سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸
کد خبر: 260601

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان عینک مشهد گفت: به سبب تخصیص نیافتن ارز به مواد اولیه وارداتی برای تولید عینک، بازار این شهر اکنون با کمبود این کالا مواجه است.

بازار مشهد کمبود عینک دارد

سلامت نیوز: رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان عینک مشهد گفت: به سبب تخصیص نیافتن ارز به مواد اولیه وارداتی برای تولید عینک، بازار این شهر اکنون با کمبود این کالا مواجه است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سعید اسدی روز سه شنبه افزود: مواد اولیه تولید فریم عینک و عدسی آن وارداتی است و تنها چند کارخانه در کشور به صورت محدود برای عینک های خاص عدسی تولید می کنند.


وی ادامه داد: تولید فریم و قاب عینک با استانداردهای معمول نیاز به مواد اولیه ای دارد که باید از خارج تامین شود اما دولت هیچ ارزی اعم از 4200 تومانی یا نیمایی به آن اختصاص نداده است.


رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان عینک مشهد گفت: از ابتدای امسال تاکنون واردات مواد اولیه برای تولید فریم عینک بسیار کاهش یافته زیرا با ارز آزاد خریداری می شود و اگر هم دولت واردات عینک را تسهیل کند شرکت های وارداتی اعلام کرده اند با هزینه های بالای حقوق گمرکی و حمل، واردات دیگر توجیه اقتصادی ندارد.


وی در ادامه همچنین اظهار کرد: 90 درصد فریم عینک های طبی یا دودی که در خرازی ها یا فروشگاه ها به فروش می رسد غیراستاندارد است؛ عینک های آفتابی که «یو . وی» (UV) دارند به باور مردم از استانداردهای لازم برخوردار است در حالی که داشتن یو . وی تنها یک معیار از چندین معیار برای استاندارد بودن عینک است.


اسدی افزود: فریم های عینک طبی نیز که در خرازی ها به فروش می رسند مربوط به کشور چین و کیفیت بسیار پایینی دارد. برخی از فریم ها با قیمت 190 هزار ریال به فروش می رسد که چنین قیمتی برای عینک با هیچ معیاری قابل باور نیست.
وی ادامه داد: با توجه به هزینه های تمام شده تولید عینک و تورم، قیمت انواع فریم عینک امسال 30 درصد افزایش یافته و به همان نسبت توان مردم برای خرید کم شده و به سمت فریم های بی کیفیت گرایش یافته اند.


رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان عینک مشهد گفت: عینک سازی شغل پر هزینه و گرانی است و نیاز به سرمایه زیادی دارد لذا در شرایط رکود فعلی، کمبود عینک و افزایش هزینه ها ادامه عینک سازی یا عینک فروشی برای برخی توجیه اقتصادی نخواهد داشت.
وی افزود: هرچند صاحبان عینک فروشی یا عینک سازیهای قدیمی مشهد هنوز شغل خود را حفظ کرده اند اما احتمال اینکه عینک سازان یا عینک فروشان دیگر به دلیل کسادی بازار پروانه کسب خود را ابطال کنند زیاد است.
رئیس اتحادیه عینک سازان و عینک فروشان مشهد تعداد اعضای زیرپوشش این تشکل صنفی را 330 واحد ذکر کرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha