دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 259408

شایع‌ترین دلیل قرمزی چشم شوره‌های روی مژه است، اگر فردی بی‌خوابی زیاد داشته باشد ممکن است شوره‌ها وارد چشم شده و قرمزی چشم را ایجاد کند. نوعی دیگری از قرمزی چشم به دلیل عفونت‌های ویروسی است که باعث ناراحتی فرد شده که باید این فرد رعایت نکات بهداشت را مد نظر قرار دهد به دلیل اینکه این بیماری به شدت مسری است.

تنبلی چشم از چه زمانی درمان‌پذیر نیست؟

سلامت نیوز:شایع‌ترین دلیل قرمزی چشم شوره‌های روی مژه است، اگر فردی بی‌خوابی زیاد داشته باشد ممکن است شوره‌ها وارد چشم شده و قرمزی چشم را ایجاد کند. نوعی دیگری از قرمزی چشم به دلیل عفونت‌های ویروسی است که باعث ناراحتی فرد شده که باید این فرد رعایت نکات بهداشت را مد نظر قرار دهد به دلیل اینکه این بیماری به شدت مسری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، دکتر بهرام عین‌اللهی فوق تخصص قرنیه وسگمان قدامی چشم و تخصص چشم از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رئیس قطب چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مسئول کمیته جذب دانشجویی جهاد سازندگی در شورای انقلاب فرهنگی، دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی برای پاسخگویی به سوالات مخاطبان خبرگزاری فارس میهمان برنامه مطب مجازی بود که در ادامه می‌توانید مشروح این پرسش و پاسخ را بخوانید:

 علت ایجاد قوز قرنیه چیست و آیا این بیماری باعث کوری خواهد شد؟

عین‌اللهی: یکی از عجایب خلقت این است که قرنیه طوری آفریده شده است که همیشه شفاف بوده و انحنای آن طوری است که تصویر را به خوبی به شبکیه منتقل می‌کند. قرنیه به وسیله یک‌سری الیاف به‌وجود آمده که به آن کلاژن میگویند، زمانی‌که این الیاف در کنار هم قرار می‌گیرند باعث ایجاد قرنیه و شفافیت می‌شوند.

مایعی در چشم مدام درحال جابه‌جایی است و تغذیه آن را برعهده دارد، اگر به هر دلیلی الیاف استحکام خود را از دست بدهند به مرور انحنا از بین خواهد رفت و قوز پیدا می‌شود. وقتی قوز قرنیه ایجاد شود تصویر واضح در شبکیه ایجاد نشده و فرد به آستیگمات شدید مبتلا می‌شود، این موضوع از سن بلوغ آغاز می‌شود و در سن ۳۰ سالگی متوقف خواهد شد. این بیماری باعث کوری نمی‌شود بلکه فقط ایجاد تاری دید خواهد کرد.

 برای درمان این عارضه چه روشی پیشنهاد می‌کنید؟

عین‌اللهی: روش درمان این بیماری با توجه به شدت آن متفاوت است، در درجات کم این بیماری برای فرد عینک تجویز می‌شود، در درجات شدیدتر لنز‌های تماسی و در درجه بالاتر از حلقه‌های داخل چشمی استفاده شده و در نهایت از پیوند قرنیه برای درمان این عارضه استفاده می‌شود. امروزه برای اینکه قوز قرنیه پیشرفت نکند از اشعه ماورای بنفش و ویتامین ب. استفاده می‌شود تا این الیاف استحکام پیدا کرده و این بیماری پیشرفت نکند.

 درخصوص بیماری آب مروارید توضیح دهید؟ احتمال درمان این بیماری با استفاده از لنز چقدر است؟

عین‌اللهی: خداوند عدسی در چشم آفریده که در زمان دیدن اجسام این عدسی تطابق پیدا کرده و معمولا به علت‌های مختلف ممکن است این عدسی شفافیت خود را از دست دهد که شایع‌ترین علت آن بالا رفتن سن است. برای درمان این بیماری عدسی تخلیه می‌شود و باید به جای آن از لنز‌های داخل چشمی استفاده کرد تا مشکل بیمار حل شود.

 آیا با ریختن عسل در چشم، کم‌بینایی درمان می‌شود؟

عین‌اللهی: درمان با روش طب سنتی در حوزه چشم با پزشکی نوین متفاوت است، و تاکنون این موضوع ثابت نشده، اما در حوزه پزشکی نوین علت و معلول مشخص و روش درمانی پیشنهاد می‌شود لذا در این رابطه نمی‌توان اظهار نظر داشت و بهتر است فرد برای ادامه درمان به پزشک متخصص مراجعه کند.

علت بروز لکه‌های چشم را توضیح دهید؟

عین‌اللهی: روی چشم پرده‌ای به نام ملتحمه وجود دارد که در واقع باعث محافظت از چشم می‌شود، در این پرده ممکن است خال‌های متفاوتی ایجاد شود که با افزایش سن این خال‌ها افزایش پیدا می‌کند. همچنین ممکن است ناخنک نیز بر روی این پرده تشکیل شود و علت شایع بروز این بیماری نور شدید آفتاب و گرد و غبار است.

شایع‌ترین دلیل قرمزی چشم شوره‌های روی مژه است، اگر فردی بی‌خوابی زیاد داشته باشد ممکن است شوره‌ها وارد چشم شده و قرمزی چشم را ایجاد کند. نوعی دیگری از قرمزی چشم به دلیل عفونت‌های ویروسی است که باعث ناراحتی فرد شده که باید این فرد رعایت نکات بهداشت را مد نظر قرار دهد به دلیل اینکه این بیماری به شدت مسری است.

درخصوص علت ایجاد بیماری «سی. اس. آر» توضیح دهید؟

عین‌اللهی: نوعی ورم چشمی است که به دلیل نشت مایع در قسمت حساس شبکیه ایجاد می‌شود، از نشانه‌های این بیماری می‌توان به لکه‌های زرد چشمی اشاره کرد همچنین این بیماری با استرس و اضطراب بروز می‌کند. خوشبختانه این بیماری خوش‌خیم بوده و بدون درمان به مرور زمان درمان می‌شود. اگر این بیماری پایدار باشد برای درمان آن از لیزر یا تزریق داخل چشمی استفاده می‌کنیم و به طور موقت باعث تاری دید خواهد شد. اگر فردی کاهش دید پیدا کرد و به دنبال آن نرفت ممکن است عوارض چشمی وی باقی بماند.

 چرا چشم‌ها تنبل می‌شوند؟ برای درمان این عارضه باید چه کرد؟

عین‌اللهی: انسان در زمان تولد از دید کاملی برخوردار نیست و پروسه دید نیز تکاملی است، در واقع انسان باید نگاه کند تا مغز رشد کند و تا سن ۹ سالگی دید انسان کامل می‌شود، در طول مدت ۹ ساله هر اتفاق ناگواری برای چشم رخ دهد باعث تنبلی چشم خواهد شد. افرادی که عیب انکساری دارند باعث می‌شود که تصویر واضح روی شبکیه ایجاد نشود و به طبع آن مغز رشد نکند و تنبلی چشم ایجاد می‌شود. حوادثی مانند ضربات وارده به چشم نیز باعث بروز این عارضه می‌شود. اگر تنبلی چشم تا قبل از ۹ سال درمان نشود پس از آن درمان نخواهد شد.

 من به عارضه لرزش چشم‌ها مبتلا هستم دلیل این اتفاق چیست؟

عین‌اللهی: به هر دلیلی که در سنین زیر سه ماهگی دید کودک کم باشد این موضوع باعث لرزش چشم خواهد شد، لرزش چشم ممکن است علل عصبی یا غیرچشمی داشته باشد همچنین برخی از بیماری‌ةای ژنتیکی یا شبکیه ممکن است باعث ایجاد این عارضه شود. مهم‌ترین علل این بیماری است که فردی اگر زیر سه ماه به بیماری‌های چشمی مبتلا و درمان نشود در آینده به لرزش چشم مبتلا خواهد شد که درمان آن نیز دشوار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha