نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیگیر حل مشکلات تامین ارز برای واردات دارو است.

تبدیل لیر به‌دلار در واردات دارو مشکل‌ساز است

سلامت نیوز: نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیگیر حل مشکلات تامین ارز برای واردات دارو است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت، محمد نعیم امینی فرد، درخصوص استفاده از ارز لیر و یوآن برای واردات دارو به کشور، گفت: درجلسه چندی پیش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  با مسئولان وزارت بهداشت به دلیل حساسیت موضوع مباحث مهمی دراین باره مطرح شد، حقیقت این است که دولت باید درحدود 3.5 میلیارد دلار به بحث تجهیزات و واردات دارو تخصیص دهد؛ اما در تامین ارز به دلار و یوروی مورد نیاز برای این بخش مشکلاتی وجود دارد.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه ممکن است به جای دلار از ارز لیر و یوآن استفاده شود، افزود: این احتمال وجود دارد که در زمان تبدیل این ارزها به دلار مشکلاتی به وجود آمده و بخشی از منابع هدر رود، البته اگر واردات از روسیه، ترکیه و چین انجام شود، مشکلی رخ نخواهد داد؛ اما اگر از نقاط دیگر این واردات انجام شود، احتمال ایجاد مشکل در زمان تبدیل ارز وجود دارد.

وی با بیان اینکه دارو یک کالای استراتژیک بوده و کالای اساسی محسوب نمی شود، تصریح کرد: بنابراین باید ارز موردنیاز 4300 تومانی را  برای تامین داروی مورد نیاز و مصارف حال حاضر و ذخیره آن اختصاص داد، بنابراین با توجه به  این ضرورت باید این اطمینان حاصل شود که ارز مورد نیاز از نوع یورو در اختیار وزارت بهداشت و سایر واردکنندگانی که متعهد به ارایه خدمات براساس تعرفه های مصوب هستند؛ قرار گیرد.

این نماینده مردم درمجلس دهم، با تاکید بر اینکه درخصوص تامین ارز مورد نیاز برای کالاهای سلا مت محور پیگیری های لازم ادامه خواهد داشت، گفت: دولت باید برای تامین و تخصیص  ارز مورد نیاز تضمین های لازم را ارایه دهد؛ زیرا با اعمال تحریم های گسترده تر امکان بروز مشکلات در تبادلات مالی وجود آورد، بنابراین تدارکات لازم از همین زمان برای ماه های پایانی سال باید صورت گیرد.

نایب رییس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس، با اشاره به اینکه کمیسیون بهداشت ودرمان پیگیری ارز مورد نیاز برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی را دردستور کار دارد، افزود: دولت شاید درتامین ارز مورد نیاز برای بخش های دیگر مشکلاتی داشته باشد، اما برای حوزه سلامت باید به هرطریق ممکن مشکلات را رفع کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha