چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 262113

یک عضو هیأت علمی دانشگاه بهشتی با تاکید بر اینکه باید بودجه‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌ها به سمت آلودگی هوا سوق یابد، گفت: بهمن ماه امسال همایش آلودگی هوا و صدا با محوریت تاثیر اندازه گیری ذرات معلق و اثرات آن برسلامت و بهداشت برگزار خواهد شد.

آلودگی هوا محور پایان‌نامه‌ها قرار گیرد

سلامت نیوز:یک عضو هیأت علمی دانشگاه بهشتی با تاکید بر اینکه باید بودجه‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌ها به سمت آلودگی هوا سوق یابد، گفت: بهمن ماه امسال همایش آلودگی هوا و صدا با محوریت تاثیر اندازه گیری ذرات معلق و اثرات آن برسلامت و بهداشت برگزار خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،یوسف رشیدی با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر به دلیل مشکلات ناشی از آلودگی هوا، این موضوع به یک چالش و مسئله مهم برای کشور ما تبدیل شده است، تاکیدکرد: کارهای پژوهشی دانشگاه‌ها باید به سمت حل معضلات مربوط به آلودگی هوا سوق پیدا کند.

وی با تاکید بر ضرورت برقراری ارتباط و تبادل نظر بین متخصصان و دانشگاهیان در حوزه آلودگی هوا اظهار کرد: در شرایطی که آلودگی هوا خسارات بسیاری به کشور تحمیل می‌کند، بودجه‌های تحقیقاتی و هدایت پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌ها باید بر موضوع آلودگی هوا متمرکز باشد تا در نهایت این مطالعات در قالب برنامه‌ها و اقدامات کاربردی به دستگاه‌های متولی ارائه شود.

این استاد دانشگاه بهشتی ادامه داد: در راستای تولید محتوا برای کاهش آلودگی هوا طی سال‌های اخیر همایش آلودگی هوا و صدا طراحی و شش دوره از این همایش با حضور متخصصان داخلی و خارجی برگزار شده است. هدف از برگزاری آن دستیابی به آخرین یافته‌های علمی در حوزه کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از تجربه مجدد اقدامات غلط سایر کشورها است.

وی افزود: برای مثال در یک دوره ناوگان دیزلی برای خودروهای سواری انتخاب شد که به دلیل سرطان زا بودن دود ناشی از دیزل‌ها تجربه ناموفقی بود و طبیعی است که با انتقال چنین تجربه ای متوجه می‌شویم که این اقدام بر کاهش آلودگی موثر نخواهد بود و حتی ممکن است مشکلات جدیدی را ایجاد کند.

رشیدی در مورد کارکرد همایش آلودگی هوا و صدا که هفتمین دوره آن ۸ و ۹ بهمن‌ماه برگزار خواهد شد، گفت: سعی می‌کنیم از طریق برگزاری همایش آلودگی هوا و صدا تمام یافته‌های را با حضور متخصصان مختلف تبیین کنیم و در نهایت این یافته‌ها را به شکل یک بسته پیشنهادی در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های متولی آلودگی هوا قرار دهیم.

وی با اشاره به تجربیات موفق همایش آلودگی هوا و صدا در دوره‌های قبلی تصریح کرد: برای مثال سال گذشته سمینارهای بسیار مفیدی در مورد فیلتر دوده برای کاهش آلودگی موتورهای دیزلی برگزار شد. امسال نیز با توجه به اهمیت ذرات معلق در آلودگی هوا شهرها، بیشترین توجه‌ها در محتوای همایش آلودگی هوا به ذرات معلق و اثرات بهداشتی آن خواهد بود البته در حوزه آلودگی صدا هم مقالاتی دریافت کرده‌ایم.

این عضو هیأت علمی دانشگاه بهشتی در پایان با بیان اینکه فرآیند داوری مقالات برای هفتمین همایش آلودگی هوا و صدا در حال انجام است، اظهار کرد: شهرداری حامی اصلی همایش آلودگی هوا و صدا است و انتظار می‌رود که سازمان حفاظت محیط زیست هم در این زمینه حضور فعال‌تری داشته باشد.

به گزارش ایسنا، عباس شاهسونی - سرپرست گروه سلامت هوای وزارت بهداشت- پیش از این در نشست تخصصی نحوه اجرایی کردن قانون هوای پاک گفته بود، طبق برآوردهای سال ۲۰۱۷ ذرات معلق پنجمین علت مرگ در دنیا شناخته شد. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که ۸۷ درصد از مردم دنیا در مناطقی زندگی می‌کنند که ذرات معلق بالاتر از حد استاندارد است.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha