یکشنبه ۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲

باید قبل از وارد شدن به برهه‌ای از زمان تمهیدات لازم را بیندیشیم. این یکی از مشکلات جامعه ماست که در آن ضعف داریم. مثلا صبر می‌کنیم اتفاقی بیفتد، اخباری برجسته شود تا به فکر راه چاره بیفتیم.

قاتل خاموش جان ۳۶ تهرانی را گرفت

سلامت نیوز:باید قبل از وارد شدن به برهه‌ای از زمان تمهیدات لازم را بیندیشیم. این یکی از مشکلات جامعه ماست که در آن ضعف داریم. مثلا صبر می‌کنیم اتفاقی بیفتد، اخباری برجسته شود تا به فکر راه چاره بیفتیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،آنچنان که سردی هوا مصداق بارز آن است؛ چراکه بدون رعایت کردن علائم ایمنی یک‌دفعه سیستم گرمایشی را راه‌اندازی کرده و خطر احتمال مسمومیت با گاز منواکسیدکربن را چند برابر می‌کنیم. آنگاه است که با اخبار غم‌انگیز کیش و مات شده و سراسیمه به دنبال راهکار می‌گردیم. این در حالی است که خود جزو آسیب‌دیدگان حوادث نبوده و جان سالم به در برده باشیم! با وجود این، پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد: در پنج ماهه اول امسال، ۳۶ نفر در استان تهران به علت مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن جان باختند.

هنوز هوا سرد نشده و چندان نیازی به وسایل گرمایشی نداریم. از این رو فرصت مناسب است که با فراگرفتن اصول ایمنی و استفاده از تجهیزات جلوی حوادث را بگیریم. آنچنان که حادثه مسمومیت با گاز منواکسیدکربن از جمله حوادثی است که شوخی‌‌بردار نیست یا دیگران را به خود درگیر نمی‌کند یا اگر درگیر کند، احتمال مرگ فراوان است. بنابراین ضرورت دارد که برای مقابله با بروز «مرگ خاموش» نکات ایمنی را رعایت کنیم. برای مثال باید دودکش‌ها در زاویه 90 درجه باشند و از قرار نگرفتن آنها در حالت افقی، زاویه صفر و شیب منفی مطمئن شویم، چراکه در غیر این صورت حادثه‌ساز خواهند شد. از سوی دیگر، نصب دودکش در جاهایی که احتمال محبوس شدن زیاد است، ممنوع است و نباید انتهای دودکش در سطل آب قرار گیرد. در این میان که بارها و بارها شاهد بودیم برخی هموطنان با رعایت نکردن این نکات حادثه‌آفرین شدند. البته نباید تمام این مشکلات را به گردن مردم بیندازیم، بلکه فقدان فرهنگ‌سازی و آموزش در سطح جامعه نیز موجب شده که همه ساله در فصل زمستان فجایعی دامن‌گیر جامعه شود. بنابراین باید در این راستا گام برداریم و از مدت‌ها قبل فضای ایمنی را برای استقبال از فصل زمستان مهیا کنیم تا به این طریق از بروز حوادث جلوگیری به عمل آید.

لزوم رعایت اصول ‌ایمنی در استفاده از وسایل‌گرمایشی

پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد: در پنج ماهه نخست سالجاری، 36 نفر در استان تهران به علت مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن جان باختند. پزشکی قانونی استان تهران با سرد شدن هوا و افزایش استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز در منازل، ادارات و اماکن تجاری، پزشکی قانونی استان تهران نسبت به افزایش مرگ ناشی از گازگرفتگی با گازCO هشدار داد. روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران، با اعلام اینکه در سال گذشته 191 نفر و در پنج ماهه اول امسال 36 نفر در استان تهران به علت مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن جان باخته‌اند که نسبت به پنج ماه سال گذشته، 49 مورد بوده است، 27 درصد کاهش داشته است، بر لزوم رعایت اصول ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز تاکید کرد. اداره کل پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به این مساله که استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش، نقص در دودکش و نشت گاز به فضای مسکونی، استفاده از وسایل خوراک‌پزی برای گرمایش و نبود تهویه درست و مناسب محیط از جمله مهمترین دلایل تولید و تجمع گاز CO در منازل و اماکن تجاری و اداری است، تاکید کرد برای تامین گرمای منزل یا محل کار خود به هر وسیله‌ای متوسل نشوید و چنانچه شهروندان در مورد اصول ایمنی از کارشناسان این امر کمک بگیرند و در صورت استفاده از وسایل گرمازای دودکش‌دار حتما دودکش‌ها کاملا بررسی شوند. معمولا مسدود بودن دودکش‌های دیوار از عوامل مهم ایجاد مسمومیت و گازگرفتگی و به خطر افتادن جان افراد محسوب می‌شود. با توجه به اینکه گاز co بدون بو و طعم است، فرد متوجه گازمونواکسیدکربن نمی‌شود و این امر باعث می‌شود فرد علائمی نظیر سردرد، تهوع، سرفه خشک، احساس ناخوشی و در مجموع علائم سرماخوردگی که بدون تب است و در کودکان تهوع، استفراغ، حالت گیجی، خواب‌آلودگی و در برخی موارد با افت سطح هوشیاری و تشنج همراه است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، این اداره کل ابراز امیدواری کرد با رعایت اصول ایمنی از سوی شهروندان، آمار مرگ‌های ناشی از گازگرفتگی در سطح استان کاهش یابد.

ساده‌انگاری علائم مسمومیت با گاز منواکسیدکربن

« علائم مسمومیت با گاز منواکسیدکربن شبیه علائم سرماخوردگی معمولی است و بسیاری این مساله را به پای سرماخوردگی ساده می‌گذارند، یعنی اینکه مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در ابتدا با یک سردرد، سرگیجه و سوزش چشم و گلو شروع می‌شود و پس از مدتی حالت تهوع، دوبینی و احساس ضعف در قفسه سینه ایجاد می‌شود. آنچنان که اگر فرد بیشتر در محل بماند، کنترل حرکت و تکلم خود را از دست می‌دهد و قدرت تصمیم‌گیری ندارد و اگر باز هم در محل بماند و غلظت گاز بالا برود، ممکن است به حالت غش و کما برود و در نهایت مرگ هم متصور شود.» این اظهار نظرات جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران  است. به گفته او به دلیل آنکه علائم مسمومیت با گاز منواکسیدکربن شبیه سرماخوردگی است، بسیاری اوقات این موارد ساده‌انگاری می‌شود. ملکی ادامه می‌دهد: امیدواریم در روزهای آینده که وسایل گرمایشی راه‌اندازی شد، هر زمانی که وارد محیط جدیدی شدیم، به یک‌باره حالمان بد و آن علائم بر ما مستولی شد، فرض را به سرماخوردگی نگذاریم.

از محیط خارج شویم و در هوای آزاد چند نفس عمیق بکشیم. اگر دیدیم آن حالت از ما دور شد، احتمال دارد اتفاقی در آن محیط افتاده باشد. از این‌رو باید به بررسی اجمالی بپردازیم. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران خاطرنشان می‌کند: میل ترکیبی گاز منواکسیدکربن با هموگلوبین خون چندین برابر بیشتر از اکسیژن است و اگر در محیطی قرار گیرد، به سرعت به هموگلوبین خون می‌چسبد و اجازه اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها را نمی‌دهد. در نتیجه یک فقر اکسیژنی در سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌های بدن ایجاد می‌شود. اینجاست که حالت ضعف، سستی و کرختی به افراد دست می‌دهد که ناشی از بالا رفتن غلظت CO در خون و ایجاد مسمومیت است که اگر در دقایق اولیه به داد این افراد نرسیم و احتمال اکسیژن‌رسانی و خارج کردن از محیط وجود نداشته باشد، ممکن است مرگ حاکم شود. ملکی توضیح می‌دهد: همیشه وسایل شعله‌دار به واسطه مصرف اکسیژن، میزان اکسیژن محیط را پایین می‌آورند و متعاقب آن گاز منواکسیدکربن منتشر می‌شود. از این رو خیلی‌ها فکر می‌کنند، چون شوفاژ و رادیاتور در خانه دارند و شعله ندارد، پس از خطر مصون هستند. در حالی که اگر در زیرزمین یا هر جایی که موتورخانه است، استاندارد رعایت نشده و راه‌اندازی و نصب توسط افراد غیرمتخصص صورت گرفته باشد، احتمال اینکه در موتورخانه گاز منواکسیدکربن تولیدشده و از طریق دالکت‌ها به طبقات بالایی برود، بسیار است. برای مثال مورد داشتیم در موتورخانه زیرزمین گاز منواکسیدکربن منتشر شده و افراد در طبقه یازدهم مصدوم شدند. او با بیان اینکه نباید در منزل و جاهایی که افراد می‌خوابند، به هیچ عنوان بخاری بدون دودکش استفاده شود، ادامه می‌دهد: اگر خدایی نکرده اتفاقی افتاد؛ همزمان با تماس گرفتن با آتش‌نشانی سعی کنند سریعا افراد حادثه دیده را از محیط خارج کنید و به فضای باز انتقال دهید. همچنین تمام در و پنجره‌ها را باز و مصرف‌کننده‌های شعله‌دار مثل بخاری، اجاق گاز، شومینه و... را از منزل خاموش کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha