رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: طبق آمارهای جهانی 8 تا 9 درصد کودکان هر جامعه ای به طور میانگین مورد تجاوز قرار می گیرند اما در ایران این آمار کمتر و حدود 3 تا 4 درصد است.

تجاوز به کودکان در ایران کمتر از نصف میانگین جهانی است

سلامت نیوز:  رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: طبق آمارهای جهانی 8 تا 9 درصد کودکان هر جامعه ای به طور میانگین مورد تجاوز قرار می گیرند اما در ایران این آمار کمتر و حدود 3 تا 4 درصد است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،رضا جعفری  افزود: موارد تجاوز به کودکان زیرپوستی و معمولا پنهان است و در بسیاری از موارد به دلایل گوناگون از جمله «ترس» به خانواده و نهادهای رسمی گزارش نمی شود.


وی گفت: کودکانی که مورد تجاوز قرار می گیرند ممکن است به دلیل ترس از اینکه رابطه خانواده به هم بخورد، تهدید و تطمیع فرد هتاک یا ترس، این موارد را به والدین خود گزارش نکنند گاهی نیز خانواده ها این تجاوز را انکار می کنند و تصور می کنند در صورت پیگیری آبروریزی می شود.
وی اضافه کرد: انکار پدیده تجاوز کودکان از سوی خانواده ها، موجب اصرار و پافشاری فرد هتاک می شود و باعث می شود کودکان بیشتری را هدف نیات شوم خود قرار دهند.
وی از خانواده ها خواست با روی گشاده و بردباری به حرف های کودکان خود گوش کنند و ادامه داد: گزارش نکردن موارد تجاوز، آسیب روانی تحمیل شده به کودک را مزمن تر می کنند.


رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: کودکان ممکن است قربانی تجاوز شوند و این کار، خودخواسته نیست و به این علت نیست که کودک می خواهد لذتی کسب کند؛ این یک رابطه یک طرفه و ناشی از عدم تعادل قدرت است.
جعفری افزود: ممکن است کودکان از قوه تشخیص کافی برخوردار نباشند و در دام متجاوزان بیفتند و جامعه باید نسبت به این مسائل مسئولیت پذیر باشد.
وی اضافه کرد: گاهی متاسفانه تجاوزها در مراکز حساسی مانند مراکز آموزشی اتفاق می افتد بنابراین بهزیستی اصرار دارد مربیان در این گونه مراکز حتما شرایط سلامت روان را احراز کردده باشند. همچنین به طور مثال ورود مردان حتی به عنوان راننده به مهدهای کودک ممنوع است چون محیط کودکانه است تا کودکان مورد آسیب واقع نشوند.


وی ادامه داد: همه ما در برابر آسیب های اجتماعی مسئولیت داریم و هر آسیبی که به اعضای جامعه وارد می شود در درازمدت متوجه خود ما می شود و این گونه نیست که بگوییم «کودک من نبوده است»؛ حس همدلی و دلسوزی در تمام اعضای جامعه باید تقویت شود.
جعفری گفت: کودک آزاری ها در ایران به ترتیب از انواع بی توجهی، آزار جسمی، آزار روانی و عاطفی و آزار جنسی است که البته چندان نمی توان بین این آزارها تفکیک قائل شد و اغلب آزارها ترکیبی است به طور مثال در آزار جنسی حتما غفلت نیز وجود دارد.
وی با اشاره به شماره 123 اورژانس اجتماعی گفت: خدمات این مرکز مناطق شهری را صد در صد پوشش می دهد و مردم هم از تلفن ثابت و هم از تلفن همراه به صورت شبانه روزی می توانند با این خط تماس بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • 65mvub ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    0 0
    حتی یک مورد هم زیاده...در کشور اسلامی به چه چیز ایتن آمار افتخار میکنید