یک فوق تخصص ریه گفت: تنها پس از گذشت چند دقیقه از استعمال سیگار، تخریب ژنتیکی بدن با این سم مهلک آغاز می‌شود.

آغاز تخریب ژنتیکی بدن، تنها چند دقیقه پس از استعمال سیگار

سلامت نیوز:یک فوق تخصص ریه گفت: تنها پس از گذشت چند دقیقه از استعمال سیگار، تخریب ژنتیکی بدن با این سم مهلک آغاز می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، دکتر مهدی شاهمرادی ، مصرف سیگار را خودکشی آهسته دانست و گفت: PAHS که مجموعه‌ای از مواد مضر در دود سیگار است، سرطان‌زا بوده و تحقیقات متعددی این مساله را به اثبات رسانده است.

وی ادامه داد: استون، آمونیاک، بنزن، بنزوپیرن، نیکوتین و ... تنها بخش کوچکی از مواد سمی موجود در دود سیگار هستند که با ورود به بدن، فرایند تخریب بافت را آغاز می‌کنند. برخی از این مواد همچون بنزن، سرطان‌زا هستند و برخی همچون نیکوتین، اعتیادآور.

این فوق تخصص بیماری‌های دستگاه تنفسی افزود: نیکوتین بعد از استنشاق، تنها در 15 ثانیه به مغز می‌رسد. این ماده دلیل اصلی مصرف سیگار و تنباکو است.

شاهمرادی با بیان اینکه نیکوتین با تحریک برای ترشح دوپامین و آدرنالین، موجب نوعی لذت اعتیاد آور می‌شود، افزود: نیکوتین به اندازه کوکائین و هروئین اعتیادآور است. مشکلات دستگاه گوارش، اضطراب، خشم، خستگی و افسردگی از جمله علائم ترک این ماده است.

وی گفت: دود سیگار که شاید بیش از 250 ماده سمی در خود دارد، نه تنها برای فردی که آن را استعمال می‌کند، بلکه برای اطرافیان او که در معرض دود آن هستند نیز خطرناک و سرطان‌زا است. به همین خاطر افراد سیگاری باید از استعمال سیگار در حضور دیگران خودداری کنند.

این متخصص بیماری‌های ریه ادامه داد: ذات الریه، نفخ، عفونت‌های دستگاه تنفسی، آب مروارید، مشکلات چشمی و برخی سرطان‌های مرتبط با دهان، حلق، حنجره، ریه، مری، معده، لوزالمعده، گردنه رحم، کلیه، مثانه و لوسمی نیز می‌توانند در نتیجه بودن در معرض دود سیگار باشد.

شاهمرادی افزود: به همین دلیل در کشورهای توسعه یافته، استعمال دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است و حتی در خانه، مصرف این ماده مضر در مقابل کودکان جرم به حساب می‌آیند. والدین باید توجه کنند به هیچ عنوان این سم مهلک را در مقابل فرزندان خود استفاده نکنند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha