یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۵
کد خبر: 25247
سلامت نیوز : زنانی که در ماه‌های اولیه بارداری خود از مسکن‌های قوی مانند کدئین و اکسی‌کدون استفاده می‌کنند با احتمال بیش‌تری نسبت به مادران دیگر صاحب کودکی با نقص‌های مادرزادی می‌شوند.
نزدیک به سه درصد از کودکانی که در آمریکا متولد می‌شوند به شکلی از ناهنجاری‌های مادرزادی مانند نارسایی‌های قلبی، بدشکلی ستون فقرات و شکاف کام مبتلا هستند.
ناهنجاری‌های مادرزادی یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر نوزادان است. قبلا دانشمندان اعلام کرده بودند که مصرف سیگار و مشروبات الکلی در دوره بارداری می‌تواند خطر ابتلا به این نواقص مادرزادی را بیش‌تری کند، اما هنوز هم دلایل دیگری از ابتلا به این مشکلات شناسایی نشده است.
در آخرین یافته‌ها دانشمندان برخی از انواع مسکن‌ها را نیز در این میان موثر دانسته‌اند، اگرچه که هنوز هم در مورد اثرگذاری این داروها تردیدهای زیادی وجود دارد.
دکتر چریل براوسارد از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آتلانتا در این باره گفت: تحقیقات قبلی هم نتایج متناقضی به همراه داشته است، اما به هر حال این مطالعات نشان داده است که احتمال ابتلا به بعضی از ناهنجاری‌ها مانند نارسایی‌های قلبی بر اثر مصرف این مسکن‌ها وجود دارد.
در آخرین مطلعات در این زمینه بیش از 17 هزار زن در 10 ایالت مختلف آمریکا حضور داشتند که در بین سال‌های 1997 تا 2005 صاحب فرزندی با برخی از انواع ناهنجاری‌ها شده بودند.
برای مقایسه نیز مطالعاتی روی 7 هزار زن انجام شد که تقریبا در همان مناطق زندگی می‌کردند، اما فرزند خود را به طور کاملا سالم به دنیا آورده بودند.
بعد از بررسی سابقه داروهایی که این زنان به خصوص در ماه‌های اولیه بارداری مصرف کرده بودند، دانشمندان متوجه شدند مصرف برخی از انواع مسکن‌ها مانند کدئین می‌تواند در بعضی از انواع نواقص مادرزادی موثر باشد.
تقریبا مادر کودکانی که صاحب این نوزادان شده‌ بودند با احتمال 1.4 برابر بیش‌تر در سه ماهه اول بارداری و قبل از آن اقدام به مصرف مسکن‌هایی موسوم به مخدری و شبه مخدری مانند کدئین کرده بودند.
منبع:خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha