بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بیماران مبتلا به دیابت، مصرف قرص آسپرین و روغن ماهی از اولین حمله قلبی یا سکته مغزی جلوگیری نمی‌کند.

عدم تاثیر آسپرین و روغن ماهی در پیشگیری از "سکته اول"

سلامت نیوز:بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بیماران مبتلا به دیابت، مصرف قرص آسپرین و روغن ماهی از اولین حمله قلبی یا سکته مغزی جلوگیری نمی‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پزشکان مصرف قرص آسپرین را به افرادی که سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی داشته‌اند به منظور کاهش خطر احتمالیِ دومین مورد از این عارضه‌های قلبی-عروقی توصیه می‌کنند. قرص آسپرین از طریق رقیق کردن خون مانع از شکل‌گیری لخته‌های خونی می‌شود.

اما این پرسش مطرح است که مصرف قرص آسپرین در افرادی که سابقه ابتلا به این مشکلات قلبی-عروقی را ندارند چه تاثیری دارد؟ محققان در بررسی روی تعدادی بیمار مبتلا به دیابت مشاهده کردند مصرف روغن ماهی و قرص آسپرین در پیشگیری از اولین موردِ حمله قلبی و سکته مغزی در این بیماران کمکی نمی‌کند.

گروهی از محققان انگلیسی به مطالعه روی ۱۵ هزار فرد بزرگسال مبتلا به دیابت نوع یک و نوع دو پرداختند که هیچ یک از آنان سابقه ابتلا به مشکلات قلبی نداشته و از وضعیت جسمی مساعدی برخوردار بودند. همچنین این افراد در گروه‌های مختلف تقسیم بندی شده که قرص آسپرین، روغن ماهی یا هر دوی آن‌ها را دریافت کردند.

محققان پس از گذشت هفت سال و شش ماه مشاهده کردند بروز مشکلات قلبی در میان مصرف کنندگان قرص آسپرین کمتر است. هرچند، در این گروه موارد خونریزی شدید که یکی از عوارض مصرف این دارو است بیشتر بوده است. در واقع افزایش خطر پارگی عروق و خونریزی خود می‌تواند فاکتور خطرزای سکته مغزی باشد و به همین خاطر ضرر مصرف این دارو به مراتب بیشتر از نفع آن است. به همین خاطر پزشکان در مورد تجویز آسپرین با هدف پیشگیری در افرادی که سابقه سکته ندارند هنوز مطمئن نیستند.

به گزارش مدیکال دیلی، همچنین به گفته این محققان مصرف مکمل‌های روغن ماهی نیز بدن را در برابر بیماری‌های قلبی-عروقی حفاظت نمی‌کند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha