صنعت دارو هم این روزها مانند هر کالای دیگری تحت‌تأثیر نوسانات ارز قرار گرفته است. از طرفی فشار تحریم‌هایی که وزیر بهداشت از آن به‌عنوان روزهای طوفانی یاد می‌کند‌، در پیش داریم و از طرفی دیگر فشار سودجویانی که با احتکار و گران فروشی جان هزاران بیمار را به بازی می‌گیرند.

درد دارو را درمان کنید

سلامت نیوز:صنعت دارو هم این روزها مانند هر کالای دیگری تحت‌تأثیر نوسانات ارز قرار گرفته است. از طرفی فشار تحریم‌هایی که وزیر بهداشت از آن به‌عنوان روزهای طوفانی یاد می‌کند‌، در پیش داریم و از طرفی دیگر فشار سودجویانی که با احتکار و گران فروشی جان هزاران بیمار را به بازی می‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ،دیروز دکتر ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان در نشست خبری هفتگی خود به موضوع تحریم‌های دارویی پیشرو اشاره کرد و گفت: خیلی واضح اعلام می‌کنم که قیمت دارو و تجهیزات پزشکی در کشور هیچ ارتباطی با قیمت ارز آزاد ندارد و همانطور که اعلام کرده‌ایم، رشد قیمت مجموع سبد دارویی کشور، زیر نرخ تورم و فقط معادل 9‌درصد برای کل سال‌97 است. 


حریرچی می‌گوید: با تدابیر اندیشیده شده کمبود دارو نداریم و این مسأله مطابق روال چهار سال گذشته و مشابه کشورهای غربی یعنی یک تا دو درصد حجم بازار است. به همین دلیل تاکید می‌کنم که رسانه‌ها، داروسازان و پزشکان و خصوصاً بیماران و مردم، نگران تأمین دارو نباشند و جنگ روانی و اقدامات دشمنان را با صلابت شکست دهند.

 تحریم دارو از وهم تا واقعیت
با وجود حرف‌های دیروز سخنگوی وزارت بهداشت ظاهراً مردم در کف جامعه نظرات دیگری دارند. با یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی می‌توانید واکنش‌های مردم را در این‌باره ببینید. افرادی که بیمار در خانه دارند کمبودها و نوسانات قیمت دارو را بیشتر و شدیدتر لمس می‌کنند. با چرخی در توییتر می‌توانید حرف دل مردم را بخوانید. به‌عنوان مثال کاربری در توییتی نوشته است: «‌تمام داروخانه‌ها رو گشتم، داروی مادرم رو نداشتن.

یه آشنایی قدیمی که داروخانه داره رو اتفاقی دیدم. زنگ زد یه داروخانه گفت آشنامه می‌فرستم دارو بهش بده. آدرس داروخانه‌ای‌رو داد که نیم ساعت پیش اونجا بودم، بهم دارو نداده بود. دارویی که ۳۰تارو باید ۷۰ می‌خریدم، ۱۱۰ بهم داد.» یا کاربر صدف صمیمی می‌گوید: «‌برای پیدا کردن یک دارو برای مریض ام‌اسی هفت تا داروخانه را گشتم و آخر دو برابر و نیم ماه گذشته خریدمش.»


این توییت‌ها و بسیاری دیگر همانند این نوشته‌ها از بطن جامعه می‌آیند. حتی در صورتی که آمارهای وزارت بهداشت در خصوص تولیدات دارویی در ایران درست باشد، این نوسان قیمت‌ها و بعضاً احتکار داروها نظارت بیشتری را از سوی نهادهای مربوطه می‌طلبد. 

وقف صادرات مواد اولیه دارویی به ایران 
روز گذشته آقای امیرحسین معینی زندی، نایب‌رییس اتحادیه واردکنندگان دارو در گفت‌وگویی اعلام کرد: «بسیاری از شرکت‌های خارجی از شهریور به ایران صادرات نخواهند داشت و در صورت تحریم انتظار می‌رود خط تولید شرکت‌های دارویی متوقف شود. عمدتاً مواد اولیه و مواد جانبی تولیدات داروی داخلی از کشورهای خارجی به‌ویژه چین و هند تأمین می‌شود.

برخی از شرکت‌های هندی به خریداران ایرانی گفته‌اند بانک‌های هند به آن‌ها دستور داده از ۶ آگوست (۱۵ مرداد) به بعد هیچ تراکنش مالی با شرکت‌های ایرانی انجام ندهند تا ببینند وضعیت تحریم‌های احتمالی چه خواهد شد.» معینی زندی می‌گوید: «کره‌ای‌ها هم اعلام کرده‌اند از ماه نوامبر به بعد نمی‌توانند از شرکت‌های ایرانی پول دریافت کنند و از آن‌ها خواسته‌اند اگر قصد خرید دارند تا پیش از این تاریخ اقدام کنند. شرکت‌های خصوصی چین هم که با آمریکایی‌ها مراوده مالی دارند، علاقه‌ای به همکاری با ایران ندارند؛ به‌طوری‌که پس از صحبت‌های رییس‌جمهوری آمریکا پولی را که شرکت‌های ایرانی برای معاملات حواله کرده بودند، عودت دادند.»

دارو در چنگال تیز سودجویان
مسوولان حوزه دارو به‌‌رغم آمارهای عجیب و البته امیدوار‌کننده وزارت بهداشت، خبرهای خوبی از وضعیت دارو در روزهای اخیر نمی‌دهند. 
در چند روز گذشته خبری منتشر شد که یکی از شرکت‌های پخش‌کننده دارو در اردیبهشت‌ماه امسال خرید نقدی به مبلغ حدود ۴۰۰‌میلیارد تومان از یکی از شرکت‌های بزرگ تأمین داروی کشور انجام داده است. جالب آنکه این خرید درست قبل از نوسانات شدید ارزی اخیر و افزایش قیمت‌های دارو در بازار رخ داده است. اگر این خبر منتشر‌شده درست باشد وظیفه نهادهای نظارتی است که بررسی کند آیا این خرید با هدف خاصی مانند احتکار و سودجویی از شرایط بحرانی فعلی، رخ داده یا صرفاً یک خرید معمولی بوده است.


 رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره اظهار نظر‌های مختلف مسوولان حوزه سلامت در مورد بودن یا نبودن دارو و تجهیزات پزشکی در لیست تحریم‌ها گفته است: ما در گذشته نیز مشکلاتی را در زمینه تأمین دارو و تجهیزات پزشکی در زمان تحریم داشتیم، اما امیدواریم که این‌بار وزارت بهداشت و درمان به طوری این بازار را مدیریت کند تا اتفاقاتی که در دوره قبل تحریم‌ها افتاده بود، نیفتد.


نیازمند نظارت دقیق هستیم
آقای حسینعلی شهریاری می‌گوید: مسوولان وزارت بهداشت و درمان باید نظارت دقیقی بر وضعیت بازار دارو داشته باشند، چرا که در شرایط کنونی نه تنها سودجویان فعال در ناصرخسرو بلکه متاسفانه برخی از داروخانه‌ها هم با ترویج این شایعات به مشکلات موجود در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی دامن زده‌اند.


رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفته است: آنچه مسلم است برخی سودجویان بازار ناصرخسرو و برخی داروخانه‌ها با سوءاستفاده از شایعات ایجاد شده اقدام به گران‌فروشی در بازار دارو و تجهیزات پزشکی می‌کنند و چنانچه مسوولان حوزه سلامت به این موضوع رسیدگی نکرده و نظارت دقیقی بر این بازار نداشته باشند، قطعاً وضعیت نگران‌کننده‌ای در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد خواهد شد.


حال باید دید حرف‌های امیدوار‌کننده مسوولان وزارت بهداشت تا چه حد درست از آب در می‌آید و فشار دلالان سودجو در بازار دارو تا چه اندازه می‌تواند شرایط را بحرانی‌تر کند. عدم نظارت صحیح و درست سبب می‌شود در این آشفته‌بازار نوسان ارز و دارو ما علاوه‌بر فشار تحریم‌های خارجی با فشارهای داخلی ناشی از احتکار دارو و سودجویی برخی افراد از شرایط بحرانی هم روبه‌رو باشیم که مدیریت این بحران از سوی مسوولان حوزه سلامت عزمی راسخ می‌طلبد.

190 را بگیرید
سخنگوی وزارت بهداشت گفته است: «‌با تاکید بر این که وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، سازمان تعزیرات حکومتی و سایر دستگاه‌های نظارتی خصوصاً در شرایط فعلی به وظایف ذاتی خود در نظارت و برخورد با متخلفین به‌صورت تشدید یافته عمل خواهند کرد،از بیماران عزیز و مردم هم می‌خواهم که هرگونه تخلفی اعم از تعرفه‌ای و سایر موارد نظیر کمبود اقلام یا ارجاع به خارج بیمارستان را به شماره 190 اعلام کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha