چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 261154

یائسگی از دوره های طبیعی زندگی بانوان در سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی است که با تغییرات جسمی و روحی بروز می کند.

یائسگی زودرس و مشکلات دوران میانسالی

سلامت نیوز:یائسگی از دوره های طبیعی زندگی بانوان در سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی است که با تغییرات جسمی و روحی بروز می کند.

به گزارش سلامت نیوز ، به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، کارشناس برنامه سالمندی دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه(س) در جمع مراقبان سلامت مرکز بهداشت شهدای انقلاب، با بیان اینکه دوران یائسگی با قطع تدریجی تخمک گذاری در دوران باروری آغاز می شود، گفت: پایان تدریجی دوران باروری زنان، تغییرات فیزیولوژیک دوران یائسگی را به همراه دارد؛ زمان ورود به این دوران، بسته به جوامع و نژادهای گوناگون متفاوت است.

«ماهتاب نراقی زاده» نشانه های کلی یائسگی را بدخلقی، عصبانیت، بی حوصلگی، سوء هاضمه، جوش صورت، خشکی بدن، کاهش تمایل جنسی، گرگرفتگی یا احساس سرما عنوان کرد و افزود: در این دوران زن احساس می کند در حال از دست دادن طراوت و زنانگی خود است و دچار زودرنجی و افسردگی می شود.

او ادامه داد: یائسگی اغلب مربوط به دوران میانسالی نیست و وقوع آن حتی در بعضی از بانوان جوان نیز امکانپذیر است؛ بنابراین ضرورت دارد بانوان در هر سنی آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهند.نراقی زاده بروز یائسگی زودرس را به عوامل محیطی همچون، آلودگی هوا، آلودگی صوتی، استرس های محیطی، نوع تغذیه و سبک زندگی مرتبط دانست و گفت: برای پیشگیری از عوارض این پدیده باید تا حد ممکن از عوامل فوق دوری و یا اصلاح کرد.

کارشناس دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) با اشاره به اینکه، تغییرات دوران یائسگی با گرگرفتگی، خشکی و چین و چروک پوست، نازک شدن و ریزش موها، شلی و افتادگی سینه ها و خشکی واژن همراه است، افزود: گرگرفتگی به عنوان اولین نشانه یائسگی، ناشی از کاهش و قطع هورمون استروژن است که بیشتر در شب ها بروز می کند و موجب اختلال در خواب شبانه می شود؛ بعد از یائسگی نیز افزایش ابتلا به پوکی استخوان، بیماری ‌های قلبی و عروقی، بی ‌اختیاری ادرار، کم شدن ترشحات زنانه و افسردگی را نیز به همراه دارد.

او یاد آور شد: هر فرد با رعایت تغذیه مناسب و به کار گرفتن اصولی ساده مانند مصرف بیشتر لبنیات، میوه، سبزی ها و حبوبات، کاهش مصرف چربی ها و افزایش میزانتحرک و فعالیت بدنی می تواند این دوران را راحت تر پشت سر بگذارد.

این آموزش ها به همت واحد سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت شهدای انقلاب، با همکاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) به بیش از دویست مراقب سلامت این مرکز ارائه شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha