برداشت ۲۰۰ میلیون دلاری دولت از صندوق توسعه ملی برای بازسازی مناطق زلزله‌زده سر از جیب فرهنگیان درآورد.

اعتبار بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه، خرج مطالبه فرهنگیان شد؟

سلامت نیوز: برداشت ۲۰۰ میلیون دلاری دولت از صندوق توسعه ملی برای بازسازی مناطق زلزله‌زده سر از جیب فرهنگیان درآورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان،  برداشت ۲۰۰ میلیون دلاری دولت از صندوق توسعه ملی برای بازسازی مناطق زلزله‌زده سر از جیب فرهنگیان درآورد. این ادعای تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله نماینده قصرشیرین و سرپل‌ذهاب است که تاکنون پاسخ قانع‌کننده‌ای از سوی دولت دریافت نکرده است.

۲۰۰ میلیون دلار مورد تأکید مقام معظم رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی به منظور بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه اگرچه از سوی دولت برداشت شد، اما شواهد نشان می‌دهد که به مقصد نرسیده است و گویا در هزارتوی دیوان‌سالاری دولت آنقدر لاغر شده که نای رفع مسائل زیرساختی زلزله‌زدگان را ندارد.
این موضوع به تازگی با جدیت از سوی نمایندگان مجلس پیگیری می‌شود. تازه‌ترین واکنش از سوی فرهاد تجری، نماینده قصرشیرین و سرپل‌ذهاب در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها روزگذشته منتشر شده است.
وی در پاسخ به این پرسش برچه مبنایی معتقدید پرداخت مطالبات و عیدی فرهنگیان در پایان سال ۹۶ با اعتبارات اختصاص‌یافته به مناطق زلزله‌زده انجام شده است، اظهار کرد: دولت برای بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه تعهداتی را به منظور حل مشکلات زیرساختی این مناطق داشت.
تجری افزود: از طرفی به دلیل مشکلات زیرساختی در مناطق زلزله‌زده، رهبر معظم انقلاب در بازدید از این مناطق دستور دادند تا ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای بازسازی مناطق زلزله‌زده در حوزه زیرساخت‌ها اختصاص یابد.

۲۰۰ میلیون دلار در اتاق شیشه‌ای دولت جا نشد!
نماینده مردم سرپل‌ذهاب در مجلس گفت: هیچ آدرس شفافی از محل استفاده این ۲۰۰ میلیون دلار برای مناطق زلزله‌زده وجود ندارد و این موضوع را به آقای نوبخت هم گفتیم، اما پاسخ روشنی به ما ندادند. تجری ادامه داد: این اعتبارات از قبل مصوب شده بود و باید بگویند، ۲۰۰ میلیون دلار صندوق توسعه ملی کجا رفته است و آدرس شفاف هزینه‌کرد آن را اعلام کنند. البته ما از برخی افراد در سازمان برنامه‌و‌بودجه شنیده‌ایم، چون در پایان سال‌گذشته دست دولت خالی بود، این رقم برای پرداخت مطالبات و پاداش پایان خدمت فرهنگیان هزینه شده است. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش این ادعای شما را رد و اعلام کرده است، اگر مستنداتی برای گفته‌های خود دارید آن را در اختیار آموزش‌وپرورش قرار دهید، گفت: آقای الهیار در جایگاهی نیست که بخواهد تعیین کند این پول‌ها در کجا هزینه شده است و این مسئله باید از سوی مسئولان سازمان برنامه‌و‌بودجه و خزانه پاسخ داده و روشن شود و ما منتظر پاسخ آن‌ها هستیم. پیشتر علی الهیار ترکمن، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش گفته بود: مسئله‌ای که نمایندگان کرمانشاه مطرح می‌کنند با چارچوب بودجه‌ای کشور امکان‌پذیر نیست. وقتی بودجه وارد سیستم دولتی می‌شود، چارچوب‌های مشخصی دارد و فصل و نوع هزینه آن نیز تعیین شده و، چون حساب دولتی است، قابل برداشت نیست تا مسئولان وزارت آموزش‌و‌پرورش یا مدیران استانی قابلیت برداشت از آن را داشته باشند و جای دیگر هزینه کنند. ذی‌حسابی و ساز و کار‌های نظارتی گوناگون بر این مسئله به طور کامل نظارت دارند، به همین سبب درخواست دارم هر یک از نمایندگان مستندات خود را به وزارت آموزش‌و‌پرورش ارائه کنند تا جواب قطعی را خدمت افکار عمومی ارائه کنیم.


شامورتی اقتصادی وزیر ذره‌بین افکار عمومی
مشاهدات سال‌های اخیر نشان می‌دهد، اتاق فکر مدیریت اقتصاد آموزش‌و‌پرورش جایی خارج از وزارت آموزش‌و‌پرورش و حوالی میدان بهارستان برقرار است. بنابراین انتشار گزارش از عملکرد شاذ دولتی‌ها در حیطه اقتصاد آموزش‌و‌پرورش مسئله تازه‌ای نیست. دولت با تخصیص مبلغ برداشتی خود از صندوق توسعه ملی به پرداخت مطالبات فرهنگیان به نوعی بار مدیریت فضای منفی ایجاد شده را به دوش فرهنگیان انداخته و آن‌ها را در مقابل افکار عمومی قرار داده است. به بیان دیگر رهگیری ۲۰۰ میلیون دلار تا نزدیکی جیب فرهنگیان به معنای زیرسؤال بردن دریافتی‌های اخیر فرهنگیان است که سال‌ها در انتظار دریافت مطالبات خود بوده‌اند.
فارغ از اینکه ادعای نمایندگان مجلس تا چه اندازه محل ملاحظه باشد، چنین مهندسی فضایی برای جبران دخل و خرج نابرابر دولت، فقط از سازمان برنامه‌و‌بودجه برمی‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha