نماینده مردم سرپل ذهاب در مجلس: مردم زلزله‌زده برای ساخت منازلشان توان مالی ندارند

یک‌سال پس از زلزله کرمانشاه؛ کانکس‌نشینی همچنان ادامه دارد

سلامت نیوز:نماینده مردم سرپل ذهاب در مجلس: مردم زلزله‌زده برای ساخت منازلشان توان مالی ندارند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، یک سال از زمین‌لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان ماه کرمانشاه می‌گذردو زندگی هنوز به روال عادی خود در این استان بازنگشته است، کانکس‌‌نشینی در مناطق مختلف سر پل ذهاب ادامه دارد و به گفته نماینده مردم این شهر در مجلس، روند بازسازی منازل تخریب شده به دلیل ناتوانی مالی مردم، عقب افتاده است.

فرهاد تجری، نماینده مردم سرپل‌ذهاب و قصرشیرین، درباره روند بازسازی منازل زلزله‌زدگان به پانا گفت: از زمان وقوع زلزله روز 21 آبان ماه سال گذشته در کرمانشاه، اقدامات ارزشمندی از سوی دولت انجام شده است و کمک‌های مردمی در رفع مشکل و حل دغدغه مردم زلزله‌زده بسیار اثرگذار بوده است.

این نماینده مجلس با اشاره به افزایش قیمت مصالح در روند بازسازی منازل زلزله‌زدگان گفت: افزایش قیمت‌ها و جهش نرخ تورم باعث شده است قدرت خرید مردم پایین بیاید و علی‌رغم کمک‌هایی که شده استهمچنان مردم زلزله‌زده مشکل دارند. از طرفی هزینه خدمات کارگری و هزینه‌های جانبی رو به افزایش است و این مسایل باعث شده است امکان بازسازی منازل برای مردم این مناطق سخت شود و خیلی از کارها نیمه‌تمام رها شود.

نماینده مردم سرپل ذهاب و قصر شیرین افزود: در فرایند بازسازی مناطق زلزله‌زده، بسیاری از پیمانکاران قراردادهایی را منعقد کردند اما به دلیل افزایش قیمت‌ها، ورشکسته شده‌اند یا متواری هستند یا راهی زندان شده‌اند و این موضوع باعث شده است که مردم با مشکل مواجه شوند و در بلاکلیفی به سر ببرند.
افزایش قیمت‌ها و جهش نرخ تورم باعث شده است قدرت خرید مردم پایین بیاید و علی‌رغم کمک‌هایی که شده است، همچنان مردم زلزله‌زده مشکل دارند
 
 

وی درباره کمبود مصالح ساختمانی نیز توضیح داد: در این زمینه کمبودی وجود ندارد اما در نحوه توزیع مصالح به ویژه آهن‌آلات و سیمان که مورد نیاز مردم است مشکلاتی وجود دارد. سعی بر این است که مصالح ساختمانی به ویژه آهن‌آلات با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد و استانداری، وزارت صنعت و بنیاد مسکن نیز در این زمینه به مردم کمک کنند.

تجری همچنین در پاسخ به اینکه چقدر در فرایند بازسازی ساختمان‌های استانداردهای مقاوم در برابر زلزله رعایت شده است؟ گفت: ممکن است در چند واحد تخلف صورت گرفته باشد اما در قاطبه ساخت و سازها نظارت صورت گرفته است و استانداردهای مقاومت در برابر زلزله رعایت شده است. البته اگر پیمانکاران استانداردها را رعایت نکرده باشند نیاز به بررسی دارد که باید بررسی شود.

وی بیان کرد: مردم مناطق زلزله‌زده یک بار در زمان جنگ دفاع مقدس تمام زندگی خود را از دست داده‌اند و زندگی خود را از صفر شروع کرده‌اند و اکنون درگیر مشکلات پس از زلزله هستند. دولت باید در زمینه اعطای کمک‌های بلاعوض و تسهیلاتی که می‌پردازد، بازنگری کند چون در غیر این صورت روند بازسازی متوقف می‌شود. اگر دولت کمک مالی خود را بیشتر کند، روند بازسازی بهتر می‌شود و کار بازسازی مناطق در یک سال آینده به سرانجام می‌رسد اما با وضع موجود روند بازسازی مشخص نیست چه زمانی تمام خواهد شد.

این نماینده مجلس درباره وضع مستاجران نیز توضیح داد: با توجه به اینکه واحدهای استیجاری در مناطق زلزله‌زده غرب، زیاد بوده است و اکنون منازل آنان تخریب شده است، نیاز است که به وضع مستاجران توجه بیشتری شود چون هم‌اکنون مستاجران نیز کانکس‌نشین هستند. البته قرار شده است اگر این افراد قدرت مالی نداشته باشند با کمک بنیاد مسکن تسهیلاتی دریافت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha