دیالیز یعنی مرگ تدریجی. اگر هفته ای سه روز سوزن وارد فیستول دست شما بشود و زیر دستگاه دیالیز بخوابید، مزه دیالیز را می فهمید. فیستول های مختلف، مرتب بسته شده و اعمال جراحی متعدد برای گذاشتن فیستول انجام می شود و آخرش رگ های مصنوعی گذاشته می شود.

رنج كمبود ۲۵۰۰ دستگاه دیالیز بر بیماران

سلامت نیوز: دیالیز یعنی مرگ تدریجی. اگر هفته ای سه روز سوزن وارد فیستول دست شما بشود و زیر دستگاه دیالیز بخوابید، مزه دیالیز را می فهمید. فیستول های مختلف، مرتب بسته شده و اعمال جراحی متعدد برای گذاشتن فیستول انجام می شود و آخرش رگ های مصنوعی گذاشته می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،هفته ای سه روز از خانواده جدا بمانید و زیر دستگاه بخوابید و از کار بیکار شوید، مزه دیالیز را شاید درک کنید. اگر بچه ای باشید که هر روز به علت عدم داشتن رگ و فیستول مناسب، مایع در شکم شما برای دیالیز وارد شود چه زجری می کشید و والدین چقدر ناراحت می شوند، آن وقت مزه دیالیز را خواهید فهمید. این نگرانی ها و دردها وقتی بیشتر می‌شود که بیماران در صف های طولانی برای استفاده از دستگاه‌های طولانی بمانند و دردهای کلیه را هر روز بیشتر از روز قبل تحمل کنند. دیروز مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی کشور، از وجود حدود ۱۰۰ هزار بیمار کلیوی تحت پوشش این انجمن خبر داد و گفت: هر سال ۱۵ تا ۲۰ درصد به تعداد بیماران کلیوی کشور اضافه می‌شود.

داریوش آرمان در نشستی خبری از وجود حدود ۱۰۰ هزار بیمار کلیوی تحت پوشش انجمن حمایت از این بیماران در کشور یاد کرد و گفت: هر سال ۱۵ تا ۲۰درصد به تعداد بیماران کلیوی کشور اضافه می‌شود.وی تعداد بیماران پیوند کلیه شده را حدود ۵۰ هزار نفر دانست و گفت: مابقی بیماران کلیوی یا نارسایی حاد دارند و تحت درمان هستند یا دیالیز می‌شوند که تعداد بیماران دیالیزی نیز ۳۱ هزار و ۵۰۰ نفر است.مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی اشاره‌ای هم به تاثیر شرایط اقتصادی اخیر و تحریم‌ها بر وضعیت درمان و داروی بیماران کلیوی داشت و گفت: داروهایی که بیماران کلیوی برای آن فرانشیز پرداخت می‌کردند نسبت به سال گذشته ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

در این شرایط سهم بیمه‌ها تغییری نکرده و این مابه‌التفاوت توسط خود بیماران پرداخت می‌شود که برای آن‌ها بسیار سنگین است. وی با بیان اینکه لازم است تمام داروهای بیماران کلیوی تحت پوشش بیمه قرار گیرند؛ به طوری که فرانشیز بیماران صفر شود، افزود: قیمت دستگاه‌های دیالیز نیز ۵۰ تا ۱۰۰درصد افزایش یافته است و این درحالی است که ۲۵۰۰ دستگاه دیالیز در کشور کم داریم. البته قرار است به زودی ۵۰۰ دستگاه برای کشور تامین شود.آرمان با بیان اینکه تحریم‌های ناجوانمردانه، مواد اولیه مورد نیاز شرکت‌های داروسازی را نیز نشانه گرفته، افزود: بسیاری از وسایل مصرفی مورد نیاز بیماران دیالیزی مانند صافی، فیلتر، محلول و ... با کمبود مواجه شده است.مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: متاسفانه در داخل کشور نیز بعضا احتکار یا مشکلاتی در زمینه ترخیص داروها از گمرک و .... وجود دارد و جان بیماران را با مخاطره مواجه می‌کند.
 

آرمان با بیان اینکه سالانه در کشور ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان برای برخی داروهای غیرضروری مانند آنتی‌بیوتیک‌ها هزینه می‌شود، افزود: دولت می‌تواند این هزینه را صرف بیماران کلیوی کند. وی با اشاره به هزینه ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومانی هر جلسه دیالیز برای دولت و با بیان اینکه روزانه ۱۶ هزار بار دیالیز در کشور انجام می‌شود، گفت: اگر دولت این هزینه را صرف دارو و درمان بیماران کلیوی کند، صرفه اقتصادی بیشتری خواهد داشت.آرمان هزینه هر بیمار دیالیزی را هفت برابر یک بیمار پیوند کلیوی دانست و افزود: بهتر است این هزینه دیالیز صرف پیوند کلیه و خارج کردن بیمار از چرخه دیالیز شود.وی اشاره ای هم به ارائه خدمات به ۱۵۰بیمار کلیوی زلزله‌زده کرمانشاه داشت و تصریح کرد: پنجمین بیمار نیازمند پیوند نیز با موفقیت پیوند زده شد.مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی کشور از این کار به عنوان کاری دشوار و نیازمند هزینه زیاد بابت آزمایش‌های تخصصی یاد کرد و گفت: این هزینه‌ها بر عهده انجمن بوده است. آرمان از راه‌اندازی خوابگاه با همه امکانات هم در کرمانشاه و هم در تهران برای بیماران پیوند کلیه خبر داد و گفت: این افراد باید بعد از پیوند در شرایط مناسبی زندگی کنند و هرچه فاصله محل پیوند و زندگی آن‌ها کمتر باشد موفقیت پیوند کلیه آن‌ها بیشتر خواهد بود. وی ابراز امیدواری کرد، تا پایان سال تعداد بیشتری از بیماران کلیوی زلزله‌زده که شرایط پیوند را دارند، پیوند کلیه شوند. مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی کشور از پیگیری برای تسریع در بازسازی واحدهای مسکونی بیماران کلیوی هم خبر داد.

50درصد افراد بالای 50 سال فشار خون بالا دارند

همچنین دکتر رضا سعیدی فیروزآبادی، عضو هیات مدیره انجمن اهدای عضو کشور در نشستی خبری که در کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته عمده بیماری‌هایی که افراد درگیر آن می‌شدند، بیماری‌های عفونی بود که یا فرد را از بین می‌برد یا درمان می‌شد، افزود: اکنون این رویه تغییر کرده و بیماری‌های مزمن و غیرواگیر افراد را بیشتر درگیر می‌کند.وی کاهش کیفیت زندگی و طول عمر و افزایش هزینه‌ها را از جمله پیامدهای بیماری‌های مزمن غیرواگیر دانست و بیماری‌های کلیوی را از مهم‌ترین این بیماری‌ها عنوان کرد. مشاور پیوند عضو انجمن حمایت از بیماران کلیوی کشور یکی از زمینه‌های مهم بروز بیماری‌های کلیوی را فشار خون بالا دانست و گفت: ۵۰ درصد افراد بالای ۵۰ سال کشور اکنون درگیر فشار خون بالا هستند.

سعیدی با بیان اینکه سه عامل عفونت‌های مزمن کلیوی، دیابت و فشار خون دلیل اصلی بیماری‌ها و نارسایی کلیه است، افزود: در موارد محدودی زمینه ژنتیکی هم تاثیر دارد.وی از تاثیر عادات بد زندگی مانند تغذیه نامناسب و تحرک کم در نارسایی کلیه هم یاد کرد و گفت: همه این موارد باعث شده اکنون از هر چهار نفر، یک نفر درجه‌ای از نارسایی کلیوی داشته باشد. عضو هیات مدیره انجمن اهدا عضو کشور با بیان اینکه اکنون با روش پیوند کلیه می‌توان کیفیت زندگی بیماران کلیوی را بهبود بخشید، گفت: این پیوند می‌تواند از خانواده خود فرد هم صورت گیرد.سعیدی به افراد اطمینان داد که اهدا یک کلیه خطر بیمارهای کلیوی را در آن‌ها تشدید نمی‌کند و بسیاری از افراد هستند که فقط با یک کلیه زندگی می‌کنند.وی یکی دیگر از راه‌های بسیار خوب پیوند کلیه را از افراد مرگ مغزی دانست و افزود: هر بیمار مرگ مغزی با اهدای کلیه و اعضای بدن خود می‌تواند جان هشت نفر را نجات دهد.مشاور پیوند عضو انجمن حمایت از بیماران کلیوی کشور با اشاره به وقوع سالانه حدود پنج هزار مورد مرگ مغزی در کشور افزود: از این تعداد فقط ۱۵۰۰ مورد رضایت به اهدای عضو می‌دهند.وی اشاره‌ای هم به پیوند کبد داشت و خاطرنشان کرد: کبد می‌تواند با اهدای بخشی از این عضو، کبد خود را بازسازی کند و در عرض 6 هفته دو برابر شده و در مدت 6 ماه به اندازه واقعی نزدیک شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha