سقوط مرگبار هواپیمای باری ارتش در فرودگاه غیرتخصصی فتح کرج فاجعه‌ای دیگر را رقم زد.در این سانحه 15 زن و مرد از خدمه هواپیما کشته شدند و یک مهندس پرواز به طرز معجزه‌آسایی زنده ماند.

گزارشی از فرود هواپیمای ۷۰۷ در باند مرگ

سلامت نیوز:سقوط مرگبار هواپیمای باری ارتش در فرودگاه غیرتخصصی فتح کرج فاجعه‌ای دیگر را رقم زد.در این سانحه 15 زن و مرد از خدمه هواپیما کشته شدند و یک مهندس پرواز به طرز معجزه‌آسایی زنده ماند.

یک اشتباه فاجعه‌بار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از توسعه ایران ،عقربه‌ها ساعت هشت صبح دوشنبه 24 دی ماه سال جاری را نشان می‌داد و هواپیمای بوئینگ 707 که از قرقیزستان به ایران پرواز کرده بود با هماهنگی با برج مراقبت فرودگاه پیام شرایط را برای فرود هواپیما آماده کرد، اما یک اشتباه که در گذشته نیز رخ داده بود برای خلبان هواپیما تکرار شد.

خلبان به تصور اینکه در مقیاس فرودگاه پیام پیش رفته است در زمان فرود در باند ناگهان متوجه اشتباه بزرگ می‌شود چراکه به جای رفتن به سمت فرودگاه پیام که برای نشستن هواپیماهای بزرگ استانداردهای لازم را دارد هواپیمای غول‌پیکر در باند فرودگاه فتح که کوچک بوده و برای هواپیماهای بزرگ مناسب نبود روی باند نشسته بود.خلبان وقتی متوجه این اشتباه شد سعی کرد خیلی زود تغییر مسیر دهد، اما زمان برای تیک­آف مجدد دیرشده بود هواپیما در حالت خروج از باند با خانه‌های ویلایی که مردم داخل آن زندگی می‌کردند، برخورد کرد.

تلاش نافرجام

خلبان همه تلاشش را برای بالا کشیدن دماغه هواپیما کرد اما بی‌فایده بود و هواپیما با سرعت به زمین کنار فرودگاه فتح که خانه‌های ویلایی در آنجا قرار دارد فرود آمد که در این صحنه هواپیما منفجر شد و هواپیما بوئینگ 707 که آتش همه آن را فراگرفته بود وارد یک خانه ویلایی شد.

با قطع شدن ارتباط خلبان با برج مراقبت و اعلام سقوط هواپیما در منطقه مسکونی تیم‌های آتش‌نشانی، هلال‌احمر، اورژانس، مدیریت بحران و پلیس به محل حادثه اعزام شدند.

بررسی‌ها نشان از آن داشت که این هواپیما با 16 سرنشین و محموله گوشت از قرقیزستان به ایران پرواز کرده و قصد فرود در فرودگاه پیام را داشته و به اشتباهی که در گذشته نیز این اتفاق برای خلبان دیگری رخ داده بود فرود آمد که خلبان هواپیما با اعلام درخواست فرود اضطراری، مجبور به فرود در فرودگاه فتح شد که به دلیل کوتاهی باند، هواپیما فاجعه به بار آورده است.

معجزه نجات

عملیات مهار آتش و بیرون کشیدن اجساد کلید زده شد که امدادگران با مرد نیمه‌بیهوشی که در چند متری هواپیما روی زمین افتاده بود روبرو شدند.تیم‌های امدادی همان ابتدا پی بردند که این مرد یکی از مهندسین پرواز است که از هواپیما به بیرون پرت شده است.بررسی‌ها نشان از آن داشت که هواپیما در زمان سقوط به خاطر شدت ضربه‌ای که به زمین خورده بود تکان زیادی خورد و در این صحنه مهندس پرواز به شدت به شیشه هواپیما برخورد کرده و به بیرون پرت شده است که خیلی زود تنها بازمانده این سقوط مرگبار به بیمارستان شریعتی منتقل شد.

نخستین خبر رسمی

سردار عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس استان البرز که همراه با 2 گروهان به محل سقوط هواپیمای بوئینگ 707 اعزام شده بود در نخستین خبر رسمی‌ای که مخابره شد گفت: هواپیمای بوئینگ 707 با 15 خدمه و محموله گوشت در کنار پادگان نظامی سپاه و نزدیکی بیمارستان شریعتی فردیس کرج که منطقه‌ای ویلایی‌نشین است سقوط کرد.

وی افزود: همه سرنشینان هواپیمای بجز یک خدمه در این حادثه کشته شده‌ و خیلی زود تیم‌های امدادی و پلیس و کارشناسان به محل حادثه اعزام شدند.

اجساد قربانیان در پزشکی قانونی

امدادرسانان بعد از خاموش شدن آتش هواپیما و رفع شدن خطر به داخل هواپیما نفوذ کردند و اجساد سوخته خدمه را پیدا کردند.با انتقال اجساد به پزشکی قانونی استان البرز اعلام شد فقط دو جسد به صورت سالم و قابل‌شناسایی بوده است و بقیه اجساد نیاز به آزمایشان دی ان ای دارد.

شانس بزرگ

در این سانحه مرگبار تنها خوش‌شانسی‌ که وجود داشت خالی بودن خانه ویلایی بود که هواپیما از دماغه به داخل آن وارد شده بود و اگر صاحب خانه ویلایی حضور داشتند شاید شاهد تلفات بیشتری بودیم.

من زنده ماندم!

تکنسین هواپیمای بوئینگ 707 قبل از سقوط به از شیشه به بیرون پرت شد و زنده ماند.محل سقوط هواپیما فرودگاه فتح، انتهای باند در استان البرز بوده و هواپیما مربوط به شرکت ساها(هواپیمایی ارتش) است.در این هواپیما 16 سرنشین وجود داشته که در حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ 707،  15 تن کشته و تنها تکنسین پرواز که از شیشه به بیرون هواپیما پرت شده زنده مانده است و به بیمارستان شریعتی کرج منتقل شده است.این مرد که به سختی حرف می زند درباره علت زنده ماندن خودش گفته که در زمان حادثه بخاطر تکان شدید شیشه پنجره شکسته و او به بیرون پرتاب شده است و باور نمی کند زنده است.

یک زن در میان کشته شدگان

 در حادثه سقوط هواپیمای باربری ارتش در کرج یک زن هم کشته شده است که هنوز مشخص نیست چه سمتی داشته است.

جزئیات از زبان سخنگوی ارتش

سخنگوی ارتش گفت: تیم‌های تخصصی از اولین لحظات سانحه در محل سقوط هواپیمای بوئینگ 707 حضور داشتند.امیر شاهین تقی‌خانی، با اشاره به سقوط هواپیمای ترابری بوئینگ707 در حوالی کرج گفت: این هواپیما حامل گوشت از مبدا بیشکک قرقیزستان بوده که هنگام نشستن در فرودگاه فتح البرز دچار سانحه شده و بعد از برخورد با دیواره انتهای باند آتش گرفته است

راز جعبه‌سیاه

جعبه‌هاى سیاه هواپیماى بوئینگ٧٠٧ ارتش در میان بقایاى سوخته آن پیدا شد که می‌تواند رازگشا باشد.هواپیمای باری پس از فرود نادرست در فرودگاه فتح دچار حادثه شد که به گفته مسئولان 15 جنازه از محل سقوط هواپیما خارج شده است.

اسامی کشته‌شدگان سقوط هواپیما

اسامی کامل جانباختگان سانحه سقوط هواپیمای ارتش اعلام شد و اجساد به پزشکی قانونی منتقل شدند.

مهرداد علی بخشی، مدیر ستاد مدیریت بحران سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: همه ۱۵ جسد یافته شده از هواپیمایی که صبح حادثه در صفادشت کرج سقوط کرد به پزشکی قانونی استان البرز منتقل شدند.

اسامی اجساد شناسایی شده به شرح زیر است:

سرهنگ خلبان معلم غفور قجاوند، سرهنگ خلبان معلم محمد باقر ندری، سرهنگ خلبان جواد سلیمانی، سرهنگ خلبان محمد عبدلی

مهندس پرواز عزیزاله علیزاده،سعید قاسمی،فریدون شیخی،شاکر آجرلو،مریم زارعی نژاد،علی افروغ،حمد رضا طاهری،مصطفی محمودی،جواد مرادی،حمیدرضا لطفیان،داود ذوالفقاری.گفتنی است فرشاد مهدوی نژاد، در این سقوط زنده ماند و به مراکز درمانی اعزام شد.خانواده قربانیان خانواده قربانیان حادثه سقوط هواپیما ظهر دیروز در محل سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ در کرج حضور پیدا کردند.

خانواده قربانیان حادثه سقوط هواپیما بویینگ 707 ارتش که در فرودگاه فتح صفادشت کرج با 16 سرنشین سقوط کرده بود حوالی ظهر دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ در محل سقوط هواپیما حضور پیدا کردند تا از نزدیک صحنه سقوط را دیده و از سرنوشت عزیزان خود اطلاعاتی کسب کنند که حضور آنها صحنه‌های غمباری را رقم زد.

غش کردن زن جوان

در صحنه سانحه هواپیمای ارتش درحالی‌که یکی از شاهدان عینی روبروی خبرنگاران ایستاده بود یک زن نگران با ظاهری آشفته و درحالی‌که اسم کوچک یکی از خلبانان جانباخته را صدا می‌زد خود را به جمع آنها رساند و هنوز صدایش قطع نشده بود که از شدت فشار عصبی غش کرد.

گفته­‌های شاهد عینی

یک مرد که شاهد عینی حادثه بوده است همزمان با غش کردن زن­‌جوان و درحالیکه نه گزارشگر تلویزیون و نه مردم اعتنایی به آن زن داشتند جلوی دوربین گفت:من در انتهای باغ بودم که صدای انفجار و بعد دود ناشی از سقوط هواپیما را شنیدم و دیدم خیلی سریع خودم را به ویلا رساندم باور نمی­کردم یک هواپیما داخل خانه شده بود یکی از دوستانم سریع یک دیلم گرفت و برای نجات جان خدمه هواپیما به سمت آن دویدبعد انگار یکی را زنده پیدا کرده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha