وجود آمار بالای کودکان بازمانده از تحصیل در کشور موجب شده تا در چند سال اخیر ورود جدی مسئولان بالادستی در استان‌ها و تشکیل ستادها و نشست‌هایی برای حل این مشکل را شاهد باشیم.

بیشترین دختران بازماندگان از تحصیل در سیستان‌وبلوچستان

سلامت نیوز: وجود آمار بالای کودکان بازمانده از تحصیل در کشور موجب شده تا در چند سال اخیر ورود جدی مسئولان بالادستی در استان‌ها و تشکیل ستادها و نشست‌هایی برای حل این مشکل را شاهد باشیم.

به  گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،کودکان بازمانده از تحصیل به دو دسته کودکانی که از ابتدا به مدرسه نرفته‌ و کودکانی که قبلا در مدرسه بوده و به‌دلیل مشکلات مختلف ترک تحصیل کرده‌اند، اطلاق می‌شود. چند سالی است که وزارت آموزش‌وپرورش در راستای انسداد مبادی بی‌سوادی برای شناسایی و جذب این کودکان ورود پیدا کرده تا بتواند حداقل بخشی از این کودکان را به مدرسه برگرداند، اما با وجود تلاش‌های انجام شده آمارها همچنان بالاست. هرگونه بی‌توجهی یا کم توجهی به نیاز کودکان و نوجوانان در امر آموزش تبعات جبران ناپذیری را برای جامعه و آینده کشور به‌دنبال دارد. در این بین تلاش می‌شود تا مشکلات موجود برای تحصیل دانش‌آموزان برطرف شود.

وجود ۱۷میلیون بازمانده از تحصیل مایه شرمساری است

معاون رئیس جمهوری از همکاری با وزارت آموزش‌وپرورش برای شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل در مرزها به‌ویژه دختران خبر داد. قبل‌تر هم مدیر اسبق آموزش از راه دور از وجود ۱۷میلیون بازمانده از تحصیل در کشور خبر داد و گفت: منظور از افراد بازمانده از تحصیل این است که بعد از دوره ابتدایی و در سال‌های متفاوت ترک تحصیل کرده‌اند. سید حسن‌الحسینی اظهارکرد: آموزش از راه دور بنا بود، یک فرصت در اختیار آموزش‌وپرورش باشد؛ آموزش نوینی بود که در کشور ایران برای اولین بار در منطقه اقدام شد. او با بیان اینکه قرار نبود آموزش از راه دور در حد آموزش‌های کتاب پایه باقی بماند، افزود: قرار بود، سه روش برای آموزش از راه دور اجرا شود که شامل آموزش کتاب پایه، آموزش الکترونیکی و تلویزیون پایه بود.

الحسینی ادامه داد: در زمانی که بنده فعالیت را آغاز کردم، تعداد دانش‌آموزان آموزش از راه دور به‌حدود ۴۰۰ هزار دانش‌آموز رسید که اکنون تعداد دانش‌آموزان به ۱۷۰ هزار نفر رسیدند. البته یک دلیلش این است که هنوز نتوانستیم آموزش الکترونیکی را به‌طور کامل راه‌اندازی کنیم. او با تاکیدبر آموزش بازماندگان از تحصیل افزود: باید آموزش‌وپرورش، بازماندگان از تحصیل را جزو وظایف خود تلقی کند و اینکه این عدد تا ۱۸ سال باشد، درست نیست؛ حتی قانون اهداف و وظایف آموزش‌وپرورش هم سن نگذاشته است. مدیر اسبق آموزش از راه دور ادامه داد: آموزش الکترونیکی باید جدی گرفته شود و با کیفیت‌ترین مدارس کشور باید آموزش از راه دور باشد. او تصریح‌کرد: وجود ۱۷میلیون بازمانده از تحصیل درکشور مورد شرمساری است و نباید این تعداد باشد؛ منظور از افراد بازمانده از تحصیل این است که بعد از دوره ابتدایی و در سال‌های متفاوت ترک تحصیل کرده‌اند.

بها به‌حقوق کودکان

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه کودکان گاهی توسط نسل کنونی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند، گفت: آنها امکان دفاع از خود و بیان مشکلاتشان را ندارند، بنابراین ما باید صدای کودکان باشیم و از جایگاه آنها مسائل را ببینیم. معصومه ابتکار با اشاره به برخی از حقوق کودکان، اظهارکرد: حق دسترسی به آموزش، بهداشت، سلامت، محیط آرام به‌دور از خشونت و حق استفاده از محیط‌زیست، آب و غذای سالم از حقوق کودکان است و باید تلاش کنیم، به‌دور از مصلحت‌جویی برای کودکان تلاش کنیم، فضای بهتری برای آنها فراهم کنیم. او ادامه داد: رعایت حقوق کودکان و توجه به آینده آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چون آنها آینده‌سازان کشور هستند. به گزارش مهر، معاون رئیس جمهور توجه به موضوع اورژانس اجتماعی برای حمایت از کودکان و نوجوانان نیز اشاره و اظهار کرد: در اورژانس اجتماعی توجه داریم تا حقوق کودکان و نوجوانان رعایت شود و توجه به مهارت‌های زندگی برای کودکان از دیگر برنامه‌های این معاونت با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش است. همچنین با این وزارتخانه برای شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل به‌ویژه دختران برنامه داریم. البته این برنامه بیشتر در مرزها به‌دلیل وجود مهاجران است.

بیشترین دختران بازماندگان از تحصیل در سیستان‌وبلوچستان

معاون مدیر کل آموزش و پرورش سیستان‌وبلوچستان گفت: بیشترین جمعیت بازماندگان از تحصیل در سیستان‌وبلوچستان دختران روستایی هستند که به‌دلیل ازدواج زودرس و مسائل فرهنگی اجازه ادامه تحصیل به آنها داده نمی‌شود. حسن نوروزی با اشاره به تعداد بالای بازماندگان از تحصیل در سیستان‌وبلوچستان اظهارکرد: چابهار از شهرستان‌هایی که تعداد بازمانده از تحصیل در آن نسبت به دیگر شهرستان‌ها زیادتر است، البته ما آمار دقیقی از بازماندگان از تحصیل در چابهار و سیستان‌وبلوچستان نداریم. او افزود: در چهار سال گذشته، آموزش‌وپرورش با یک کار جدی و عملیاتی به بحث بازماندگان از تحصیل ورود پیداکرده و با مراجعه خانه به خانه و شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل آ‌نها را به مدرسه فرستاده است. او تصریح‌کرد: هرچند سیستان‌وبلوچستان جزو استان‌های با جمعیت بالای بازمانده از تحصیل بوده است، اما در سال‌های اخیر در جذب آنها نیز جزو استان‌های برتر بوده است.

نوروزی اضافه‌کرد: عمده بازماندگان از تحصیل در سیستان‌وبلوچستان دختران هستند که به‌دلیل ازدواج زودرس و مسائل فرهنگی اجازه ادامه تحصیل به آ‌نها توسط خانواده‌ها عمدتا در مناطق روستایی داده نمی‌شود، البته اشتغال پسران و دوری مدرسه‌ها در روستاها برای دانش‌آموزان هم از دیگر دلایل افزایش بازماندگان از تحصیل در سیستان‌وبلوچستان است. معاون مدیر کل آموزش‌وپرورش سیستان‌وبلوچستان تاکیدکرد: باید به کمک سازمان‌ها مبادی ایجاد بازماندگان از تحصیل بسته شود، ما در آموزش‌وپرورش برنامه‌های مدونی را در دست اقدام داریم که از جمله آنها می‌توان به افزایش مدارس شبانه‌روزی در مناطق روستایی و طرح ایجاد مدارس روستا مرکز اشاره کرد که عمده توجه ما در رابطه با این دو طرح تسهیل تحصیل دانش‌آموزان در روستاهاست.

او افزود: با این‌ وجود، مدارس شبانه‌روزی را افزایش دادیم و طرح ایجاد مدارس روستا مرکز را راه‌اندازی کردیم، اما همچنان بازمانده از تحصیل‌ داریم، عمدتا در دختران که به‌دلایل فرهنگی خانواده‌ها همچنان اجازه تحصیل را به آنها را نمی‌دهند. مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان چابهار خاطرنشان‌کرد: با یک کار جدی و عملیاتی در سال‌جاری با مراجعه خانه به خانه و هدایت کودکان بازمانده از تحصیل به مدارس 700 بازمانده از تحصیل را در مدارس چابهار جذب کردیم. به گزارش تسنیم، بنا به برخی آمارها که از سوی برخی مدیران استانی در سیستان‌وبلوچستان بیان می‌شود، این استان بیشترین جمعیت بازمانده از تحصیل را با 190 هزار بازمانده از تحصیل در کشور داشته که در چهار سال گذشته 120 هزار نفر از آنها جذب شدند و 70هزار نفر دیگر هم در شرف جذب شدن هستند.

ازدواج زودهنگام از عوامل ترک تحصیل دختران

همچنین فرماندار میاندوآب گفت: باید مشکلات دانش آموزان بازمانده از تحصیل شناسایی و حل شود. ناصر امیری با بیان اینکه توسعه کمی و کیفی آموزش مخصوصا در دوره پیش دبستانی یکی از اهداف دولت تدبیر و امید است، افزود: دوره پیش دبستانی باید در میان خانواده‌ها نهادینه شود و در این دوره باید کودکان با زبان مادری خود آشنا شوند و باید به گونه‌ای این دوره را مدیریت کنیم که کودکان جذب تحصیل شوند. او یکی از علت‌های بازماندن دانش‌آموزان از تحصیل را فقر مادی و معنوی اقشار حاشیه‌نشین شهر عنوان کرد و گفت: در بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیده‌ایم که در ادامه تحصیل این کودکان مشکل وجود دارد، بنابراین باید تلاش کنیم، این مشکلات کمتر شود.

فرماندار میاندوآب با اشاره به آسیب‌پذیری عمده بازماند‌گان از تحصیل در میان دانش آموزان دختر تاکید کرد: اعمال محدودیت‌هایی از جانب اولیا برای ادامه تحصیل و ازدواج زودهنگام از عوامل اصلی ترک تحصیل دانش‌آموزان دختر است که باید علمای دینی و مبلغان در این زمینه‌ها تلاش‌های بیشتری انجام دهند تا خانواده‌ها آگاهی بیشتری در این زمینه کسب کنند و مانع ادامه تحصیل این دانش آموزان نشوند، معمولا فرهنگسازی با تعالیم دینی نتیجه‌های مناسبی در کشور ما داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha