پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 371549

 فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی افزایش آمار درگیری قاچاقچی‌ها با جنگلبانان را تأیید کرد. به گفته سرهنگ علی ملکی آهنگران، فقط در فروردین ماه 15 تعرض به جنگلبانان در حین انجام وظیفه صورت گرفته که حکایت از افزایش 36 درصدی این حملات نسبت به سال گذشته دارد.

افزایش بی‌سابقه حمله قاچاقچی‌ها به جنگلبانان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ، پیش از این روزنامه ایران طی گزارشی از افزایش سریالی و بی‌سابقه حمله قاچاقچی‌ها به جنگلبانان خبر داده و اعلام کرده بود سرکرده اصلی قاچاقچیان آمل که به منازل جنگلبانان تیراندازی کرده هنوز دستگیر نشده است.

رسیدگی به پرونده جنگلبانان در مجلس


فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی اعتقاد دارد حمایت‌های ویژه قضایی از جنگلبانان می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش این حملات داشته باشد. چندی پیش بود که یکی از نمایندگان مجلس در واکنش به گزارش روزنامه ایران در گفت‌وگو با رسانه‌ها از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی خواسته بود تا هرچه سریع‌تر قاچاقچیان چوب آمل را شناسایی و دستگیر کنند.

این نماینده تأکید کرد متخلفان چون با ممانعت نیروهای حفاظتی برای تخریب منابع طبیعی مواجه می‌شوند، تصور می‌کنند با ایجاد رعب و وحشت می‌توانند به فعالیت‌های غیرقانونی خود بپردازند. در حالی که قطعاً این امر با برخورد قاطع دستگاه‌های مسئول مواجه خواهد شد. عضو فراکسیون محیط زیست از بررسی ویژه پرونده زخمی‌شدن تعدادی از جنگلبان‌ها توسط قاچاقچیان در فراکسیون محیط‌زیست مجلس خبر داد و تأکید کرد مجلس در این خصوص تمام توان خود را به کار خواهد گرفت.

جنگلبانان مسلح می‌شوند


محسن پناهی، فرمانده عملیات محافظت از منابع طبیعی شهرستان آمل در گفت‌وگو با روزنامه ایران شروع این اتفاقات را همزمان با افزایش گشتزنی‌ها و فشار به قاچاقچی‌ها عنوان کرد و گفت وقتی آنها بالاخره موفق شدند برای چندنفر از قاچاقچی‌ها پرونده باز کنند آنها شروع به اذیت و آزار آنها و خانواده‌شان کردند. پناهی نسبت به نبود تجهیزات دفاعی برای جنگلبانان انتقاد کرده و تأکید کرده بود آنها برای دفاع از خود و جنگل نیاز به تجهیزات دفاعی دارند: جنگ ما با قاچاقچی‌ها از جنگ واقعی چیزی کم ندارد.

چاقو، تبر، تفنگ و آدم، هر چه که باید، دارند، اما جنگلبان‌ها چه؟ هیچ، با دست خالی هر روز با این جماعت مبارزه می‌کنند. به ما یک دست لباس می‌دهند و یک خانه سازمانی. اگر هم سراغ برخوردهای قهری برویم دست آخر قاچاقچی‌ها می‌روند سراغ خانواده‌هایمان که این کار را هم کرده‌اند. شبانه به خانه من و چند نفر از همکارانم تیراندازی کردند. باید با دست خالی به جنگ قاچاقچی‌ها برویم. چطور می‌توانیم با دست خالی یک ماشین پر از چوب و اسلحه را مجبور به ایست کنیم؟


البته این اولین بار نیست که قاچاقچی‌ها به جنگلبانان حمله می‌کنند. آنها یکبار روی ماشین سازمان منابع‌طبیعی اسید ریختند. بینی یکی از جنگلبان‌ها را شکستند و تهدید کردند که به خانه‌هایشان حمله می‌کنند که این کار را هم انجام دادند. البته، این ماجرا ابعاد گسترده‌تری دارد. قاچاقچی‌ها در اقدامی دیگر نزدیک به 70 درخت تناور در محدوده بهشهر و گلوگاه را قطع و مسیرهای رفت وآمد مردم را مسدود کردند. آنها بار دیگر تهدید کردند که این‌بار جنگلبان‌ها و خانواده‌هایشان را آتش می‌زنند.

حوادثی که در نهایت باعث شد تا سازمان منابع طبیعی نسبت به تجهیز جنگلبانان اقدام کند. فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی از تجهیز جنگلبانان خبر داد و به ایسنا گفت: به‌طور قطع افزایش حمایت‌های حقوقی و قضایی بویژه حمایت‌های اجتماعی می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد. تصمیم داریم نیروهای خود را با سلاح دارای بازدارندگی مناسب تجهیز کنیم و تلاش می‌کنیم بزودی این تجهیزات را به دست آنان برسانیم.

افزایش 48 درصدی قاچاق چوب در سال جدید


فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری از افزایش 48 درصدی قاچاق چوب در سال جدید خبر داد. اتفاقی که پیش از این جنگلبان‌ها در گفت‌وگو با روزنامه ایران آن را پیش‌بینی کرده بودند. برای مثال، امین برارنیا، جنگلبانی که قاچاقچی‌ها بینی‌اش را شکسته‌اند گفته بود وقتی می‌خواسته از قاچاقچی‌ها شکایت کند خیلی از همکارانش سعی داشتند او را منصرف کنند چون خیلی از این شکایت‌ها بی‌نتیجه بوده است.

او نبود حمایت‌های قانونی و تجهیزات کافی را دلیل تکرار این حوادث اعلام کرد و گفت: تکرار این اتفاق برای آنها در روزهای آینده طبیعی است چون هیچ وسیله‌ای برای حمایت از خود نداریم و تک و تنها مجبوریم با قاچاقچی‌ها بجنگیم. فرمانده عملیات محافظت از منابع طبیعی شهرستان آمل هم از افزایش حملات به جنگلبان‌ها به دنبال دستگیر نشدن سرکرده اصلی قاچاقچیان آمل خبر داده و هشدار داد: هم‌اکنون نزدیک به 60 نفر زیر دست من کار می‌کنند اگر او الان دستگیر نشود چند روز دیگر سراغ بقیه می‌رود. وقتی به خانه من تیراندازی می‌کنند و دستگیر نمی‌شوند، بقیه را با فحش و ناسزا براحتی منصرف می‌کنند.


بر اساس اعلام فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به منظور مقابله با قاچاق چوب ۴۰۸ فقره پرونده تشکیل و ۵۷۶۴ اصله چوب به میزان ۶۴۷ متر مکعب کشف شده است. از لحاظ تعداد اصله ۴۴ درصد و از لحاظ مترمکعب ۴۸ درصد افزایش قاچاق چوب و زغال در فروردین سال‌جاری نسبت به سال گذشته داشته‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha