مناسب است مسئولان نهادهای ذی‌ربط به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به منظور جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار مشابه، لزوم گنجاندن مقوله پرورش و نگهداری حیوانات خانگی در چارچوب قانون را مدنظر قرار داده و ضمن پایان دادن به سوء استفاده‌ پرورش‌دهندگان حیوانات از نبود قانون، رعایت اصول بهداشتی، ایمنی و اخلاقی در خصوص پرورش و نگهداری از حیوانات خانگی را از ضمانت اجرایی برخوردار کنند.

پرورش و نگهداری حیوانات، قانونمند شود

سلامت نیوز: مناسب است مسئولان نهادهای ذی‌ربط به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به منظور جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار مشابه، لزوم گنجاندن مقوله پرورش و نگهداری حیوانات خانگی در چارچوب قانون را مدنظر قرار داده و ضمن پایان دادن به سوء استفاده‌ پرورش‌دهندگان حیوانات از نبود قانون، رعایت اصول بهداشتی، ایمنی و اخلاقی در خصوص پرورش و نگهداری از حیوانات خانگی را از ضمانت اجرایی برخوردار کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت، ماجرای جراحت دلخراش دختربچه‌ای که بیست و سوم آذرماه در لواسان مورد حمله سگ‌ها قرار گرفت هنوز یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات مطرح در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی است. چرا که این حادثه بر خلاف ظاهر نه چندان پیچیده‌اش، حکایت از وجود مشکلی ریشه‌دار و در حال رشد در سطح جامعه دارد که نادیده گرفتنش بر تعداد قربانیان آن خواهد افزود: تمایل به نگهداری از حیوانات خانگی رو به افزایش است و در نتیجه تکثیر و پرورش حیوانات هم رونق گرفته ، اما نه قوانین و ضوابطی برای نگهداری از حیوانات تعریف شده و نه دستورالعمل‌هایی که پرورش‌دهندگان حیوانات ملزم به رعایتشان باشند.

پیام محبی، عضو هیأت مدیره جامعه دامپزشکان کشور در واکنش به مصدومیت یک دختربچه در لواسان توسط سگ پیت‌بول می‌گوید: این حادثه تلخ، بخش کوچکی از یک کوه یخ است که از آب بیرون مانده و قابل رویت است. کوه یخی که هر از گاهی ، ممکن است بخشی دیگر از آن ، سر برآورد و قربانی دیگری بگیرد. این کوه یخ، نادیده گرفتن یک حقیقت است؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم نگهداری از حیوانات خانگی متقاضیان بسیاری دارد. اما ما در کشورمان با فرار از پذیرفتن این واقعیت و عدم تلاش برای قانونمند کردن آن، در عمل تبعات سنگینی را به جامعه تحمیل می کنیم.
وی ادامه می‌دهد: وقتی واقعیتی را نپذیریم و چارچوب مشخصی برای آن تعریف نکنیم، حاصل آن هرج و مرج خواهد شد؛ یعنی آنچه امروز در زمینه پرورش و نگهداری حیوانات خانگی در کشورمان شاهد هستیم. وقتی نگهداری از حیوانات خانگی توسط بخشی از شهروندان را نادیده می‌گیریم و ضوابطی برای آن تعیین نمی‌کنیم و از طرفی بدون آنکه نظارت و قانونی بر پرورش و تکثیر حیوانات اهلی اعمال کنیم، راه را برای پرورش بی‌ضابطه و افسارگسیخته حیوانات باز می‌گذاریم عملا بهترین بستر را برای سودجویان بازار تجارت حیوانات فراهم کرده‌ و زمینه‌ساز وقوع حوادث ناگوار می شویم.
این دامپزشک به تکثیر و پرورش و عرضه انواع نژادهای سگ در سطح کشور اشاره کرده و می‌گوید: تکثیر و پرورش حیوانات خانگی باید در چارچوب ضوابط بین‌المللی انجام شود و از سلامت حیوانات تکثیر شده اطمینان حاصل شود. متاسفانه عدم تعریف ضوابط برای پرورش و تکثیر حیوانات خانگی سبب شده در بسیاری از موارد شاهد زیر پا گذاشته شدن اصول بهداشتی، اخلاقی و حتی انسانی باشیم. نکته حائز اهمیت در این موضوع آگاه‌سازی متقاضیان نگهداری از حیوانات است به طوری که با توجه به شرایط و امکانات موجود نسبت به خریداری و نگهداری حیوانات اقدام کنند.
وی با بیان اینکه حتی در آمریکا برای آوردن سگ‌ها به معابر عمومی باید ضوابطی رعایت شود می‌گوید: مثلا سگ پیت‌بول در معابر عمومی حتما باید با پوزه‌بند باشد. در ایران کلیه نژادهای سگ از جمله نژادهای بزرگ و بعضا خطرناک که نیاز به آموزش و تربیت خاصی دارند  بدون ضوابط تعریف شده ای به وفور عرضه می‌شوند. این یک تضاد غیرقابل توجیه است که حیوانی بالقوه خطرناک در سطح جامعه به راحتی خرید و فروش شود اما نگهداری و آوردن آن به خیابان ممنوع باشد.
محبی با اشاره به افزایش اخیر آمار مصدومیت‌ها بر اثر گزش سگ در کشور می‌گوید: بر اساس گزارش وزارت بهداشت، سال گذشته بیش از ۱۸۰هزار مورد گزش توسط حیوانات گزارش شده که اغلب توسط سگ‌ها صورت گرفته است. دلیل این افزایش این آسیب‌ها، افزایش تعداد حیوانات خانگی است؛ تمایل به نگهداری از حیوانات خانگی در ایران هم مثل بسیاری کشورها رو به افزایش است و جلوگیری از افزایش تعداد حوادث ناگوار وظیفه قانون‌گذار.

همانقدر که صاحب یک حیوان حق دارد حیوانی اهلی را برای نگهداری انتخاب کند همسایه او حق دارد در امنیت و آسایش زندگی کند. همانقدر که صاحب یک حیوان حق دارد حیوان خانگی‌اش را از خانه خارج کند، شهروندانی که حیوانات را دوست ندارند هم حق دارند از پارک‌ها و سایر مکان‌های عمومی بدون حضور حیوانات استفاده کنند. با همین منطق است که پارک‌ها و فضاهای سبزی به منظور حضور حیوانات تعبیه شده و برعکس ورود حیوانات به برخی دیگر از این مکان‌ها ممنوع اعلام می‌شود. اما متاسفانه با پاک کردن صورت مسئله، مشکل را بزرگتر می‌کنیم، صاحب حیوان ، نه با حق خودش آشنایی دارد و نه با حق طرف مقابل.
این دامپزشک ادامه می‌دهد: در آمریکا و اروپا ، نگهداری از سگ ممنوع نیست اما اگر صاحب سگ، مدفوع حیوانش را از خیابان و معابر جمع نکند، برابر قانون، به پرداخت جریمه‌ای سنگین محکوم خواهد شد. در کشور ما آوردن سگ به خیابان ممنوع است و این می‌شود پاک کردن صورت مسئله، چون صاحبان سگ‌ها در نهایت راهی برای آوردن سگ‌هایشان به خیابان پیدا می‌کنند و حاصل مواجهه غیرمنطق با این موضوع می شود باقی ماندن مدفوع سگ ها در خیابان.
وی تصریح می‌کند: حیوانات به ویژه سگ‌ها در صورت تربیت نادرست مانند یک انسان بزهکار دچار ناهنجاری رفتاری خواهند شد و تبدیل به خطری برای شهروندان. چه آنکه اغلب این سگ‌ها حاصل دستکاری‌های ژنتیکی هستند تا در برخی خصوصیاتشان که برای انسان مهم‌تر است اغراق شود. وقتی صاحب سگ سلامت روحی نداشته باشد سگ هم دچار ناهنجاری رفتاری می‌شود. باید پیش از آنکه خسارات بیشتری به جامعه تحمیل شود با یک برنامه‌ریزی دقیق و نگاه منطقی، نگهداری از حیوانات خانگی را مدیریت کرد.
گفتنی است دادستان تهران درباره حادثه لواسان با بیان اینکه پرونده مذکور در لواسان تشکیل شده و طبق قانون درباره دیه آن رسیدگی صورت می‌گیرد گفته است: مالک سگ حتما در نگهداری آن برای اینکه تعرض به کسی نکند مسئولیت دارد. قانون در بحث سگ می‌گوید که اگر سگ حمله کند که صاحبش مراقبت نکرده حتما باید پاسخگو باشد.
هرچند توجه رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی این روزها بر چگونگی مجازات سگ‌های مهاجم لواسان و صاحبانشان متمرکز شده، اما مناسب است مسئولان نهادهای ذی‌ربط به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به منظور جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار مشابه، لزوم گنجاندن مقوله پرورش و نگهداری حیوانات خانگی در چارچوب قانون را مدنظر قرار داده و ضمن پایان دادن به سوء استفاده‌ پرورش‌دهندگان حیوانات از نبود قانون، رعایت اصول بهداشتی، ایمنی و اخلاقی در خصوص پرورش و نگهداری از حیوانات خانگی را از ضمانت اجرایی برخوردار کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha