چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 262138

محققان دانشگاه استنفورد آمریکا یک حسگر جدید زیست تخریب پذیر توسعه دادند که به صورت بی سیم و بدون نیاز به باتری قادر است بر جریان خون درون رگ ها نظارت کند.

نظارت بر رگ های خونی با حسگر جدید بی سیم

سلامت نیوز: محققان دانشگاه استنفورد آمریکا یک حسگر جدید زیست تخریب پذیر توسعه دادند که به صورت بی سیم و بدون نیاز به باتری قادر است بر جریان خون درون رگ ها نظارت کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، نظارت بر موفقیت جراحی رگ های خونی از این جهت دشوار است که معمولا اولین علایم وجود مشکل در کار، بسیار دیر مشخص می شود. معمولا در زمان بروز چنین علایمی، بیمار نیازمند جراحی دیگری است که در برگیرنده خطراتی مشابه جراحی اولیه است. اما حسگر جدید استنفورد امکان نظارت بر وضعیت رگ های درحال ترمیم را از راه دور فراهم کرده و فرصت تشخیص و مداخله زودهنگام را در اختیار می گذارد.


این حسگر جدید به دور رگ خونی در حال ترمیم پیچیده می شود و فشار خون عبوری از رگ به دیواره داخلی آن فشار وارد می کند. با تغییر شکل سطح آن، ظرفیت حسگر در ذخیره بار الکتریکی تغییر می کند. این تغییر ظرفیت با استفاده از دستگاهی که شبیه به اسکنر کارت شناسایی بوده و در نزدیکی پوست بیمار و خارج از بدن او قرار دارد، شناسایی می شود.


محققان امیدوارند در آینده نزدیک این دستگاه را با یک برچسب یا سایر فناوری های پوشیدنی جایگزین کنند.
در حا حاضر محققان در تلاشند تا بهترین شیوه اتصال حسگر به رگ ها را شناسایی کرده و حساسیت آن را افزایش دهند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Biomedical Engineering منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha