جمعه ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 265752

مدتهاست که سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت بر سر صدور صلاحیت حرفه‌ای پرستاران که در گذشته به وسیله سازمان نظام پرستاری صادر می‌شد در جدالند.

مناقشه بر سر صدور صلاحیت حرفه‌ای پرستاران

سلامت نیوز: مدتهاست که سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت بر سر صدور صلاحیت حرفه‌ای پرستاران که در گذشته به وسیله سازمان نظام پرستاری صادر می‌شد در جدالند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، در نهایت وزارت بهداشت برخلاف رویه گذشته، صلاحیت حرفه‌ای حدود 26 هزار پرستار را بدون نظر سازمان نظام پرستاری صادر کردزیرا مسئولان وزارت بهداشت بر این باورند که سازمان نظام پرستاری صلاحیت این کار را ندارد.

اصغر دالوندی، رئیس سازمان نظام پرستاری، درباره تشکیل شورای صلاحیت حرفه‌ای پرستاری اظهار کرد: در گذشته شورایی به عنوان شورای صلاحیت حرفه‌ای متشکل از سازمان نظام پرستاری، معاون پرستاری وزارت بهداشت و چند تن از مدیران کل به همراه تیمی از سازمان نظام پزشکی طبق قانون تشکیل شده بود که وظیفه نظارت و صدور صلاحیت حرفه‌ای پرستاران را به عهده داشت.

وی افزود: بعد از پیگیری‌های مکرر سازمان نظام پرستاری، شورای صلاحیت حرفه‌ای با ریاست وزیر وقت بهداشت تشکیل شد و در آن جلسه احکام اعضا صادر شد و همچنین امور اجرایی صلاحیت حرفه‌ای به سازمان واگذار شد. یکی دو هفته صبر کردیم و دیدیم از معاونت پرستاری وزارت بهداشت، دستوری به استان‌ها مبنی بر اینکه شورای هماهنگی استان‌ها با حضور یک نماینده از سازمان، هیات مدیره استان، مدیر پرستاری استان و مدیر پرستاری شهرستان یا رئیس دانشکده آن شهر تشکیل شود، ابلاغ شد. جالب بود که یک عضو از سازمان را که هیات مدیره استان یا شهرستان و زیرمجموعه سازمان است به جای سازمان خطاب قرار دادند و سازمان را دور زدند چون نمی‌خواستند امور اجرایی به سازمان محول شود.

دالوندی تصریح کرد: نکته اینجاست که در دوره قبلی صفر تا صد صلاحیت حرفه‌ای را در سازمان نوشتند و دنبال این بودند که در سازمان نهادینه کنند و تا زمانی که اینجا بودند امور مربوط در سازمان انجام می‌شد اما اکنون معتقدند که سازمان صلاحیت این کار را ندارد در صورتی که آنها صلاحیت را به خودشان منتسب می‌کنند نه به سازمان. بنابراین اختلاف نظرها باعث شد که شورای صلاحیت حرفه‌ای مجددا تشکیل جلسه ندهد و مسئولان در وزارت بهداشت خودشان اقدام به صدور صلاحیت حرفه‌ای 26 هزار مورد کردند در حالی که سازمان نظام پرستاری هیچ یک از برنامه‌ها را قبول ندارد.

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه صلاحیت حرفه‌ای باید دارای یکسری شاخص‌های مشخص باشد، اظهار کرد: باید ضوابط مشخص شود و نحوه آزمون صلاحیت حرفه‌ای تعیین شود. شاخص‌ها باید از سوی سازمان و وزارت بهداشت مشخص شود اما متاسفانه در این بخش اختلاف شدید وجود دارد و هم‌اکنون اطلاعی از وضع و پیشرفت امور و صلاحیت حرفه‌ای و اطلاعی از وضع صدور نداریم و صدور صلاحیت حرفه‌ای را هم به رسمیت نمی‌شناسیم چرا که معتقدیم سازمان عضو لاینفک موضوع صلاحیت حرفه‌ای است.

وی از رایزنی با وزیر جدید بهداشت درباره موضوع صلاحیت حرفه‌ای پرستاری خبر داد و گفت: نامه‌ای خطاب به آقای نمکی نوشتم که یکی از موضوعات آن شورای صلاحیت حرفه‌ای و موضوع صلاحیت حرفه‌ای است تا مجددا جلسه‌ای تشکیل و این موضوع تعیین تکلیف شود. در واقع هدف این است که شورای صلاحیت حرفه‌ای سیاستگذاری‌ها را انجام دهد و امور اجرایی را به سازمان محول کند چون صدور پروانه حرفه‌ای حق مسلم سازمان است و در ابلاغیه مورخ 92/4/8 معاون اول رئیس‌جمهوری به صراحت صدور پروانه کار پرستاران به سازمان نظام پرستاری محول شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha