خدا را شاکرم که امروز صدای ما که سالها پیش بلند بود و فریادمان که به آسمانها رفت شنیده شده و در رسانه ها از این موضوع از شما میپرسند هرچند نمیدانند ما اکنون با پدیده ای روبرو هستیم که به دوربین زل میزند و دروغ میگوید.

آقای کلانتری چرا درباره تراریخته ها فرافکنی میکنید؟پاسخگو باشید!

سلامت نیوز-*زهراسادات خوشحالی: بحث محصولات دستکاری شده ژنتیکی همچنان در کشور داغ است و هر از گاهی موضوع یک گزارش یا مصاحبه رسانه ها میشود .

امروز خبرگزاری ایلنا مصاحبه ای با آقای کلانتری داشته که قسمتی از ان مربوط به محصولات دستکاری شده ژنتیکی است . آقای کلانتری مطابق رویه همیشگی خود که مسئولیت را گردن دیگران می اندازد رییس سابق سازمان محیط زیست یعنی خانم ابتکار را به بیسوادی متهم کرده و میگوید  چرا تاکنون یک مورد به واردات مواد تراریخته اعتراض نشده است ؟!

ایشان هم اگر میخواست حتی با یک جستجوی ساده اینترنتی هم میتوانست متوجه شود که در سالهای اخیر چقدر از فعالان زیست محیطی و سلامت کشور نسبت به واردات این محصولات اعتراض کرده اند و مورد محاکمه قرار گرفته اند.

اگر نمیدانید بدانید که همین بنده در سالهای گذشته مورد هجمه بسیاری از هم تیمی های آقای کلانتری قرار گرفته و تحت فشار بوده ام که تعهد بدهم دیگر درباره تراریخته ها ننویسم.

خدا را شاکرم که امروز صدای ما که سالها پیش بلند بود و فریادمان که به آسمانها رفت شنیده شده و در رسانه ها از این موضوع از شما میپرسند هرچند نمیدانند ما اکنون با پدیده ای روبرو هستیم که به دوربین زل میزند و دروغ میگوید.

از شما بعید است که ندانید چند مقاله علمی با چند ارجاع درباره خطرات تراریخته در دنیا منتشر شده است!

آقای کلانتری در زمان مدیریت شما مرجعیت کنوانسیون تنوع زیستی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد!!کنوانسیونی را که تنها و تنها سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند مرجع آن باشد.چرا؟

چرا یک مدافع تراریخته را نماینده ایران در اجلاس کنوانسیون تنوع زیستی کردید؟

اگر ارزیابی محصولات تراریخته نیازمند صرف مدت زمان طولانی است چطور طی مدت کوتاهی تا پایان سال ۲۰۱۸، ۳۷ محصول تراریخته در سایت BCH به ثبت رسیده است؟

آیا این مطالعات درباره تراریخته ها ، قبلا در ایران انجام شده است که الان ارزیابی مخاطرات آن را به ثبت می رسانند؟ آیا مطالعات دانشگاهی بوده یا فقط در مراکز خاصی بوده است؟ چرا قبلا در مورد این مطالعات اطلاع رسانی نشده و چرا به یکباره اینهمه ارزیابی مخاطرات در سایت BCH منتشر شده است؟

شمایی که اکنون سنگ تراریخته ها را به سینه میزنید همانی هستید که به خیال خودشان برای توسعه کشور سدسازی را در دستور کار قرار داده و بخش اعظمی از مشکلات ناشی از خشکسالی و سیل و ... بوجود آمد؟!

همانی هستید که اصلا آمده اید با طرحهای غیر کارشناسی انتقال آب موافقت کنید؟میدانید که ماشین امضای موافقت برای به باد دادن منابع زیست محیطی کشور شده اید؟

باز هم سوالات خود را که چندین سال است میپرسم و جوابی نمیگیرم اما تکرار میکنم هر چند دیگر امیدی به تدبیر این دولت ندارم.

1.آیا شما منکر گزارشهای سازمان جهانی بهداشت و یا ارزیابی های آژانس بین المللی تحقیقات سرطان درباره احتمال بروز تومورهای کلیوی به دلیل استفاده از گلایفوسیت(سم مورد مصرف در محصولات تراژنه) یا بروز سرطان های کلیوی ،تومورهای پوستی، آسیب به DNA هستید؟

2. وظیفه شما درباره اصل 50 قانون اساسی، پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا، قانون ایمنی زیستی و Precautionary Principal چیست که یک باره نه به عنوان یک فرد خارج سازمان بلکه به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در یک برنامه تلویزیونی در خصوص محصولات تراژنه و لزوم تولید و کاشت و مصرف آن ها صحبت می کنید؟

3. هماطور که می‌دانید در سالهای گذشته عده‌ای سد‌سازی را نماد توسعه کشور می‌دانستند‌، همین موضوع اکنون مورد تائید اکثر مسئولان هست که سد‌سازی عامل موثری در بروز بحران آب در کشور شده است؛ نمی‌خواهید اندکی تامل کنید چرا که ممکن است در سالهای آتی حقایقی بر شما آشکار شود و متوجه شوید مضرات این محصولات بسیار زیاد و برای کشور خطرناک است؟

4. آقای کلانتری لطفا چرایی عدم کاشت و حتی واردات این نوع محصولات در کشور سوئیس،عربستان سعودی و روسیه و ...... را برای ما توضیح دهید. غیر از این است که آنها از بیم بروز آسیب های احتمالی این محصولات به سلامت مردم و محیط زیستشان فعلا استفاده و تولید آن را متوقف کرده اند؟

5. در حالیکه نه وزیر محترم بهداشت و نه وزیر محترم جهاد کشاورزی هرگز به صورت مستقیم این محصولات را تائید نکرده‌اند همچنین رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست و مسئولین دولتهای گذشته هم با ترویج بی‌ضابطه و بدون ارزیابی مخاطرات این محصولات مخالفت کردند، جنابعالی با کدام علم به یقین مستقیم به دوربین نگاه کرده و از سلامت این محصولات سخن بر زبان می‌رانید؟

6. آیا استفاده از بذرهای شرکتهایی همچون مونسانتو علاوه بر آلودگی زیست محیطی ،تهدید ذخایر ژنتیکی کشور و وابستگی کشاورز به آن خلاف اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید رهبر انقلاب است، نیست؟

7. آقای کلانتری آیا همان فشارهایی که به گفته خانم معصومه ابتکار رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست برای تائید این محصولات وارد شد به شما هم وارد شده یا اینکه شما خودتان در صدر طرفداران این محصولات هستید؟لازم است بدانید همین فشارها به اصحاب رسانه و بخصوص بنده برای عدم انتشار هرگونه مطلب درباره محصولات دستکاری شده هم وارد شده.اینها شما را به فکر وا نمی‌دارد که اگر محصولی سالم است و مشکلی ندارد چرا باید عده‌ای از انتشار مطالب درباره آن برآشفته شوند؟ هر چند نه من و نه دیگر اصحاب قلم که پا در این عرصه گذاشتیم ذره‌ای از حق مردم به دانستن حقایق کوتاه نیامدیم.

8. چطور می شود که سیاست های یک سازمان دولتی با تغییر رئیس به یکباره با چرخش 180 درجه ای مواجه شود آیا این سازمان بر اساس سلایق شخصی اداره میشود یا مرّ قانون سیاستهای کلی را مشخص می کند؟

9 . نظر جنابعالی درباره برناه ششم توسعه که در آن به صراحت از ممنوعیت هرگونه رهاسازی، تولید و واردات محصولات تراژنه تاکید داشته و بر لزوم اطلاع رسانی پافشاری کرده است، چیست؟

10. آقای کلانتری آیا شما متخصص حوزه ایمنی زیستی هستید و با ارزیابی مخاطرات محصولات تراژنه آشنایی دارید که با این قاطعیت از سلامت این محصولات می‌گوئید؟

در غیر این صورت مشاوران خود را که چنین اطلاعاتی به شما داده‌اند به مردم معرفی کنید یا دستور بدهید نتایج بررسیها و آزمایشاتی که طبق قانون بر روی این محصولات انجام گرفته برای تنویر افکار عمومی منتشر شود.به خودتان بیایید تاریخ شما را قضاوت خواهد کرد.

*سردبیر سلامت نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
    0 0
    احسنت بر شجاعت شما و تاسف بر سکوت کنندگان