جراح مغز، اعصاب و ستون فقرات با اشاره به اینکه جراحی آخرین مرحله از درمان دیسک کمر است،‌ گفت: حاد شدن وضعیت بیمارانی که از دیسک کمر رنج می برند اغلب به دلیل مراجعه دیرهنگام به پزشک و ترس از عوارض جراحی است.

راهکارهایی برای درمان کمردرد شایع‌ترین درد‌ مشترک ایرانیان

سلامت نیوز:جراح مغز، اعصاب و ستون فقرات با اشاره به اینکه جراحی آخرین مرحله از درمان دیسک کمر است،‌ گفت: حاد شدن وضعیت بیمارانی که از دیسک کمر رنج می برند اغلب به دلیل مراجعه دیرهنگام به پزشک و ترس از عوارض جراحی است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،محمد کمانگر، عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه البرز اظهارداشت: عارضه درد کمر یکی از شایع‌ترین درد‌های مشترک در بین ایرانیان است به طوری که اغلب افراد آن را تجربه کرده اند، این درحالی است که بسیاری از بیماران تصور می کنند که تنها راه درمان دیسک کمر جراحی و احتمال فلج شدن و یا از کار افتادگی تا پایان عمر است درحالی که به هیچ وجه اینطور نیست و باید رسانه ها در این زمینه اطلاع رسانی صحیح کنند.

وی تصریح کرد: دیسک کمر روش‌های درمانی متفاوتی دارد که بیشتر آنها با تغییر سبک زندگی، دارو و درنهایت با جراحی‌های کمتر تهاجمی قابل درمان است و بیماران بدون هیچ عارضه‌ای در کم‌ترین زمان به روند عادی زندگی خود برمی‌گردند.

این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ادامه داد: مراجعه زودهنگام بیماران به پزشک باعث می شود تا بیشترشیوهای درمانی بر اساس تغییر سبک زندگی باشد به طوری که بیشتر بیماران می توانند با استفاده از دستشویی فرنگی، ورزش هایی نظیر شنا و دوچرخه ثابت، فیزیوتراپی، خودداری از بلند کردن اجسام سنگین، اصلاح پوزیشن ایستایی و نشستن، اجتناب از خم و راست شدن زیاد و تقویت عضلات کمروگردن تا حد زیادی بهبود یابند.

وی با بیان اینکه جراحی آخرین مرحله از درمان دیسک است، افزود: اگر بیمار نقص عصبی نداشته باشد و حرکات پا، حس و رفلکس مناسبی داشته باشد عجله ای در انجام عمل جراحی نیست و می‌توان با تجویز استراحت، شرایط بهبودی را فراهم کرد اما وقتی دیسک درمی‌رود و یک تکه از آن به داخل کانال می‌ رسد، نسوج نرمی که اطراف آن کیسه نخاعی هستند ملتهب شده و فشار ایجاد می‌کنند؛ در این شرایط می توان از داروهایی همچون «ملوکسیکام» استفاده کرد که هم ‌خاصیت ضد درد و هم ضد التهابی دارد، البته اگر درد از بین رفت باید مریض ازطریق فیزیوتراپی و ورزش باز‌سازی شود.

کمانگر در خصوص عارضه شایع فتق دیسک گفت: فتق یا بیرون زدن دیسک باعث فشار به داخل کانال ستون فقرات می شود گاهی دیده شده که بخش و یا تکه‌ای از دیسک به علت فشار زیاد کنده می‌شود و این تکه آزاد شده وارد کانال می‌ شود که به آن «اکس ترودد» می‌گویند، در این موارد پیشنهاد می شود بیمار به سرعت تحت جراحی قرار بگیرد تا بیمار دچار عارضه های خطرناک بعدی آن قرار نگیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه البرز افزود: اگر دیسک فقط درد داشته باشد، ابتدا باید درمان طبی شود همچنین اگر بیمار درد کمر و یا درد سیاتیکی داشته ولی نقص عصب به‌وجود نیاورده، همچنان باید درمان طبی شود که البته درمان طبی شامل استراحت، داروی ضد التهاب، ضد درد و صبوری در روند درمان است گاهی ممکن است پزشک تجویز یک هفته استراحت مطلق دهد این بیماران باید توجه داشته باشند که پس از کاهش درد و بهبود نسبی همچنان باید خم نشده و از بلند کردن وسایل سنگین خودداری کنند تا درد دوباره تشدید نشود.

این پزشک جراح به نوع حاد فتق دیسک اشاره کرد و افزود: هنگامی که فتق دیسک کمر باعث شود که در اندام‌های تحتانی، گزگز و کرختی و حتی بی‌حسی ایجاد شود و قدرت عضله کاهش پیدا کند و حتی بیمار دچار بی اختیاری ادراری ومدفوعی شود باید این افراد به سرعت تحت عمل جراحی قرار گیرند و تکه دیسک را دربیاورند.

کمانگر خاطر نشان کرد: بیمارانی که پزشک تنها روش جراحی را به آنها سفارش کرده باید توجه داشته باشند که در بیشتر موارد درمان بصورت جراحی باز و «میکرودیسککتومی» است اما عمل‌های کمتر تهاجمی مانند لیزر دیسک یا «دیسکوژل» فقط درموارد بسیارمحدودی که درجه بیرون زدگی دیسک شدید نباشد و یا با استراحت و تغییر سبک زندگی برطرف نشده باشد قابل انجام است و در اغلب موارد عمل هایی همانند لیزر قابلیت انجام ندارد، چون مواردی که نیازمند جراحی باز باشد با لیزر مشکل بیمار برطرف نمی‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha