اخلاق پزشکی‌ مجموعه‌ای از ارزش هاست که بر روابط پزشک و بیمار حاکم است. در این تعریف، کمک به بیمار به دور از هر گونه قضاوت و به دور از دیدگاه جنسی‌، دینی، رنگ پوست و مسائل قومی همواره الویت نخست یک پزشک است.

تعداد پزشکان بی اخلاق کم اما اثرگذار است

سلامت نیوز:   اخلاق پزشکی‌ مجموعه‌ای از ارزش هاست که بر روابط پزشک و بیمار حاکم است. در این تعریف، کمک به بیمار به دور از هر گونه قضاوت و به دور از دیدگاه جنسی‌، دینی، رنگ پوست و مسائل قومی همواره الویت نخست یک پزشک است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، دانش پزشکی‌ و به تبع آن‌ رابطه ما بین پزشک و بیمار آن چنان مهم بوده که همواره در در طول تاریخ، دستخوش تغییرات شگرف بوده است. چراکه، در میزان اطلاعات بین بیمار و پزشک، تعادلی برقرار نیست و به گونه‌ای یک طرفه، به سود پزشک است.

مسوول اخلاق پزشکی انجمن ارتوپدی و جامعه جراحان کشور در گفتگو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با این مفهوم گفت: در ایران هرجا که از اخلاق پزشکی صحبت می شود به دلیل پایه هایی است که در این عرصه گذاشته ام و هر اقدامی که صورت می گیرد، پیرامون تعریف عملیاتی است که از این اخلاق داشته ام.

دکتر غلامعلی عکاشه ادامه داد: اخلاق مداری از زمانی که انسان به وجود آمد مطرح شده است. به بیان دیگر، اخلاق به طور کلی قانون نانوشته ارتباطات انسانی بین انسان و انسان،انسان و طبیعت و انسان با حیوانات است.

وی که یکی از مسوولان اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی است، با بیان اینکه جدا از مسائل کلی در حوزه پزشکی، پزشک یکی از معدود انسان هایی است که در جهان در مقابل انسان دیگر فعالیت می‌کند، تاکید کرد: در تمام مشاغل دیگر و در همه ادیان و فرهنگ های جهان کسی را پیدا نخواهید کرد که مانند پزشک محرم انسانها بوده و اجازه ورود به حریم آنها را داشته باشد. برای اینکه هر فردی برای سلامت جسم و روحش به پزشک احتیاج دارد و به قدری اعتماد به این حرفه در جامعه وجود دارد که پزشک حق انجام این کار را دارد.

عکاشه تصریح کرد: در مقابل این حق پزشک وظایف و انتظاراتی هم برای او تعریف شده است. یکی از مهمترین انتظارات این است که بهترین سرویس را به بیماران خود ارائه دهد.

وی عنوان کرد: یعنی به عنوان یک انسان در نگاه علمی بهترین سرویس در ارتباط با سلامتی افراد به آنها داده شود. البته در این حوزه یک ارتباط مالی به وجود می‌آید که اخلاق پذیری و تعهد را بیش از پیش ضروری می کند.

مسوول اخلاق پزشکی انجمن ارتوپدی ایران افزود: البته این بعد مالی در همه مشاغل و حوزه های جامعه نیز حاکم است اما در مورد یک پزشک نه تنها اخلاق مداری در حوزه نخست صدق می‌کند بکه این مساله مادی در تمام جهان، اخلاق پزشکی را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال، هیچ گاه در طول تاریخ پزشکان دستمزد دریافت نمی کردند و هرکس هرچه در توان داشت پرداخت کرده و پزشک هم به اندازه نیازش بر می داشت. وقتی دوره ارتباطات مالی آغاز شد ناخواسته قیمت کسانی بالا رفت که بیشتر تجربه و تبحر داشتند و این متاسفانه باعث شد که تمام پزشکان وارد این چرخه شوند و اخلاق پزشکی و اولویت نجات دادن جان انسان ها تحت‌الشعاع قرار بگیرد. حتی در حال حاضر، سوءاستفاده هایی نیز از این جریان ها و تعرفه گذاری ها می شود.

عکاشه با اشاره به این مووضع که اما اخلاق و پایبندی به آن است که پزشکان را از نگاه مادی به این حوزه باز می دارد، در رابطه با وضعیت اخلاق پزشکی در کشورمان گفت: البته هم اکنون اقلیتی هستند که این چنین خوب نیستند و این اقلیت باعث شده اند اکثریت خوب به آتش آنها بسوزند. در جامعه پزشکی وقتی انتظار نداریم یک پزشک بداخلاقی علمی، اجتماعی و مادی کند و یک تعدادی این کار را می‌کنند به پای همه پزشکان نوشته می‌شود. در هرحال، تعداد کم است اما متاسفانه اثرگذار است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha