شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷

خشونت یکی از مسائلی است که هر روز با آن سر و کار داریم، علاوه بر اعمال و رفتاری مانند بالا بردن صدا و وارد کردن آسیب جسمانی به فرد دیگر که همگان به آشکارا به عنوان خشونت پذیرفته اند، در جامعه و خانواده شاهد انواع دیگر خشونت هستیم که از آن با عنوان خشونت پنهان یاد می‌شود. در این میان می‌مانند افراد خشونت دیده‌ای که دیگر خانه برایشان امن نیست.

در پی امنیت از دست رفته

سلامت نیوز: خشونت یکی از مسائلی است که هر روز با آن سر و کار داریم، علاوه بر اعمال و رفتاری مانند بالا بردن صدا و وارد کردن آسیب جسمانی به فرد دیگر که همگان به آشکارا به عنوان خشونت پذیرفته اند، در جامعه و خانواده شاهد انواع دیگر خشونت هستیم که از آن با عنوان خشونت پنهان یاد می‌شود. در این میان می‌مانند افراد خشونت دیده‌ای که دیگر خانه برایشان امن نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،خانه‌های امن پناهگاهی برای افرادی است که خانه امنیت گذشته را برایشان ندارد. این خانه‌ها می‌تواند در هر کدام از ساختمان‌های شهر باشد، یکی از نکاتی که در این خانه‌ها رعایت می‌شود هم همین نکته است، کسی جز افرادی که در این خانه‌ها زندگی می‌کنند و افرادی که آنها را به چنین خانه‌هایی فرستادند از وجود آن بی‌خبراند حتی خانواده فرد آسیب دیده هم نمی‌داند فرزندش در کجای این شهر زندگی می‌کند و همین نامشخص بودن است که برای افراد آسیب دیده امنیت می‌سازد.

به گفته معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در مرداد 96 در سطح کشور ۲۲ خانه امن ویژه زنان خشونت دیده فعال است که از این تعداد ۱۵ خانه امن در اختیار بخش خصوصی و هفت خانه امن در اختیار بخش دولتی قرار دارد.

حبیب الله مسعودی فرید با بیان اینکه هم اکنون ٢٢ خانه امن در کشور فعال است، گفت: افرادی که مورد خشونت قرار میگیرند باید جایی برای پذیرش و مراقبت داشته باشند به همین دلیل به دنبال این هستیم تا خانه‌های امن دولتی نیز به بخش‌های خصوصی و مردم واگذار شود.در ادامه تاسیس خانههای امن در ایران نخستین خانه امن غیر دولتی اسفند 97 تاسیس شد.

این خانه امن که « آتنا» نام دارد محلی برای پذیرش دو گروه از زنان است؛ گروه اول زنانی که مورد خشونت واقع شده اند و همسرانی معتاد دارند که به این مراکز مراجعه کرده و پس از حل مشکلاتشان به زندگی عادی بازمی‌گردند و گروه دوم نیز آن دسته از زنانی هستند که همسرانشان فوت کرده یا قبلا طلاق گرفته و امکان تامین سرپناه ندارند که به این مراکز مراجعه می‌کنند تا توانمند شده و به زندگی خود ادامه دهند.

در این مراکز خدمات مختلفی نظیر خوراک، پوشاک، پزشکی، حقوقی، آموزشی، نگهداری از کودکان و....ارائه می‌شود. از اهداف تاسیس این مراکز شناسایی مشکلات زنان و دختران در معرض آسیب یا آسیب دیده، توانمندسازی اجتماعی، اقتصادی آنها، امدادرسانی به گروه های آسیب دیده، تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی زنان و دختران، افزایش آگاهی عمومی در مورد مسایل زنان و دختران و ایجاد فرصت‌های برابر و عادلانه برای رشد زنان و دختران است.

حبیب‌الله مسعودی فرید با بیان اینکه در آسیب‌شناسی مشکلات اجتماعی باید الگوهای کاملی را طراحی و اجرا کنیم، گفت: بایستی در مداخله با مشکلات اجتماعی رویکرد مدیریت محور را مورد توجه قرار دهیم و به عوامل پیرامونی خانواده و عوامل دیگر نیز توجه کنیم. اگرچه بایستی بیشتر روی اقدامات پیشگیرانه تمرکز کنیم، اما بایستی به این مسائل نیز توجه کرد.

مراکز نگهداری از کودکان در خانه‌های امن

خانه‌های امن در کشور ما در حال افزایش است و مسئولان از ساده سازی دسترسی به این خانه‌ها خبر می‌دهند. در این رابطه رئیس سازمان بهزیستی کشور از توسعه مراکز «خانه‌های امن» و «خانه‌های سلامت» در کشور خبر داد و اعلام کرد: استراتژی جدید بهزیستی آن است که در کنار خانه‌های امن، مراکز نگهداری از کودکان را نیز ایجاد کرده تا میان مادران و فرزندان فاصله‌ای ایجاد نشده و به کودکان آنها آسیب روحی وارد نشود.

انوشیروان محسنی بندپی شهریور 97 با بیان آنکه هم اکنون 26 «خانه امن» در کشور فعالیت می کنند گفت: در حال حاضر 17 مرکز خانه امن به صورت خصوصی در کشور راه‌اندازی شده؛ این در حالیست که شش مرکز دولتی نیز در کشور فعال است.

او در ادامه با تاکید بر آنکه یکی از سیاست‌های کاری بهزیستی توسعه خانه‌های امن و خانه‌های سلامت برای آن دسته از زنانی است که مورد خشونت واقع می‌شوند ادامه داد: در مراکز استان‌های گلستان، چهارمحال و بختیاری و استان اصفهان مراکز خانه‌های امن راه اندازی شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: شیوه نامه و بعد نظارتی این مراکز را در بهزیستی مورد بازنگری قرار دادیم و در شورای معاونین این سازمان تصویب شد تا بعد نظارتی این مراکز قوی‌تر و دقیق‌تر شود؛ این در حالیست که تمام تلاش ما توسعه خانه‌های امن و خانه‌های سلامت در مراکز استان‌ها است.

بندپی همچنین گفت: افرادی که تمایل به راه اندازی این مراکز در استان‌های خود دارند می‌توانند به سازمان بهزیستی مراجعه کنند. گسترش این مراکز نقطه اطمینان و نقطه تقویت کننده‌ای است که بازگشت زنان آسیب دیده به مسیر اصلی زندگی‌شان را هموارتر و از ورود آنها به آسیب‌های متعدد دیگر جلوگیری می‌کند.

چنانچه افراد خشونت دیده بدانند که یک نهاد حاکمیتی و دولتی در صورت وقوع خشونت از آنها حمایت کرده و آنها را پذیرش می‌کند دچار «امنیت روانی» می‌شوند و به این ترتیب بازگشت آنها به چرخه زندگی طبیعی آسانتر خواهد شد.

وضعیت خوب همدان در آسیب‌های اجتماعی

همدان یکی از شهرهای حساس از نظر آسیب‌های اجتماعی است، به گفته رئیس اداره بهزیستی شهرستان همدان سال‌های گذشته اعتیاد در شهر همدان مقام اول و در سطح کشور مقام دوم را بین استان‌ها داشته اما اکنون مقام اول آسیب اجتماعی در همدان، خشونت اجتماعی است. ‌

سیاوش رهبر مرداد 97 در اینباره توضیح داد: 17 تا 22 دستگاه در کاهش آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارند و بودجه می‌گیرند که همدان در سال‌های گذشته مقام دوم را در بحث اعتیاد داشته است. او درباره فعالیت اورژانس اجتماعی در همدان و اعلام آن به عنوان سومین اورژانس کشور بیان کرد: چهار مجموعه خط 123، دو خودرو، تیم مددکار اجتماعی حاضر در خودروها و مرکز مادر که به هنگام بحران وارد عمل می‌شود، عوامل تشکیل دهنده اورژانس اجتماعی هستند.

رهبر درباره انواع خوابگاه‌های موجود برای اسکان افراد آسیب‌دیده بیان کرد: خوابگاه بحران و قرنطینه برای ورود در نخستین شب به ویژه زنان، خوابگاه سلامت برای آزمایش از افراد آسیب‌دیده، خوابگاه بهبود برای درمان افراد آسیب‌دیده و خوابگاه امن برای زنان و دخترانی که مورد خشونت قرار گرفته‌اند، از خوابگاه‌های موجود در سطح شهر است.

رهبر با اشاره به خوابگاه امن برای زنان و حضور یک شب آنها بدون دستور قضائی گفت: تنها شب ورود بانوان به خوابگاه امن بدون دستور قضائی است و صبح مسئولان برای اخذ دستور قضائی اقدام می‌کنند، همچنین بانوان می‌توانند پسران زیر 18 سال خود را همراه خود به خوابگاه بیاورند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان همدان با بیان ظرفیت و مکان موجود خوابگاه امن اضافه کرد: ظرفیت خوابگاه امن 20 نفر است که تعداد مراجعه‌کنندگان در سال گذشته 38 نفر و امسال 24 نفر بوده‌اند. همدان جزء پنج استان خلوت کشور در خوابگاه‌ها است و اوضاع خوبی در بحث آسیب‌های اجتماعی دارد.

رهبر با اعلام مشکلات موجود برای خوابگاه‌ها گفت: دستور قضائی برای اسکان زنان و دختران مورد خشونت و آسیب‌دیده در استان در این خوابگاه‌ها به سختی صادر می‌شود، در حالی‌که این مسأله در سایر شهرها حل شده همچنین دیگر چالش بزرگ، تبلیغات برای خانه امن است که هم باعث رجوع زنان به این خانه‌ها برای پناه بردن می‌شود و هم عاملی برای ترویج فرار از خانه است.

او با بیان اقدامات صورت گرفته این اداره در زمینه اشتغال و سلامت اجتماعی مردم گفت: در مجموع 250 مرکز داریم که بالای 90 درصد آنها را جوانان تأسیس کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha