پایین بودن سطح هموگلوبین خون، باعث ابتلا به کم خونی می شود. به همین خاطر شما باید گزینه هایی را به رژیم تان بیفزایید تا میزان هموگلوبین در محدوده سالم نگه داشته شده و از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری شود.

با خوردن این مواد غذایی سطح هموگلوبین بدنتان را متعادل کنید

سلامت نیوز:پایین بودن سطح هموگلوبین خون، باعث ابتلا به کم خونی می شود. به همین خاطر شما باید گزینه هایی را به رژیم تان بیفزایید تا میزان هموگلوبین در محدوده سالم نگه داشته شده و از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ، هموگلوبین یک نوع پروتئین است که در درون گلبول های قرمز یافت شده و باعث حرکت اکسیژن از ریه ها به بافت ها می گردد. هموگلوبین در حرکت دی اکسید کربن از بافت ها به ریه ها نیز نقش دارد. سطح هموگلوبین بین مردان و زنان متفاوت است. در مردان سطح نرمال آن 13.8 و یا 14 گرم در دسی لیتر بوده و در زنان 12.1 و یا 15 گرم در دسی لیتر است. در زنان باردار این میزان باید حدود 11.0 گرم در دسی لیتر باشد.

برای کودکان سطح هموگلوبین بسته به سن آنها متفاوت است. این میزان برای کودکان 6ماه تا 4 سال، 11 گرم در دسی لیتر، 5 تا 2 سال، 11.5 گرم در دسی لیتر، 12 تا 15 سال، 12 گرم در دسی لیتر، باید باشد.

هموگلوبین مرجع ارزشمند برای تشخیص کم خونی بوده و چیزی اس که خون شما را قرمز رنگ می کند. برای اندازه گیری سطح هموگلوبین شما باید یک آزمایش خون انجام دهید. این نکته را بدانید که کمبود هموگلوبین مستقیما به کمبود آهن مربوط می شود. علاوه بر این، سطح هموگلوبین بالا هم خوب نیست و می تواند باعث آسیب های شدید شود.

سطح هموگلوبین شما به یک رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم بستگی دارد و پایین بودن آن باعث قاعدگی شدید، لوسمی و انواع سرطان می شود. ضعف، خستگی، سرماخوردگی، سردرد، کاهش وزن، پوست رنگ پریده، تحریک پذیری، تنفس دشوار، ضربان قلب نامنظم، دشواری تمرکز، از علائم سطح پایین هموگلوبین هستند.

برای رسیدن به سطح متعادل این پروتئین برخی از دستورهای غذایی خاص وجود دارند:

غذاهای غنی از آهن: شما باید مواد غذایی از قبیل گوشت قرمز، حبوباتی مانند عدس، سبزیجات، جگر، آناناس، اسفناج، و آجیل بخصوص بادام را به میزان بیشتری مصرف کنید.

غذاهای غنی از اسید فولیک: این غذاها عبارتند از غلات غنی شده، دانه ها، جوانه گندم، بادام زمینی، گردو، جگر گاو، لوبیا سیاه، اسفناج و کلم بروکلی.

غذاهای حاوی ویتامین ب 12: ویتامین ب 12 در غذاهایی از جمله محصولات حیوانی، غلات غنی شده و لبنیات یافت می شود.

غذاهای سرشار از ویتامین سی: توجه داشته باشید که ویتامین سی باعث بهبود جذب آهن در بدن می شود. شما می توانید این ویتامین را از طریق مصرف پرتقال، توت فرنگی، اسفناج، فلفل دلمه ای و کلم بروکلی وارد بدن کنید.

آبمیوه هایی برای افزایش سطح هموگلوبین: برخی از انواع آبمیوه های طبیعی برای افزایش سطح هموگلوبین مفیدند. آب چغندر قرمز، آب هویج، آب لیمو و آب پرتقال از این دسته اند. آب گوجه فرنگی نیز برای خون شما مفید است. بخصوص برای کسانی که از کم خونی ناشی از مشکلات مغز استخوان رنج می برند. شما می توانید آب گوجه فرنگی را با آب هویج یا آب پرتقال مخلوط کنید تا شاهد تاثیر پذیری بیشتر آن باشید.

گیاهانی با خواص ویژه برای افزایش هموگلوبین: قاصدک و کرفس از بهترین این گیاهان هستند. اسفناج نیز حاوی مقادیر زیادی آهن و ویتامین است. شما می توانید برگ های این سبزی را داخل سالاد به صورت خام استفاده کنید.

غذاهایی که نباید بخورید: برخی از غذاها باعث کاهش میزان هموگلوبین می شوند و جذب آهن را مسدود می کنند. این غذاها عبارتند از چای، جعفری، شیر، قهوه، آنتی اسیدها و مواد غذایی حاوی کلسیم و فیبر بالا.

مصرف گلوتن کمتر: گلوتن در افرادی که حساس به آن هستند، می تواند بر روی روده کوچک تاثیر بگذارد و موجب کاهش جذب مواد مغذی از جمله آهن و اسید فولیک گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha