در این دنیای شلوغ و سریع، همواره این توصیه‌ها را شنیده‌ایم که کمتر داشته‌باشیم، کمتر خرج کنیم و کمتر نیازمند باشیم. این سبک زندگی در فرهنگ ما تقریبا به عنوان ساده‌زیستی سابقه دارد و به‌راحتی می‌تواند ما را در مسیری هدایت کند که پاسخ گوی بخش قابل توجهی از تشویش ذهن‌مان در جهان پرشتاب امروز باشد.

لذتِ زندگی ساده و خلوت

سلامت نیوز:در این دنیای شلوغ و سریع، همواره این توصیه‌ها را شنیده‌ایم که کمتر داشته‌باشیم، کمتر خرج کنیم و کمتر نیازمند باشیم. این سبک زندگی در فرهنگ ما تقریبا به عنوان ساده‌زیستی سابقه دارد و به‌راحتی می‌تواند ما را در مسیری هدایت کند که پاسخ گوی بخش قابل توجهی از تشویش ذهن‌مان در جهان پرشتاب امروز باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی سلام ،«مینیمالیسم» و سادگی نه فقط کیفیت عمر و رضایت از زندگی را در ما افزایش می‌دهد بلکه به حفظ محیط زیست، غرق نشدن در چاه مصرف‌گرایی و یک زندگی اخلاقی هم کمک می‌کند. معرفی این سبک به مخاطب درحالی‌که تجملات به‌شدت در جامعه رو به گسترش است، به کاهش فشار روانی و استرس بخش زیادی از جامعه کمک خواهدکرد.


سبک زندگی مینیمالیسم یا ساده‌زیستی چیست؟
این سبک به عنوان یک سبک هنری و ادبی بیشتر شناخته شده‌است تا یک سبک زندگی اما در جذابیت و از همه مهم‌تر کاربردی بودن آن، کمتر از یک اثر هنری نیست. در یک جمله رسیدن به این میل که زندگی ساده و خلوتی داشته‌باشیم از اولویت‌های این سبک است. از آن‌جا که ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که با تبلیغ مدام رسانه‌ها برای خرید و تهیه وسایل بیشتر بمباران می‌شویم، بیشتر به انباشته‌های مادی خود افتخار می‌کنیم تا به داشته‌های واقعی‌مان. به مواد مصرفی، تملکات مادی، اسباب اضافه و خرت‌و‌پرت تکیه می‌کنیم، این سبک راهی است برای متوقف کردن این نوع وابستگی‌ها. چراکه محیط مادی اطراف ما مصرف‌کننده زمان، انرژی و تمرکز ماست. با به کارگیری این روش به‌راحتی می‌توانید آن چه را لازم ندارید رها کنید تا بر آن چه واقعا نیاز است تمرکز کنید.

مینیمالیسم یک سبک زندگی افراطی نیست بلکه روشی است تا از شر وسایل غیر ضروری‌مان خلاص شویم و زندگی بامعناتری داشته باشیم؛ زندگی که پر از شادی، آزادی و آگاهی ِهوشیارانه باشد. اضافات زندگی را حذف و روی بخش‌های مهم زندگی تمرکز کنیم: سلامتی، روابط، احساسات، رشد، همکاری و مشارکت با دیگران. شاید این سبک به‌ ما کمک کند تا از عمرمان بیشتر لذت ببریم، کمتر خرج و در نتیجه کمتر کار کنیم.


برای مینیمال زندگی کردن از کجا شروع کنیم؟
یکی از افراد سرشناسی که برای رسیدن به اهداف بالاتر این شیوه زندگی را انتخاب کرده‌است، «جاشوا بکر» نویسنده موفق کتاب آموزنده «Simplify» یا ساده سازی است که به چند نکته مهم و کاربردی برای به کارگیری این سبک در کتاب خود اشاره داشته‌است که در ادامه خواهید خواند.هدف‌تان را شفاف کنید: درباره این که چرا این سبک زندگی را انتخاب می‌کنید، شفاف باشید و دلایل و اهداف خود را یادداشت کنید. مثلا صرفه‌جویی در هزینه، ایجاد فضای بیشتر، استرس کمتر ناشی از ازدست دادن این وسایل، دوری از چشم و هم‌چشمی، نظم بهتر، آزادی بیشتر و چیزهایی از این قبیل. بعد از آن برای هرگونه تغییر باید ذهن خود را به منظور انجام آن راضی کنیم. به اعتقاد «بکر» در این کتاب سادگی و بهره‌وری ارتباط مستقیمی با هم دارند بنابراین با داشتن اسباب کمتر در اطراف‌مان، زمان بیشتر برای انجام کارهای با اهمیت‌تر خواهیم‌ داشت.


 اولین گام را برای شروع بردارید: «بکر» برای شروع پیشنهاد می‌کند همواره این قاعده را در ذهن داشته‌باشیم؛ «اگر ضروری نیست، آن را حذف کنید» سپس بخش کوچک و قابل کنترلی را از خانه برای شروع کار و مرتب‌سازی انتخاب کنیم تا به سرعت بتوانیم تغییرات لازم را انجام دهیم و زودتر به موفقیت برسیم. منظور «بکر» از تمیز و مرتب کردن این نیست که فقط وسایل را از سر راه برداریم بلکه هدف او کاهش و به حداقل رساندن آن‌هاست. با برداشتن اولین گام خیلی زود متوجه خواهید شد که اسباب و وسایل بیشتر، تضمین‌کننده خوشحالی و امنیت ما در زندگی نیست.


 اطراف‌تان را خلوت کنید: این مرحله، سخت ‌ترین مرحله برای افرادی است که تعلق خاطر زیادی به وسایل خود دارند. بی‌هیچ هیجان کاذبی اول از همه چیز‌هایی را که نیازی به آن‌ها ندارید، به دیگران هدیه کنید، ببخشید یا بفروشید. در ادامه چیز‌هایی را که فکر می‌کنید در چند ماه آینده نیاز ندارید، در جایی پنهان کنید تا به شما فرصتی بدهد که از آن‌ها فاصله بگیرید و در نهایت از دست‌شان خلاص شوید. فراموش نکنید که هرچه خلوت‌تر کنید به شما کمک می‌کند زندگی ساده‌تری داشته‌باشید و آزادی عمل بیشتری نصیب‌تان شود.

مصرف‌گرایی را متوقف کنید: وقتی تصمیم گرفتید از وجود وسایل اضافه و بی‌استفاده رها شوید، در واقع مهم‌ترین قدم برای مقابله با پدیده دست و پاگیر مصرف‌گرایی را برداشته‌اید. برای این کار به یک برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی مناسب برای دخل و خرج‌تان نیاز دارید تا دوباره به شرایط قبل برنگردید.

تمام مدت از خود بپرسید «آیا من به این وسیله نیاز دارم؟»

موفقیت خود را در این روش به اطرافیان اعلام کنید: افراد دنبال‌کننده این نوع سبک زندگی، خوشحالی خود را از این انتخاب آگاهانه با دیگران به اشتراک بگذارند تا افراد بیشتری از مزیت‌های ساده‌زیستی و زندگی مینیمالیستی مطلع شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha