ یا ٨٣ در حوزه كودكان نوشته شده، داریم و استنادمان به همان مواد بوده است. در واقع این لایحه كم و كاستی‌هایی كه در حوزه كودك و نوجوانان هست را می‌تواند تا حد زیادی پوشش دهد اما اینكه در حوزه اجرا، تا چه مقدار بتواند قابلیت اجرا پیدا كند، بحث مهمی است كه بعدا باید به آن رسیدگی كرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha