سلامت نیوز : رئیس بیست و دومین كنگره جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران با هشدار نسبت گسترش استعمال دخانیات و دیگر مواد مخدر در زنان گفت: پیامد استفاده گسترده از این مواد طی سال‌های اخیر، افزایش شیوع انواع سرطان‌ها در زنان و كاهش سن ابتلا به این بیماری در كشور است.

به گزارش  ایسنا، ایرج خسرونیا با اعلام این مطلب افزود: آمارها نشان می‌دهد، استعمال سیگار در زنان شمال شهر و استفاده از مواد مخدر در زنان جنوب شهر از فراوانی بیشتری برخوردار است.

وی با اشاره به این كه طی سالهای گذشته 7/6 درصد سیگاری‌ها را خانم‌ها تشكیل می‌دادند كه این رقم هم اكنون به 10 درصد رسیده است، یادآور شد: این آمار زنگ خطری برای جامعه به شمار می‌رود و ضروری است جامعه برای پیشگیری از سرطان و عوارض ناشی از استعمال دخانیات از طریق رسانه‌های گروهی هشدار دهند.

خسرونیا گفت: یكی از محورهای اصلی كنگره امسال جامعه پزشكان متخصص داخلی كه 22 تا 25 اردیبهشت سال اینده در تهران برپا می‌شود با توجه به تاكید وزارت بهداشت بر پیشگیری از سرطان‌ها در جامعه به همین موضوع اختصاص دارد.

وی تصریح كرد: سرطان‌های دستگاه تنفسی، ریه و برونش‌ها، دستگاه گوارش، پانكراس و مثانه رابطه مستقیمی با استعمال مواد مخدر و دخانیات دارد و متاسفانه افراد زمانی به پزشكان مراجعه می‌كنند كه با عوارض این بیماری روبرو شده‌اند.

به گفته رئیس كنگره بیست و دومین كنگره جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران در اكثر كشورهای پیشرفته، سرطان در مرحله صفر (پیش از بروز علایم بالینی) تشخیص داده می‌شود كه در این مرحله درمان بیماری بسیار سهل است، اما در كشور ما متاسفانه درمان سرطان در مراحل پیشرفته كه سلول‌های سرطانی در بدن منتشر شده است (مرحله متاستاز) شروع می‌شود كه این امر شانس درمان را كاهش می‌دهد.

وی اضافه كرد: سن بروز سرطان معمولا بالای 50 سال است، اما در سالهای اخیر سرطان‌های دستگاه گوارش و مجاری تنفسی در افراد زیر30 سال نیز مشاهده می‌شود كه این امر به دلایل استعمال دخانیات، دیگر مواد مخدر و استفاده رو به گسترش غذاهای آماده (فست‌فودها) است.

خسرونیا با ابراز نگرانی از اینكه استعمال دخانیات طی سال‌های اخیر در ایران از مدرسه و از دوران راهنمایی آغاز شده، اظهار داشت: ادامه این روند كاهش سن ابتلا به سرطان را به دنبال دارد.

وی گفت: دربیست و دومین كنگره جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران، پزشكان در مورد راهكار‌های پیشگیری و جلوگیری از روند رو به گسترش بیماری سرطان راهكارهایی را ارایه خواهند داد.

در این كنگره تازه‌های گوارش، غدد، قلب و عروق، خون، كلیه، ریه، بیماری‌های عفونی، نورولوژی، روماتولوژی و روانپزشكی به متخصصان ارایه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha