دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت فناوری ریاست جمهوری گفت: پیشرفت های به دست آمده در عرصه سلول های بنیادی باید در زمینه توسعه اقتصادی به کار گرفته شود.

دستاوردها در عرصه سلول های بنیادی، منجر به توسعه اقتصادی شود

سلامت نیوز:  دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت فناوری ریاست جمهوری گفت: پیشرفت های به دست آمده در عرصه سلول های بنیادی باید در زمینه توسعه اقتصادی به کار گرفته شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر امیر علی حمیدیه در حاشیه نشستی با رئیس و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به خبرنگار ما گفت: ورود به بحث سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی و حمایت از فعالیت‌های این بخش باید در اولویت دانشگاه ها قرار گیرد و دانشگاه های نسل سوم(کاربردی کردن علم) در این زمینه ایجاد و تقویت شود.


وی اضافه کرد: ارائه خدمات بالینی جدید و ایجاد شغل و درآمد در حوزه پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی به مطالبه اصلی مردم در این حوزه تبدیل شده با وجود مشکلات مالی در کشور، در این حوزه بسیار خوب عمل شده است اما باید بخش خصوصی بیش از پیش در این حوزه نقش آفرین باشد.
حمیدیه با بیان اینکه شمار شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه سلول های بنیادی طی سه سال گذشته محدود بوده گفت : هم اکنون 70 شرکت دانش بنیان از تولید تجهیزات تا سلول و چرخه کامل آن فعالیت می کنند.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت فناوری ریاست جمهوری، همچنین در نشستی با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بررسی پیشرفت های دانشگاه علوم پزشکی شیراز در امر توسعه دانش سلول های بنیادی را مورد ارزیابی قرار داد.
وی در این نشست با اشاره به اقداماتی که در کشور برای توسعه دانش سلول های بنیادی صورت گرفته، افزود: دانشگاه های علوم پزشکی شیراز تبریز و تهران، هم اکنون محوریت توسعه این دانش را عهده دار شده اند.
حمیدیه افزود: دانشگاه علوم پزشکی شیراز از استادان خوب و باتجربه ای بهره مند است و به لحاظ تعداد شرکت های دانش بنیان، پیشرفت مناسبی داشته و وضعیت خوبی دارد.
وی هدف از راه اندازی مرکز جامع سلول های بنیادی را دستیابی به مرحله تولید محصول، همانند دانشگاه های نسل سوم و چهارم عنوان کرد و گفت: راه برون رفت کشور از مسایل موجود، افزایش تولید است؛ ایران در 15 سال گذشته در علوم سلولی و بحث نانو پیشرفت های خوبی داشته است و باید مسیر توسعه اقتصاد را در این زمینه تقویت کنیم.
جذب سرمایه گذاران بومی در استان ها و مشارکت نیک اندیشان، دیگر تاکید دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت فناوری ریاست جمهوری در جمع مسئولان و استادان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با تاکید بر اهمیت توجه به آموزش در دانشگاه ها گفت: برای پیشرفت دانشگاه ها باید به بحث آموزش و انجام طرح های تحقیقاتی، اهمیت داده شود؛ برای تبدیل شدن به دانشگاه های نسل سوم باید دنبال به کارگیری افراد خلاق باشیم.
دکتر علی بهادر به روز رسانی نظام آموزشی در کشور را راهکاری برای پیشرفت خواند و افزود: لازم است سیستم های آموزش دانشگاه ها و پذیرش استادان بدرستی اجرا شود و سازوکارها درست و اصولی باشد.


او با اشاره به محورهای متعدد پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بر اهمیت به کارگیری افراد خلاق که بتوانند در امر توسعه کشور نقش آفرین باشند تاکید کرد و گفت:اگر انسان به کاری که انجام می دهد اعتقاد داشته باشد، کارها با موفقیت انجام می شود.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز راه اندازی مرکز جامع پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی را یکی از سیاست های اصلی حوزه معاونت فناوری ریاست جمهوری و معاونت پژوهشی وزارت بهداشت معرفی کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز در چند سال اخیر، با حمایت معاونت فناوری ریاست جمهوری، به عنوان یکی از قطب های کشور، فعالیت در این زمینه را آغاز کرده است.
دکتر سید بصیر هاشمی گفت: توافقنامه ای بین دانشگاه علوم پزشکی شیراز و ستاد سلول های بنیادی معاونت فناوری ریاست جمهوری مبنی بر حمایت از مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی شیراز منعقد شده است و روند کار و پیشرفت در این موضوع در بازدیدهای دوره ای و ارائه گزارش های منظم در حال پایش است.


او بر اهمیت حمایت مسئولان استان از توسعه دانش سلول های بنیادی به عنوان یکی از محورهای پیشرفت در کشور تاکید کرد و گفت: این امر با برگزاری و شرکت در نشست های استانی، در حال انجام است.
هاشمی با اشاره به وجود توان علمی و افراد علاقه مند و باتجربه در دانشگاه، حمایت بیشتر از دانشگاه و شرکت های دانش بنیان برای توسعه و ادامه طرح های تحقیقاتی را راهکاری برای توسعه دانست.
امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت فناوری ریاست جمهوری در ادامه این نشست به همراه هیاتی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از برج پژوهشی محمد رسول الله(ص) دانشگاه علوم پزشکی شیراز بازدید کرد.
بدن انسان دارای صدها نوع سلول است و برای سلامتی مهم است و کارهایی مانند ضربان قلب، کارکرد مغز، مقابله با بیماری ها را انجام می دهند که در این میان کارکرد سلول های بنیادی بی نظیر است.
سلول های بنیادی، سلول های جدید می سازند و با تقسیم شدن یا مانند خود را می سازند و یا از نو تولید می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha