استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: با افزایش سن افراد و شمار سالمندان در ایران، موارد ابتلا به بیماری چشمی «آب مروارید» نیز رو به افزایش است.

افزایش احتمال بروز آب مروارید همزمان با رشد جمعیت سالمند

سلامت نیوز: استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: با افزایش سن افراد و شمار سالمندان در ایران، موارد ابتلا به بیماری چشمی «آب مروارید» نیز رو به افزایش است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،«ابراهیم جعفرزادپور» امروز (پنجشنبه)  افزود: بیماری آب مروارید از مهمترین علل کم بینایی و نابینایی است که رتبه دوم را در دنیا دارد. زمانی که عدسی چشم کدر شود و قابلیت خود را در تمرکز نور روی شبکیه از دست می دهد، تصویر واضحی روی شبکیه تشکیل نمی‌شود؛ در نتیجه شخص، تصاویر اجسام و مناظر خارجی را به حالت کدر و مات می‌بیند که به این عارضه آب مروارید می گویند.


جعفرزادپور ادامه داد: در بیشتر موارد آب‌ مروارید به آرامی با افزایش سن پیشرفت می‌ کند و با گذر زمان ساختار عدسی چشم نیز دگرگون می شود. هنوز علت آن به طور دقیق مشخص نیست اما به نظر می‌ رسد مهمترین عامل این است که پروتئین‌ های عدسی تحت ‌تاثیر رادیکال ‌های آزاد تغییر می‌ کند.
وی اضافه کرد: بیشتر موارد آب‌ مروارید در سالمندان بروز می ‌کند و روند طبیعی سالمندی می ‌تواند با سخت و تار شدن عدسی همراه باشد که تشخیص بموقع می تواند کیفیت زندگی افراد را بهبود ببخشد.
به گفته وی، باید افراد میانسال در دهه پنجم عمر خود و بعد از آن برای ارزیابی این عارضه به پزشک مراجعه کنند.
این چشم پزشک تصریح کرد: امروزه تکنیک های متنوعی برای جراحی آب مروارید یا خروج عدسی کدر از چشم و جایگزینی عدسی ویژه و خاص بینایی وجود دارد و به راحتی می توان این عارضه را درمان کرد.
به گفته وی، افرادی که دچار عیوب انکساری شده اند با جراحی بموقع آب مروارید ضرورتی برای استفاده از عینک ندارند و می توانند بدون نیاز به عینک زندگی راحتی داشته باشند.
جعفرزادپور، آب مروارید را 2 نوع دانست و اظهار داشت: آب مروارید ممکن است در بدو تولد نوزاد وجود داشته باشد که جزو اورژانس های چشم پزشکی محسوب می شود و اگر بموقع درمان نشود، به کم بینایی منجر می شود.
وی ادامه داد: آب مروارید در سنین جوانی نیز بروز می کند و دلیل آن ناشی از ضرباتی است که به ناحیه سر و چشم ایجاد می شود.
به گفته وی، افرادی که در محیط های صنعتی و ساختمانی کار می کنند، باید محافظ های چشمی داشته باشند.
جعفرزادپور تصریح کرد: همه افراد باید از عینک های آفتابی مناسب برای حفاظت چشم برای پیشگیری از آب مروارید و بیماری های دیگر چشمی مانند آب سیاه و مشکلات پیچیده ای که برای چشم به وجود می آید، استفاده کنند.
بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، آب‌ مروارید ناشی از سالمندی در دنیا با 48 درصد بیشترین سهم را در نابینایی دارد و 18 میلیون نفر را دربرمی گیرد.
تشخیص و درمان مناسب در روند بهبود این بیماری بسیار تاثیرگذار است. آب‌ مروارید در کشورهای توسعه ‌یافته فقط در پنج درصد موارد به نابینایی منجر می‌شود اما در کشورهای فقیر علت 50 درصد نابینایی‌هاست.
در سال‌های اخیر به دلیل افزایش سن امید به زندگی تعداد مبتلایان به این بیماری چشمی نیز بیشتر شده است.
پس از 75 سالگی، احتمال ابتلا به آب‌ مروارید تا 50 درصد افزایش می‌ یابد و تاکنون هیچ اقدام پیشگیرانه موثری نسبت به آب‌ مروارید شناخته نشده است اما عمل جراحی می‌ تواند بینایی عادی را به بیش از 95 درصد مبتلایان بازگرداند.

* جمعیت سالمندان ایران سه برابر می شود
به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سالمندان 9.3 درصد جمعیت ایران را تشکیل می دهند و شمار آنان در 30 سال آینده سه برابر می شود.
همچنین بر اساس آمار سال 1395، سن امید به زندگی بین افراد 60 تا 65 ساله حدود 21 سال برآورد شد و سن امید به زندگی در بدو تولد 75 سال بود.
این آمارها نشان می دهد افراد دستکم تا 80 و 85 سالگی عمر می کنند.
پیش بینی می شود متولدان سال های 1395 تا 1397 حدود 90 و 95 سال عمر کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha